خواص به لیمو؛ 8 خاصیت این نوشیدنی آرامش بخش به لیمو چیست؟

به گزارش سهندبلاگ، به لیمو یک گیاه شگفت انگیز و گیاهی است که برای مزایای درمانی و سلامتی اش بسیار ارزشمند است همچنین دارای عطر لیمو فوق العاده و عطر و طعم طراوت است. استفاده های معمول از به لیمو به عنوان چای گیاهی همراه با طعم لیمو، خوشمزه است.

خواص به لیمو؛ 8 خاصیت این نوشیدنی آرامش بخش به لیمو چیست؟

به لیمو یک گیاه شگفت انگیز و گیاهی است که برای مزایای درمانی و سلامتی اش بسیار ارزشمند است همچنین دارای عطر لیمو فوق العاده و عطر و طعم طراوت است. استفاده های معمول از به لیمو به عنوان چای گیاهی همراه با طعم لیمو، خوشمزه است.

به گزارش خبرنگاران به نقل ازچطور خواص به لیمو بسیار فوق العاده هستند. از فواید آن هر چه بگوییم، کم است: کاهش تورم و التهاب در بدن، حفاظت از ماهیچه ها، تقویت سیستم ایمنی، آرامش بخشیدن به معده، کاهش تب، آرامش بخشیدن به اعصاب و برطرف احتقان. به لیمو برای کاهش وزن نیز بسیار توصیه می گردد.

به لیمو چیست؟

به لیمو در آمریکای جنوبی به وفور استفاده می گردد اما در سایر نقاط جهان نیز به خاطر خواص دارویی فراوانش در قالب اسانس کاربرد دارد. به لیمو بوته ای چندساله است که عطر لیمو را داراست و با لمس برگ آن این بو تشدید می گردد.

بوته به لیمو، می تواند ارتفاعی 2 تا 3 متری داشته باشد و گل های ریز بنفش و سفید دارد. ابتدا از به لیمو فقط برای مصارف غذایی مختلف استفاده می شد. مثلا آن را برای برطرف بوی ماهی و مرغ در طبخ غذا به کار می بردند یا در نوشیدنی ها، مربا، انواع سس و سالاد استفاده می کردند

اما مصرف به لیمو به عنوان گیاهی با خواص دارویی قدمت چندانی ندارد و به تازگی مورد توجه واقع شده است. روغن به لیمو حاوی مواد سازنده آنتی اکسیدان مانند: گرانول، نرول، ورباسکوزید، و سیترال است. برگ خشک شده به لیمو قابلیت دم کردن نیز دارد و به عنوان یکی از دمنوش های گیاهی با خواص مفید درمانی برای بخش های مختلف بدن و فرایند سوخت وساز استفاده می گردد.

خواص به لیمو برای سلامتی

اگر بخواهیم مزایای این گیاه برای سلامتی را نام ببریم با فهرستی طویل رو به رو خواهیم بود. تعدادی از این مزایا در ادامه ذکر شده اند:

1. کاهش وزن

معمولا برای کاهش وزن همه به سراغ نوشیدن چای سبز می فرایند. اما اگر با خواص به لیمو آشنا باشید و بدانید که تنها 2 واحد کالری دارد و سرشار از ترکیبات ارگانیکی است که اشتهای شما را برای خوردن هله هوله کم می نماید، مشتری پروپاقرص دم نموده به لیمو خواهید شد.

چربی سوزی نیز از خواص به لیمو است. چای به لیمو باعث افزایش سوخت و ساز بدن می گردد و در چربی سوزی نقش مؤثری ایفا می نماید.

2. کاهش التهاب

مفاصل از اعضای حساس بدن هستند. خیلی آسیب پذیرند و در سالخوردگی به علت کهولت سن، در معرض خطرات زیادی هستند. مصرف به لیمو در درمان درد مفاصل و بهبود آسیب های مفاصل بسیار مفید است. این تأثیرگذاری نیز به علت میزان بالای آنتی اکسیدان است.

3. تقویت عضلات و ماهیچه ها

معمولا در انواع دیگر چای با چنین ویژگی و خاصیتی رو به رو نمی شوید، اما تقویت ماهیچه ها از خواص به لیمو است. به لیمو به ترمیم ماهیچه های آسیب دیده خیلی یاری می نماید و علت آن نیز وجود آنتی اکسیدان است.

چای به لیمو باعث می گردد تا عضله سازی با سرعت بیشتری در بدن به وقوع بپیوندد. نوشیدن چای به لیمو قبل از انجام تمرینات ورزشی، توصیه می گردد.

4. تقویت سیستم ایمنی

استرس اکسیداتیو، نتیجه فعالیت رادیکال های آزاد و حضور آن در بخش های مختلف بدن است. در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف می گردد و موجب جهش سلولی و ایجاد بیماری های مزمن می گردد. به لیمو تأثیر مثبتی در افزایش سلول های سفید بدن دارد و سیستم ایمنی را تقویت می نماید.

5. یاری به هضم غذا و آرامش معده

چای به لیمو به آرامش معده و هضم بهتر غذا نیز یاری زیادی می نماید. به لیمو با برطرف اسپاسم های عضلانی باعث کاهش نفخ شکم و انقباضات دردآور معده می گردد و مسائل دستگاه گوارش را تقلیل می دهد.

اگرچه به لیمو به خاطر میزان اندک کالری برای کاهش وزن بسیار مناسب است اما در تحریک اشتها نیز می تواند مؤثر عمل کند.

6. پایین آوردن تب

در طب سنتی از به لیمو به عنوان دارویی خوی آور یا عرق زا استفاده می شده است. این گیاه باعث تعریق و کاهش میزان و درجه تب است. ضمن اینکه برای درمان بیماری های التهابی نیز مفید است. خواص به لیمو در برطرف مشکل التهاب بدن بسیار قابل توجه است.

7. کاهش اضطراب

یکی دیگر از خواص به لیمو کاهش تشویش و اضطراب است. خواص به لیمو در این زمینه به خاطر وجود آنتی اکسیدان هایی است که موجب تعادل هورمونی در بدن می شوند. از دیرباز از این ماده به عنوان نوشیدنی آرامش بخش در کاهش اضطراب بهره گرفته می شده است.

8. درمان احتقان

از خواص به لیمو می توان به بلغم آوربودن آن نیز اشاره نمود. به لیمو به خروج خلط و مخاط از دستگاه تنفسی نیز یاری می نماید. وجود خلط و مخاط باعث فراوری و تکثیر باکتری ها و قارچ هاست. پس مصرف به لیمو به پاک نگه داشتن بدن در این زمینه نیز یاری می نماید. در نتیجه برای سیستم ایمنی بدن محافظ خوبی است.

اما یادتان باشد که هر ماده ای به رغم فوایدی که دارد نباید خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده گردد. پس اگر قصد دارید از خواص به لیمو بهره مند شوید، قبل از آن در خصوص شرایط سلامتی خود مطمئن بشوید. مثلا درصورتی که به بیماری های کلیوی (سنگ کلیه و …) دچار هستید، نباید از این ماده مصرف کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10612

به "خواص به لیمو؛ 8 خاصیت این نوشیدنی آرامش بخش به لیمو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص به لیمو؛ 8 خاصیت این نوشیدنی آرامش بخش به لیمو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید