حداقل دستمزد در ترکیه؛ ماهانه 380 دلار

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران : حداقل دستمزد در ترکیه به حدود 380 دلار در ماه افزایش پیدا خواهد نمود.

حداقل دستمزد در ترکیه؛ ماهانه 380 دلار

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در آخرین نشست کمیته معین حداقل دستمزد ترکیه مقرر شد از ابتدای سال 2021 حداقل سطح دستمزد به 2826 لیر (حدود 380 دلار) در ماه افزایش پیدا کند که این رقم نسبت به امسال 21.56 درصد افزایش پیدا نموده است. این رقم خالص دستمزد است و شامل کسر مالیات و هزینه بیمه تامین اجتماعی نمی گردد.

وزیر امور خانواده، کار و خدمات اجتماعی ترکیه با اشاره به اینکه افزایش حداقل دستمزد از نرخ تورم هفت درصد بیشتر است، گفت: با این کار به وعده خود در مورد توانمندسازی خانوارها عمل کردیم.

از 83 میلیون شهروند ترک، نیمی از آن ها درآمدی در محدوده حداقل سطح دستمزد دارند. طبق توافق انجام شده قرار شد حداقل دستمزد ماهانه شاغلینی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند نیز 3013 لیر باشد.

با وجود افزایش محسوس سطح دستمزد در ترکیه، عظیم ترین کنفدراسیون کارگری این کشور آن را ناکافی دانسته است. نظمی ایرگات- دبیر این کنفدراسیون گفت: افزایش سطح دستمزدها خیلی کمتر از چیزی بود که کارگران انتظارش را داشتند.

بعضی از احزاب سیاسی ترکیه نظیر حزب آی پی و سی اچ پی نیز با صدور بیانیه هایی مشابه، این افزایش سطح دستمزد را ناکافی دانسته اند.

از زمان شیوع کرونا، اقتصاد ترکیه که وابستگی زیادی به بخش گردشگری دارد دچار خسارت های زیادی شده و شمار بیکاران ترک افزایش یافته است. علاوه بر کرونا، کاهش شدید ارزش لیر در ماه های اخیر باعث کاهش قدرت خرید شهروندان ترکیه شده است. دولت این کشور به منظور کاستن از تبعات مالی کرونا تا به امروز حدود 45 میلیارد لیر اعتبار تخصیص داده است. نرخ بیکاری ترکیه تا سرانجام ماه سپتامبر 12.7 درصد اندازه گیری شده است. طبق برنامه ریزی دولت این کشور نرخ بیکاری ترکیه باید تا سرانجام امسال به 13.8 درصد و در سال آینده به 12.9 درصد برسد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12051

به "حداقل دستمزد در ترکیه؛ ماهانه 380 دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل دستمزد در ترکیه؛ ماهانه 380 دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید