خبرنگاران تقویت اعتماد عمومی برای صبر و ثبات

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- در یادداشت روزنامه ایران آمده است: فرایند تحولات در حال وقوع در جامعه جهانی احتمال پدید آمدن بحران های جدید را برای جوامع مختلف بیشتر کرده است. این در حالی است که بر اساس اصل نابرابری در معادلات روابط بین الملل کشورهای برخوردارتر سعی می کنند با اعمال فشار بر کشورهای ضعیف تر منافع حداکثری خودشان را تأمین کنند.

خبرنگاران تقویت اعتماد عمومی برای صبر و ثبات

آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: در چنین شرایطی میزان تاب آوری و مقاومت کشورها در مقابل بحران های داخلی و فشارهای بیرونی است که زمینه رشد و توسعه آنها و تقویت مؤلفه های لازم برای حفظ ثبات شان را فراهم می سازد.

طبیعتاً بخش قابل توجهی از این تاب آوری مرهون صبوری جامعه در مقابل مسائل و همراهی آن با حاکمیت است. برای برآورده سازی این رفتار از سوی جامعه، باید نسبت به مؤلفه های تقویت کننده اعتماد عمومی از سوی نهادهای مختلف حاکمیت اهتمام داشت و بی توجهی به این مهم، پدید آمدن انواع شکاف و بی اعتمادی را بدنبال می آورد که بیشترین آسیب را در مواقع مواجهه با بحران و فشار به همراه خواهد داشت.

راه چاره اصلی در چنین شرایطی اصلاح نظام حکمرانی به مثابه امری سیاسی است که در امتداد خود به اصلاحات اقتصادی از جمله توزیع عادلانه منابع و رفع تبعیض ها خواهد انجامید. زیرا اگر چه در نمای نزدیک نارضایتی های اجتماعی و بی اعتمادی ناشی از وجود رانت و فساد به نظر می رسد اما ناگفته پیدا است که این شرایط ماحصل برخی مسائل ساختاری و نیازمند اصلاح در سیاست داخلی است. مؤلفه هایی همچون شفافیت، آزادی رسانه و پرسشگری شاخص هایی برای این اصلاح در راستای تحقق حکمرانی خوب به شمار می فرایند.

شاید مهمترین نقطه عطف رویکرد اصلاحی مطلوب این باشد که حاکمیت از یک سو نگاهش نسبت به جامعه و آحاد شهفرایندان و مطالبات آنها را واقع بینانه کند و از طرف دیگر کیفیت و کمیت تعاملش با جامعه جهانی را افزایش دهد. کشور برای ثبات نیازمند تقویت شاخص های توسعه همه جانبه، پایدار و درونزا از راستا ایجاد اصلاحات جدی در شیوه اداره و مدیریت کشور است.

خلاصه آنکه هم ثبات حاکمیت و هم صبر مردم در سایه رفع خلأها و اشکالات سیاست داخلی و با تعامل در سیاست خارجی مبتنی بر رویکرد برد- برد تحقق یافتنی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9723

به "خبرنگاران تقویت اعتماد عمومی برای صبر و ثبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تقویت اعتماد عمومی برای صبر و ثبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید