خبرنگاران تئاتر خیابانی و هنرمندانش صاحب ردیف بودجه و شناسنامه می شوند

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام کوشش برای معین ردیف بودجه تعیین برای فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی در برنامه های اداره کل هنرهای نمایشی از ثبت و شناسنامه دار شدن هنرمندان نمایش خیابانی کشور در آینده نزدیک اطلاع داد.

خبرنگاران تئاتر خیابانی و هنرمندانش صاحب ردیف بودجه و شناسنامه می شوند

تعطیلی فعالیت های نمایشی از ابتدای اسفند ماه 1398 به سبب شیوع ویروس کرونا شروع شد و تا با پشت سر گذاشتن موج نخست شیوع این ویروس در ابتدای تیرماه 99 ادامه یافت. هنرمندان تئاتر خیابانی در دهه آخر خردادماه 99 با برپایی رویداد اجراهای خیابانی من، تو، او، تئاتر، زندگی، کرونا فصل نخست احیای فعالیت های تئاتری در کشورمان را بعد از نزدیک به چهار ماه تعطیلی شروع کردند.

از ابتدای تیرماه نیز هم زمان با بازگشایی درهای سالن ها و تماشاخانه های تئاتر در کشور در روزها و هفته های نخست شاید آرام آرام شاهد حضور هنرمندان تئاتر در سالن های نمایشی بودیم؛ دلایل مختلف و متعددی برای استقبال نه چندان گرم مطرح شد؛ از جمله مسائل مالی و مالی از یک سو و از سوی دیگر نگرانی ها از ادامه شیوع بیماری حتی زمانی قرار شد تنها از نیمی از ظرفیت سالن ها استفاده گردد.

اما خوشبختانه با رسیدن به دهه آخر تیرماه 1399 چه در سالن های دولتی و چه در تماشاخانه های خصوصی، آرام آرام شاهدیم که بر تعداد آثار حاضر در این تماشاخانه ها اضافه نموده می گردد.

با مرور شروع فعالیت های فصل اجرای عمومی آثار تئاتر در قالب اجراهای صحنه ای بسیاری از آن ها بر این نکته اعتقاد دارند که اگر خط شکنی هنرمندان تئاتر خیابانی در روزهای پایانی خردادماه در سراسر کشور نبود شاید هنوز هم شرایط بازگشت به سالن های نمایشی و به وجود آمدن اعتماد مخاطب برای حضور در تماشاخانه ها به شکل کنونی میسر نبود.

با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور و قرمز شدن تعدادی از استان ها و شهرستان ها، بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به گوش می رسد هرچند با هر بار تکرار این زمزمه ها، اطلاعیه ها، گفتگوها و بیانیه های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ادامه حیات فعالیت تئاتر در پایتخت و در سایر نقاط استان ها با نظر شورای ستاد ملی مبارزه با کرونا، استانداری ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها منتشر می گردد.

اما بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر این مسئله که اگر شاهد تعطیلی فعالیت های تئاتری باشیم می توان جریان این هنر را با هنرمندان تئاتر خیابانی زنده نگه داشت میان اهالی تئاتر به ویژه هنرمندان این عرصه بیشتر به گوش می رسد. برای آشنایی با چندوچون و کم وکیف این مسئله با سامان خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت های این دفتر در این ایام و مسائلی که به شکل زمزمه ها و گاه نقطه نظراتی از سوی هنرمندان عرصه تئاتر مطرح می گردد به گفت وگو نشستیم.

وی یکی از مهم ترین نتایج تعامل و همکاری دفتر تئاتر خیابانی و اداره کل هنرهای نمایشی را مسئله اختصاص ردیف بودجه ای معین برای هنر تئاتر خیابانی در کشور دانست و اضافه نمود: براساس تفاهم نامه ها و شاخص گذاری هایی که در حوزه تئاتر خیابانی برقرار شده در گفت وگوهای مکرر با مدیکل هنرهای نمایشی بنا شد تا بتوانیم درطول سال ردیف بودجه معینی برای فراوری و اجرای آثار تئاتر خیابانی در کشور داشته باشیم.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به گونه ای که این ردیف بودجه تنها برای این هنر باشد و دیگر شاهد دل مشغولی هایی نسبت به نداشتن و یا کمبود بودجه در عرصه تئاتر خیابانی در طول سال نباشیم.

ثبت گروه های تئاتر خیابانی کشور

خلیلیان درباره دیگر برنامه های این دفتر که از مهم ترین فعالیت های موجود در عرصه تئاتر خیابانی است گفت: در تعامل با آقای محمدرضا الوند مدیر امور استان های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا داریم تا در فاصله زمانی کوتاهی گروه های تئاتر خیابانی سراسر کشور را نیز مانند گروه های تئاتر صحنه ای به ثبت برسانیم.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: در صورت تحقق این مهم می توانیم شاهد برنامه ریزی مدون تر با نگاهی منسجم چه در قامت بودجه بندی و چه در سایه حمایت از گروه های تئاتر خیابانی فعال در سراسر کشور باشیم. از سوی دیگر ثبت این گروه ها می تواند به شناسنامه دار کردن، بخشیدن هویت و رسمی شدن فعالیت هنرمندان تئاتر در سراسر کشور یاری شایانی کند.

تا کنون حرفی از تعطیلی مجدد تئاتر به میان نیامده است

خلیلیان با اشاره به آنکه مدتی است که شاهد شروع موج دوم بحران شیوع ویروس کرونا در بعضی از نقاط کشور هستیم و همین مسئله حساسیت ها را در تمامی عرصه ها از جمله فعالیت های فرهنگی هنری بالا برده است گفت: مسئله مهم این است که تا به امروز نه ما و نه هیچ یک از ادارات و دفاتر مربوط به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت و حرفی از تعطیلی فعالیت های تئاتری به میان نیاورده و همه آن ها تاکید بر ادامه حیات اجراهای تئاتری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشته اند.

مسئله اصلی در تعامل بودن مستمر و مستقیم مراکز فرهنگی و هنری با ستاد ملی مبارزه با کرونا است و تا زمانی که دستورالعمل و ابلاغی از سوی این ستاد برای تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری صادر نگردد، مهم ترین اولویت ما قدم برداشتن محتاطانه و فعالیت در سایه شیوه نامه های بهداشتی و اجرایی است.

خلیلیان اظهار داشت: اما از این مسئله نباید غافل شد که همچنین در دستورالعمل و ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا آن گونه که از زبان مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بارها بر آن تاکید شده است شاهد این نکته هستیم که در استان ها و شهرستان های کشور ادامه فعالیت هنرمندان تئاتر به دستور ستاد ملی مبارزه در تعامل با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها مربوط و وابسته است.

نقش آفرینی درخشان هنرمندان تئاتر خیابانی

خلیلیان در خصوص تجربه رویداد تئاتر خیابانی من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا گفت: خوشبختانه بار دیگر شاهد نقش آفرینی درخشان هنرمندان تئاتر خیابانی در شروع فصل مجدد اجراهای تئاتر بعد از چند ماه تعطیلی در کشور بودیم. همچنین به سبب اقبال خوب مخاطبان از این رویداد که به شکل کشوری برگزار گردید در تعامل با ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر، رویدادی دیگر را در قالب بازتاب ناهنجاری های این بیماری اجتماعی اجرا کردیم.

وی با بیان این که تمامی این رویدادها از سختی ها و مسائل خاص خود نیز بی بهره نبود یادآور شد: به عنوان مثال در بعضی از استان ها و شهرستان ها به دلیل حساسیت بیشتر مسئولان اداره کل ارشاد استان های مربوطه و یا ستاد ملی مبارزه با کرونا، تنها شاهد یک یا دو شب از اجرای هنرمندان تئاتر خیابانی بودیم و از ادامه فعالیت آن ها به دلیل ازدحام بیش از حد و عدم فاصله گذاری اجتماعی جلوگیری شد؛ که این مسئله دلخوری بعضی از هنرمندان را با خود به همراه داشت.

فعالیت تئاتر با دو محور بهترین برنامه ریزی با کمترین آسیب

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مهم آنست که سیاست ما در اولویت قرار دادن سلامت مخاطبان و جامعه هنرمندان نه تنها تغییر نکرده که با شکل گیری موج دوم بحران کرونا در بعضی از نقاط کشور نسبت به این مسئله حساس تر نیز شده ایم. اما این نکته نباید باعث به وجود آمدن بعضی از زمزمه ها و شایعه ها مبنی بر تعطیلی مجدد فعالیت های فرهنگی و هنری ازجمله در حوزه تئاتر گردد.

وی با بیان آنکه به هرحال برای شروع فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور سیاست گذاران و برنامه ریزان جلسات کارشناسی متعددی را پشت سر گذاشتند و در نهایت با ابلاغ شیوه نامه بهداشتی و اجرایی و همچنین قوانین و مقرراتی خاص، شاهد فصل مجدد فعالیت های تئاتر در کشور هستیم، توضیح داد: نکته مهم آنست که ایران نیز مانند دیگر نقاط دنیا تا از بین رفتن کامل این ویروس با این میهمان ناخوانده همراه است و ناگزیر به همزیستی هستیم. بنابراین در سایه این همزیستی ضروری است بتوانیم بهترین برنامه ریزی را با کمترین آسیب ها در تمامی بخش ها مدنظر قرار دهیم.

شیوه متفاوت اجرای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

خلیلیان درباره دیگر برنامه های دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که طی این مدت توانستیم آن را به پایان برسانیم بحث جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بود که بسیاری گمان می کردند که این رویداد با وجود جریان سازی و اثرگذاری اش ممکن است که سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیلی گردد.

وی ادامه داد: اما در چارچوب برنامه ریزی و تأکید بر برپایی این رویداد و دیگر رویدادهای مهم عرصه نمایشی که از مهم ترین برنامه های آقای آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بنا شد تا با نگاهی متفاوت این بار به شکل کشوری و در تعامل با هنرمندان تئاتر خیابانی سراسر ایران شاهد اجرای این رویداد در شکلی متفاوت و در قامت اجرای عمومی آثار تئاتر خیابانی باشیم.

وی معین ردیف بودجه معین برای فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی را یکی از دستاوردهای ملاقات و جلسات با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی خواند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9543

به "خبرنگاران تئاتر خیابانی و هنرمندانش صاحب ردیف بودجه و شناسنامه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تئاتر خیابانی و هنرمندانش صاحب ردیف بودجه و شناسنامه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید