جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400

به گزارش سهندبلاگ، فرایند تعادلی معاملات بورس برای دومین روز متوالی ادامه دارد. امروز هم شاخص کل در کمال آرامش کار خود را شروع نموده و گام بسیار کوچکی در راستا صعودی برداشته است. طوری که در 30 دقیقه ابتدایی بازار، شاخص کل دو هزار و 700 واحد معادل 23 صدم درصد رشد نموده، ولی شاخص هم وزن به همین میزان کاهش پیدا نموده است. نماد های شاخص ساز عموما با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته معامله می شوند و در بینشان نوبت به خودرویی ها رسیده تا با تشکیل صف خرید دل سهامدارانشان را شاد نمایند. امروز و تا لحظه نگارش این متن به ترتیب نماد های کچاد، خودرو، شبندر، حکشتی، ومعادن، خبهمن و شپنا بیشترین تاثیر را بر فرایند صعودی بازار گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400

مسابقه حفظ تعادل در بین نمادهای شاخص ساز

به گزارش خبرنگاران در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه از بین 239 نماد بورسی معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در 77 نماد هستیم و 162 نماد با کاهش قیمت سهام روبرو شده اند. همچنین در بازار فرابورس از بین 127 نماد معامله شده در اولین ساعات معاملات، 85 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 42 نماد در راستا صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

موتور گروه خودرو و ساخت قطعات روشن شده است. در ساعات ابتدایی معاملات امروز، بازار متعادلی را بین نمادهای شاخص ساز شاهد هستیم و صندوق های ETF سهامی با کمترین نوسان کار خود را آغاز نموده اند. خودرویی ها که در روزهای گذشته راستاشان را از دیگر شاخص سازها جدا نموده بودند و بی رمق روی نقشه بازار ظاهر می شدند، امروز شگفتی آفرین هستند. در غیاب خساپا، برای سه نماد خودرو، خگستر و خبهمن صف خرید تشکیل شده. خزامیا، ورنا و خاور نزدیک به قیمت دیروز معامله می شوند و خمرحکه و ختوقا ارزش سهام خود را از دست داده اند. فلزات اساسی بازار آرامی دارند. فجر با سرعت کمتری نسبت به روزهای گذشته به فرایند صعودی خود ادامه می دهد و امروز حدود دو درصد رشد نموده. فملی و فولاد بدون تغییر باقی مانده اند و شاهد فرایند نزولی در نمادهای فروی، ذوب، فمراد و نمادهای کوچک فلزی هستیم. در این بین فخوز، هرمز، میدکو، ارفع و ... در راستا صعودی گام برمی دارند.

فرآورده های نفتی انگار به ته خط رسیده اند. شپنا بدون تغییر نسبت به دیروز معامله می گردد، شبندر حدود دو درصد رشد نموده و شتران و شبریز با کاهش قیمت سهام نشان دادند دیگر خبری از روزهای صعودی گذشته نیست. بانک ها و موسساعت اعتباری عمومی نزدیک به قیمت روز قبل معامله می شوند. استخراج کانه های فلزی بعد از یک روز معاملات درخشان، امروز به تعادل رسیده است. اغلب نمادهای گروه محصولات شیمیایی گام های کوچک صعودی برداشته اند و رنگ گروه را به سبز تیره تغییر داده اند. در بازار امروز انبوه سازی ها و بیمه ها شرایط مشابهی دارند و کمی صعودی هستند، اما سیمانی ها، لیزینگ ها، محصولات غذایی و نهادهای اقتصادی با رنگ قرمز به تابلو معاملات آمده اند.

55 درصد نماد ها در صف فروش

340 نماد در ساعات خاتمهی معاملات امروز صف فروش دارند. ارزش کل صف های فروش رقمی حدود پنج هزار و 300 میلیارد تومان است و نشان می دهد هرچند ارزش صف ها نسبت به روز های گذشته تغییر چندانی نداشته و نهایتا 400 میلیارد تومان کاهش پیدا نموده، اما شاهد کاهش چشمگیر تعداد نماد های دارای صف فروش بعد از بازگشت دامنه نوسان نامتقارن هستیم. از سوی دیگر در بازار امروز حدود 28 نماد صف خرید دارند و ارزش مجموع صف های خرید به 490 میلیارد تومان می رسد.

خودرو و خساپا؛ سنگین ترین صف های خرید بازار

فهرست کوچک صف های خرید امروز در اختیار لیدر های گروه خودرو و ساخت قطعات است. خساپا با صف خرید 55 میلیارد تومانی در صدر این فهرست ایستاده و پشت سر آن نماد خودرو با صف خرید 26 میلیارد تومانی به چشم می خورد. خگستر هم به عنوان دیگر نماد خودرویی با صف خرید 14 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. شصدف، سرچشمه، سپ، خبهمن و وپارس از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند. در اینجا صف خرید 156 میلیارد تومانی برای عرضه اولیه فگستر در نظر گرفته نشده است.

صف های فروش تکرار می شوند

کویر، بنو، سمگا و غصینو به ترتیب با صف های فروش 149، 130، 124 و 85 میلیارد تومانی همچنان در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار دارند. با این تفاوت که حجم معاملات امروز کویر بیشتر از حجم مبنا بود و قیمت سهام این شرکت کاهش پنج درصدی را پشت سر گذاشت، اما قیمت خاتمهی دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین تغییر چندانی نداشت. از جمله آن ها می تواند به خزر، غدام، قثابت، فرزین، پاسا، های وب، خنصیر، کمرجان و گدنا اشاره نمود که ارزش صف همه آن ها بیش از 40 میلیارد تومان است.

شاخص بورس با رنگ قرمز به کار خود خاتمه داد

شاخص کل بورس تهران بعد از رفت و برگشت سه هزار واحدی در بازار نسبتا متعادل امروز، نهایتا با 791 واحد کاهش به کار خود خاتمه داد و روی رقم یک میلیون و 188 هزار و 804 واحد ایستاد. نمادهای فارس، کچاد، خودرو، خساپا و اپال بیشترین کوشش را برای مثبت نگه داشتن شاخضص کل به خرج دادند اما زورشان به فولاد و فملی و البته شرکت های کوچک نرسید. امروز شاخص کل هفت صدم درصد کاهش داشت، اما شاهد ریزش 1.01 درصدی شاخص هم وزن بودیم. موردی که در نتیجه کاهش حجم مبنا رخ داده و نشان می دهد قیمت خاتمهی سهام شرکت های کوچک این روز ها کاهش شدیدی را تجربه می نماید. پیش از این سهامداران عمده شرکت های کوچک با نخریدن سهام و پایین نگه داشتن حجم معاملات، از قانون حجم مبنا برای ثابت نگه داشتن قیمت خاتمهی استفاده می کردند، اما دیگر این ترفند در بازار سرمایه جواب نمی دهد و شرکت های کوچک سریعتر به تعادل خواهند رسید.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نمای خاتمهی نفشه بازار نشان می دهد به جز دو گروه خودرویی ها و بانک ها، دیگر گروه ها نتوانستند رنگ سبز خود را حفظ نمایند. ولی این دو گروه درخشش قابل توجهی داشتند. طوری که تا خاتمه معاملات هجوم سرمایه گذاران برای خرید سهام خودرو، خبهمن، خگستر و خساپا ادامه داشت. هرچند حقوقی ها در این نمادها هم از فرصت استفاده نموده و دست به فروش حجم قابل توجهی از سهام شرکت زدند. فلزات اساسی تا خاتمه معاملات رنگ قرمز به خود گرفتند. البته در بینشان فجر، میدکو، هرمز و ارفع صعودی ماندند. محصولات شیمیایی آغاز به عقب نشینی کردند و عموما بین منفی یک تا مثبت دو درصد قیمت روز گذشته در نوسان بودند. فارس اما راه خود را جدا کرد و افزایش چهار دردصدی را تجربه کرد. در گروه بانک ها و موسسسات اعتباری، وپارس و وپست صف خرید داشتند و وتجارت، وبصادر، وگردش و ونوین در راستا صعودی گام برداشتند. فرآورده های نفتی، ستاره روزهای گذشته بازار سرمایه امروز رمقی نداشتند. شپنا، شبندر و شبتران دو تا سه درصد ارزش خود را از دست دادند و شبریز به صف فروش رسید. دارویی ها، سیمانی ها، سرمایه گذاری ها، لیزینگ ها و استخراج زغالسنگ از قرمزترین گروه های بازار امروز بودند.

عرضه اولیه فتوسا؛ 102 هزار تومان کنار بگذارید

روز چهاشنبه این هفته یعنی 29 اردیبهشت ماه 65 میلیون سهام شرکت فراوری و توسعه سرب و فولاد ایرانیان با نماد فتوسا در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. در این عرضه هر نفر می تواند تا سقف 130 سهم به قیمت حداکثر 7842 ریال سفارش خرید ثبت کند. موضوعی که نشان می دهد حداکثر نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 102 هزار تومان است. در صورت مشارکت تو میلیون نفری، به هر نفر نهایتا 32 سهم فتوسا به ارزش 25 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

ارزش معاملات بدون تغییر ماند

معامله گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و 250 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 424 هزار معامله به ارزش سه هزار و 490 میلیارد تومان دادوستد کردند که از نظر ارزش تفاوتی نسبت به روز گذشته ندارد. سرانه هر سفارش خرید در معاملات حدود 21 میلیون تومان و سرانه هر سفارش فروش 13 میلیون و 900 هزار تومان بود که نشان می دهد خریداران قدرت بسیار بالاتری نسبت به فروشنده ها دارند. البته این مورد در روز های گذشته هم به همین شکل بوده است. امروز نماد های برکت، خودرو، شپنا، خزامیا، فملی، شبندر و کاما پرتراکنش ترین نماد های بورس و کزغال، فگستر، آریا، کرمان، فروی، وسپهر و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج 262 میلیارد تومان پول از بازار

فرایند خروج پول در بازار امروز از همان ساعات ابتدایی آغاز شد و با یک شیب ثابت به خاتمه رسید. در مجموع معاملات شاهد خروج 262 میلیارد تومان پول از بورس بودیم. عمده خروج پول امروز در نماد های برکت، وپاسار، فملی، فولاد، پرداخت، شپدیس، فارس و وسپهر رخ داده که می تواند به معنای حمایت حقوقی ها باشد. در طرف مقابل شرکت های حقوقی در نماد های خودرو، خساپا، وپارس، خبهمن، میدکو، خگستر و وبصادر بیشترین فروش را داشتند و در این نماد ها ورود پول حقیقی رخ داده است. انگار که حقوق های خودروسازان تحمل حتی یک روز سبز در این گروه را ندارند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13909

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید