در زمان اسهال چه باید خورد؟

به گزارش سهندبلاگ، دفعات روزانه اجابت مزاج برحسب سن و سال و رژیم غذایی اشخاص متفاوت می باشد. هنگام اسهال، مدفوع حاوی آب بیشتری از مواقع طبیعی است که آن را مدفوع شل یا آبکی می نامند.اسهال در بچه ها، درسنین 6 ماهگی تا 2 سالگی خیلی شایع است. بعلاوه در بچه ها کمتر از 6 ماه که شیرگاو یا خشک مصرف می نمایند شیوع

در زمان اسهال چه باید خورد؟

در زمان اسهال چه باید خورد؟

نویسنده:دکتر فاطمه قطبی

دفعات روزانه اجابت مزاج برحسب سن و سال و رژیم غذایی اشخاص متفاوت می باشد. هنگام اسهال، مدفوع حاوی آب بیشتری از مواقع طبیعی است که آن را مدفوع شل یا آبکی می نامند.اسهال در بچه ها، درسنین 6 ماهگی تا 2 سالگی خیلی شایع است. بعلاوه در بچه ها کمتر از 6 ماه که شیرگاو یا خشک مصرف می کنند شیوع بیشتری دارد. اسهال به دلیل از دست رفتن آب و املاح می تواند خطرناک باشد. پس هنگام آغاز اسهال مادران باید سعی کنند آب و املاحی را که به وسیله مدفوع از دست رفته است جبران کنند.

چگونه می توان مانع از دست رفتن آب و املاح شد؟

از دست رفتن آب و املاح را می توان معمولاً به محض آغاز اسهال با دادن مایعات فراوان پیشگیری نمود. برای این کار توصیه می شود از مایعات خانگی موجود مانند لعاب برنج، سوپ، لعاب جو یا شیر و یا محلول ORS استفاده شود. در صورت امکان مایعات باید شامل اندازه کمی نمک باشد، که از میان آنها محلول ORS از همه مطمئن تر است. در صورتی که هیچ یک از مایعات فوق در دسترس نبود به کودک آب بدهید. به بچه ها کمتر از یکسال باید به ازای هر بار اسهال 100- 50 میلی لیتر آب داده شود.

در زمان اسهال باید به کودک مواد غذایی مورد احتیاج داده شود تا اسهال به رشد او لطمه نزند و از کاهش وزن او جلوگیری شود. تغدیه کودک با شیر مادر باید به دفعات مکرر صورت گیرد. برای سایر بچه ها باید طبق معمول از شیرخشک یا غذاهایی که قبلا می خورده اند استفاده شود. در بچه ها بالای 6 ماه که نمی توانند غذای جامد بخورند باید مقادیر کمی از مواد غذایی که کاملا قابل هضم باشد به دفعات داده شود.

بعد از اینکه اسهال متوقف شد حداقل یک وعده غذای اضافی روزانه به مدت دو هفته به کودک بدهید تا کاهش وزنی را که در دوران بیماری ایجاد شده جبران نماید. غذاهایی که می توان در کودک 6 ماهه و بالاتر در زمان اسهال استفاده کرد غذاهای نشاسته ای به همراه گوشت یا ماهی است.

در ضمن آن را با 2-1 قاشق چایخوری روغن در هر وعده غذا به منظور ایجاد انرژی همراه کنید. لبنیات و تخم مرغ هم غذاهایی مناسبی برای بچه ها مبتلا به اسهال می باشند. آبمیوه تازه و موز بخاطر داشتن پتاسیم مفیدند (آبمیوه های کنسرو شده نه تنها مفید نیستند. بلکه در زمان اسهال مضرند). در زمان اسهال غذاهای پرحجم مثل دانه های حبوبات، سبزیجات و میوه های سفت و دیرهضم نباید داده شود. سوپ های خیلی رقیق به کودک ندهید، زیرا هر چند کودک را سیر می نماید، اما کالری مورد احتیاج او تامین نمی شود.

غذاهای خیلی شیرین و حاوی شکر هم باعث بدتر شدن اسهال می گردند. هر 4-3 ساعت، حداقل 6-5 بار در روز به اندازه کم ولی به دفعات ، باید به کودک غذا داده شود. غذا را خوب بپزید تا کاملا پخته و له شود. این نوع غذا برای کودک ساده تر هضم می شود. اگر چه در مدت اسهال کودک نمی تواند کاملا مواد غذایی گرفته شده را جذب نماید ولی بیشتر این مواد جذب می شوند. بچه های که در هنگام اسهال از غذا محروم می شوند، به سوءتغذیه دچار شده یا اسهال آنها شدید می شود.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15424

به "در زمان اسهال چه باید خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در زمان اسهال چه باید خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید