خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: خراسان رضوی برای رشد و توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است و ما برای بهره برداری تمام و کمال از این ظرفیت ویژه قادر به برگزاری برخی از جلساتمان در تهران هستیم تا به صورت تخصصی ظرفیت های فراوان این استان تحت واکاوی قرار گیرد.

خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است

غلامحسین شافعی ظهر امروز در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از مجلس خواستاریم که بر اجرا و وضع قوانین خصوصا در مورد سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نظارت و دقت کافی داشته باشد. متاسفانه طی هفته گذشته هیات واگذاری در سازمان خصوصی سازی دستور جلسه ای را بیان نمود که در آن جلسه اعطای چهار واحد بزرگ اقتصادی از جمله پالایشگاه شازند اراک، 15 درصد از سهام هولدینگ خلیج فارس، فولاد اسفراین و یک واحد دیگر به عنوان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تصویب شد. با عرض تاسف در این جلسه تنها 2 رای منفی وجود داشت و آن مصوبه تصویب شد. این مساله اگر ادامه پیدا کند، برای اقتصاد کشور زیان بار خواهد بود.

در ادامه این نشست محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به استناد بند ط تبصره یک قانون بودجه سال 1400 تعرفه گاز برای برخی صنایع براساس فوب(قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی) خلیج فارس مشخص شد و این موضوع برخی صنایع مانند کوره های آجرپزی را به شدت متضرر کرد. علی رغم اینکه در آن قانون فهرست 144 موردی از برخی صنایع به عنوان استثنا مشخص شد اما امروز برخی از واحدها همچنان دچار مشکل هستند. در لایحه بودجه 1401 تصمیماتی برای جبران ضرر وارد شده بر اثر افزایش چشم گیر قیمت گاز به صنایعی مانند کوره های آجرپزی گرفته شده تا به این مجموعه ها تا حدودی کمک شود.

اختصاص 200 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق های بازنشستگی کشور در لایحه بودجه سال 1401

وی افزود: متاسفانه صندوق های بازنشستگی کشور در حال حاضر ورشکسته محسوب می شود. بر همین اساس در لایحه بودجه سال 1401 مبلغ 200 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق های بازنشستگی در نظر شده است. ورشکستگی صندوق های بازنشستگی ربطی به قانون ندارد بلکه این موضوع به این خاطر است که افراد شایسته و با سواد مدیریت این صندوق ها را به دست نگرفته اند و برای انتخاب فعالان این حوزه شایسته سالاری مد نظر نبوده است. برای تقویت عملکرد صندوق ها به حضور افراد شایسته نیاز داریم. همچنین ارتباط بخش خصوصی و تولیدکنندگان با نمایندگان خراسان رضوی کمرنگ است. از رئیس اتاق مشهد می خواهم برای توسعه ارتباط فعالان بخش خصوصی و نمایندگان استان به چاره اندیشی بپردازد.

15 درصد از برنامه توسعه سیستم گازرسانی به صنایع در کشور به خراسان رضوی تعلق دارد

در ادامه این نشست حسن افتخاری، مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی، اظهار کرد: مشترکان گاز 2 گروه مشترکان تولیدی و صنعتی و مشترکان خانگی هستند. در حال حاضر در راستای اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر توسعه سیستم گازرسانی در کشور مطرح شده که خراسان رضوی در این زمینه بیشترین اعتبار را دریافت کرده است. در واقع حدود 15 درصد از برنامه توسعه سیستم گازرسانی به صنایع در کشور به خراسان رضوی تعلق خواهد داشت.

در ادامه این نشست احمد اثنی عشری، رئیس کمیسیون اقتصادیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد خصوصی بوده و حدود 14.5 میلیون نفر بیمه شده و همچنین سه میلیون و 380 هزار نفر مستمری بگیر تحت پوشش آن قرار گرفته است.

میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بالغ بر 450 هزار میلیارد تومان است

وی افزود: 23 درصد از حق بیمه ای که به این سازمان پرداخت می شود، از طریق کارفرما، هفت درصد از جانب کارگر و سه درصد از جانب دولت پرداخت می شود. در حال حاضر میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بالغ بر 450 هزار میلیارد تومان است. همچنین پیش بینی می شود که سالانه 140 هزار میلیارد تومان به میزان بدهی مذکور اضافه شود و هیچ برنامه ای از جانب دولت برای بازپرداخت این بدهی ها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی شرح داد: علی رغم اینکه سازمان تامین اجتماعی یک مجموعه کاملا خصوصی است اما بخش خصوصی هیچ دخالتی در تصمیم گیری های آن ندارد.

اثنی عشری با بیان اینکه خواسته ما پررنگ شدن نقش صاحبان این سازمان در فرایند مدیریت و تصمیم گیری های آن است، بیان نمود: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی مترادف با کمیته امداد شده و به انجام اموری می پردازد که بسکمک از آن از وظایف دولت محسوب می شود. در دنیا صندوق های بازنشستگی از بخش درمان جداست اما ایران از معدود کشورهایی است که بیمه بخش درمان آن همراه با سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فعالیت می کند. این مساله یکی از مواردی است موجب دشواری مدیریت این سازمان شده است.

در ادامه محمد حسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: دلیل عدم تعامل مناسب فعالان اقتصادی خراسان رضوی با نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی سیاسی بودن آنان و برخی موضع گیری های شان در حوزه اقتصادی است.

وی با انتقاد از شرایط بودجه خراسان رضوی افزود: متاسفانه خراسان رضوی در ردیف ششم لایحه بودجه 1401 قرار گرفته است. این یعنی میزان بودجه استان ما از اصفهان و استان های دیگر در لایحه بودجه 1401 کمتر است؛ این در حالی است سطح درآمد مردم خراسان رضوی از میانگین درآمد مردم کشور کمتر است.

روشنک افزود: همچنین سقف جذب سرمایه در خراسان رضوی نیز در مقایسه با میانگین کشور از رقم پایین تری برخوردار است. بنابراین بهتر است نمایندگان استان علاوه بر فعالیت در حوزه سیاسی به مسائل اقتصادی نیز توجه و دقت کافی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 16292

به "خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است" امتیاز دهید

1 کاربر به "خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید