درخت زمرد پرورش دهید

به گزارش سهندبلاگ، اگر در پی گیاه خانگی تازه و سرسبزی می شد درخت زمرد را هم در نظر داشته باشید. این درخت به سرعت رشد می نماید پس بد نیست هر از گاهی آن را هرس کنید.

درخت زمرد پرورش دهید

شاید نه در کشور ما، اما درخت زمرد در جاهای دیگر جهان یکی از گیاهانی خانگی معمول است که با شاخسار فراوان و براقی که فراوری می نماید به خانه روح می بخشد. درخت زمرد به خوبی با شرایط داخل خانه کنار می آید و به سرعت به درختی بزرگ تبدیل می گردد. اگرچه این گیاه درون خانه گل نمی دهد، اما درختان زمرد بالغی که در بیرون از خانه رشد می نمایند گل های سفید و ترومپت مانندی می دهند.

ارتفاع درخت زمرد به 2 متر و 50 سانتی متر هم خواهد رسید و عرضی بین 30 تا 90 سانتی متر پیدا خواهد نمود. شاخسار گیاه به رنگ سبز - آبی است و می توان آن را به راحتی داخل گلدان پرورش داد. درخت زمرد احتیاجهای کمی دارد و خودش را به خوبی با محیط خانه تان وفق خواهد داد. این گیاه یکی از درختان خانگی است.

شرایط نگهداری

- نور

اگر درخت زمردتان را درون خانه پرورش می دهید، برترین حالت آن است که روزی 4 تا 5 ساعت آفتاب مستقیم یا سایه و آفتاب داشته باشد. اگر گیاه بیش از حد در سایه قرار داده گردد، طولی نمی کشد که شاخسارش دراز و بدقواره می شوند و برای اینکه ظهر خوبی پیدا کند احتیاج به هرس مداوم خواهد داشت.

- آبیاری

این گیاه خون گرم رطوبت خاک را دوست دارد و ترجیح می دهد در خاکی همواره مرطوب رشد کند. اجازه دهید در بین دو آبیاری خاک گیاه اندکی خشک گردد تا از پوسیدگی ریشه و دیگر مسائل جلوگیری گردد.

- رطوبت

درخت زمرد رطوبت را دوست دارد. اگر هوای خانه تان خشک است از زیر گلدانی حاوی سنگریزه برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد. همینطور که آب درون زیر گلدانی تبخیر می گردد، رطوبت هوای اطراف گیاه افزایش پیدا می نماید. با این روش بدون اینکه هر روز احتیاج به غبار پاشی باشد رطوبت مورد احتیاج گیاه تان تامین می گردد.

- خاک

زمانی که درخت زمردتان را در گلدان می کارید، باید از خاکی با زهکشی خوب بهره ببرید. اگر درخت تان برای مدت زیادی در یک گلدان رشد کند، کم کم نمک در خاکش انباشته می گردد که می تواند منجر به سوختگی نوک برگ های گیاه گردد. در این هنگام باید خاک گیاه را با آب بشویید تا نمک اضافه آن خارج گردد. برای شستشوی خاک گیاه، گلدان گیاه را درون یک سینی یا سینک ظرفشویی بگذارید و دو برابر مقداری که خاک می تواند آب درون خود نگه دارد، در گلدان آب بریزید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آبی که از سوراخ های زهکشی گلدان خارج می گردد تقریبا شفاف باشد. ممکن است مجبورشوید بیشتر از یک بار خاک را بشویید. اگر گلدان را درون سینی یا ظرفی گود قرار داده اید، پس از هر بار شستسو آب درون ظرف را خارج کنید تا خاک دوباره آب نمک دارد را جذب نکند. اگر املاح آب آبیاری بالا بود یا گیاه را بیش از میزان کود دهی نموده اید، شتشوی خاک لازم است.

- کود دهی

برای اینکه درخت تان به خوبی رشد کند و سالم بماند باید آن را کود دهی کنید. می توانید گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید و یا هر چند ماه یک بار از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند بهره ببرید. کود دهی باعث رشد شاخ و برگ نو در گیاه می گردد و به همین علت است که باید همواره ابزار هرس تان دم دست باشند!

- هرس

حتی در برترین شرایط هم درخت زمرد احتیاج به هرس مرتب دارد چرا که به سرعت رشد می نماید.

تکثیر

برترین روش تکثیر درخت زمرد قلمه گیری است، اگرچه قلمه گیری این گیاه نسبت به گیاهان دیگر کمتر موفقیت آمیز است.

برای قلمه گیری درخت زمرد شاخه ای 5 سانتی متری از نوک یکی از شاخه های تازه گیاه ببرید. قلمه تان حتما باید تازه باشد (از شاخه های پیر و چوبی قلمه نگیرید). برگ های پایینی قلمه را جدا کنید و تنها برگچه های نوک ساقه را نگه دارید. نصفه پایینی قلمه را درون پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و پودر اضافه را از قلمه جدا کنید. سپس قلمه را درون خاک گلدانی مرطوب بکارید و روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا هوای اطراف آن مرطوب بماند. قلمه را در محیطی روشن و گرم قرار دهید و هر چند هفته یک بار گیاه را به آرامی بکشید تا ببینید ریشه زده یا خیر. به محض اینکه قلمه ریشه زد و رشد نو را شروع کرد نوک آن را بچینید تا پرپشت رشد کند و فقط قد نکشد.

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17810

به "درخت زمرد پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت زمرد پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید