در خصوص محله نارمک بیشتر بدانیم

به گزارش سهندبلاگ، محله نارمک تهران که به محله صد میدان معروف است یکی از قدیمی ترین محله های تهران است و در گذشته نام دهکده ای قدیمی و یکی از مناطق خوش آب و هوا و سردسیری تهران، با حدود 100نفر سکنه بوده است. حدود سال های 1320 بود که مردم برای زندگی به اراضی بایر شرق تهران روی آوردند؛ به دنبال خانه سازی های بی ضابطه، دولت اقدام به ساخت شهرکی در این منطقه کرد. هسته مرکزی نارمک که نخستین تجربه شهرسازی مدرن بود در سال 1329 توسط دو طراح خارجی و با همکاری مهندسان ایرانی طراحی شد. در طرح اولیه ساخت نارمک، تعداد 98 میدان کوچک و عظیم به صورت فضای سبز شهری طراحی شد که هر یک شامل تعدادی بن بست و یک خیابان عبوری بودند. تقریبا از دهه 30 تا دهه 80 طول کشید تا بافت محله نارمک در تمام میادین کامل گردد. این محله از شمال به خیابان فرجام از غرب به عظیمراه امام علی (ع) و از شرق به اتوبان باقری و از جنوب به تهران نو متصل میگردد. جمعیت این محله بیش از 300 هزار نفر و تعداد حدودی 89هزار خانواده تخمین زده شده است، که با توجه به رشد جمعیت همچنان رو به افزایش است. خیابانهای مهم آن آیت، هنگام، رسالت، سمنگان، دردشت و فرجام هستند. نارمک دارای 100 میدان سرسبز می باشد و میدان نبوت (هفت حوض) که عظیمترین میدان محله است در نارمک نقش مرکز محله و مرکز تجاری را ایفا می نماید و از شمال و جنوب به خیابان آیت و از شرق و غرب به خیابان گلبرگ متصل میگردد. پنج ایستگاه مترو (خط متروی فدک، گلبرگ، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری) و خطوط سریع اتوبوس امکان دسترسی ساکنین این محله را به نقاط مرکزی شهر فراهم می سازد.

در خصوص محله نارمک بیشتر بدانیم

این مقاله شامل سرفصل های زیر است:

تاریخچه محله نارمک تهران

امکانات محله نارمک

قیمت خانه برای خرید

قیمت خانه برای اجاره

تاریخچه محله

نارمک نام محله ای واقع در شرق تهران است. در گذشته دهی در 9 کیلومتری جنوب شرقی تجریش و 5 کیلومتری راه دماوند به تهران بوده است. محله نارمک تهران یکی از قدیمی ترین مناطق تهران است که در جنوب ده نارمک ساخته شده است. نارمک یکی از مناطق خوش آب و هوا و سردسیری تهران به شمار می رود. این محله که در ضلع شمالی محله تهران نو و ضلع جنوبی و شرقی محله شمیران نو واقع شده، به همراه محله تهرانپارس در دهه 20 توسط فرانسوی ها ساخته شد. این محله در سال 1330 شمسی برای سکونت فرهنگیان آموزش و پرورش ساخته شد.

محله نارمک توسط عظیمراه رسالت به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است، قسمت جنوبی آن که در منطقه 8 شهرداری واقع شده است و دارای 100 میدان سرسبز می باشد و دارای خانه های گران تری است. میدان نبوت (میدان هفت حوض سابق) در نارمک جنوبی حالت مرکزی و تجاری دارد. قسمت شمالی که دارای هوای مطبوع تری است در منطقه 4 شهرداری واقع شده است، بازار مبل دلاوران از مراکز تجاری نارمک شمالی است.

این محله دارای مسجدهای بسیار است که یکی از معروف ترین آن ها مسجدجامع نارمک در خیابان سمنگان واقع شده است. مسجد معروف دیگر آن مسجدالنبی است که در میدان نبوت واقع است.

نارمک از شمال به عظیمراه شهید زین الدین و جنگل های لویزان و شیان، از جنوب به خیابان دماوند و محله تهران نو منتهی می شود. نارمک از غرب و شرق بین دو عظیمراه واقع شده است، از غرب به عظیمراه امام علی (علیه السلام) و از شرق به عظیمراه شهید باقری متصل می شود.

خیابان های مهم آن آیت، هنگام، شهید ثانی(46متری نارمک)، جانبازان (گلبرگ)، گلستان، دماوند، سامان، سمنگان، دردشت، فرجام، سراج، دلاوران، مدائن، چمن، مهر، مرجان (خیابان آغمیونی) و سهیلیان و … است.

میدان های مهم نارمک عبارتند از میدان رسالت، میدان نبوت (هفت حوض)، میدان هلال احمر، میدان الغدیر، میدان های 48،51، 73، 16 و 100. عظیم ترین میدان نارمک، میدان صدم و کوچک ترین میدان نارمک میدان ششم است. دانشگاه علم و صنعت ایران که یکی از دانشگاه های مطرح ایران در سطح دنیا است و قدمتی نزدیک به یک قرن دارد در نارمک واقع شده است. از بیمارستان های نارمک می توان به بیمارستان انصاری واقع در خیابان شهید ثانی و بیمارستان الغدیر واقع در میدان الغدیر اشاره نمود.

امکانات محله

محله نارمک یکی از خوش جهتترین محله های تهران است که به وسیله خط یک سامانه اتوبوس تندرو تهران (تهرانپارس - میدان آزادی)، خط سه سامانه اتوبوس تندرو تهران (پایانهٔ علم و صنعت - پایانه خاوران)، خط پنج سامانه اتوبوس تندرو تهران (پایانه علم و صنعت - پایانه بیهقی) و خط دو متروی تهران با پنج ایستگاه (فدک، گلبرگ، سرسبز، علم و صنعت، باقری) قابل دسترسی عمومی است. همچنین از پایانه میدان رسالت به مقصد تمامی نقاط اصلی تهران تاکسی و اتوبوس وجود دارد. افرادی که از نقاط مختلف تهران به میدان رسالت می آیند می توانند به وسیله تاکسی و خط پنج سامانه اتوبوس تندرو تهران به نقاط مختلف نارمک بروند.

خط سه BRT تهران از پایانه علم و صنعت تا پایانه خاوران (سه راه افسریه) از میان خیابان سی متری نارمک می گذرد. خط پنج BRT تهران از پایانه علم و صنعت تا پایانه بیهقی (میدان آرژانتین) از عظیمراه رسالت می گذرد.

در کل باید بدانید نارمک از محله های خوش جهت تهران است، بی ار تی های (میدان آزادی -تهرانپارس) و همچنین بی ار تی های (پایانه بیهقی- پایانه علم و صنعت) و خط دو متروی تهران که پنج ایستگاه آن (خط متروی فدک، گلبرگ، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری) متعلق به نارمک است؛ دسترسی به تمامی نقاط تهران را برای ساکنان نارمک راحت نموده اند. همچنین تاکسی هایی برای جابجایی مسافرین به بیشتر نقاط تهران در پایانه تاکسیرانی عظیمراه رسالت وجود دارد و نگرانی از این بابت نیست. علاوه بر این ها چندین خط اتوبوسرانی هم به حمل و نقل عمومی در این محله یاری می نمایند. برای مثال (دانشگاه علم و صنعت- شهرک امید)، خط (دانشگاه علم وصنعت-فلکه چهارم تهرانپارس)، (پایانه شقایق- دانشگاه علم و صنعت) و …

این محله دارای بوستان و فضای سبز معروف و عظیمی از قبیل بوستان فدک، یاسمن، شقایق، ولیعصر، غدیر، تمدن و باغ موزه مینیاتور می باشد.

یکی از مهم ترین مراکز خرید نارمک، مجتمع تجاری سون سنتر در ضلع جنوب غربی میدان هفت حوض است که شامل انواع فروشگاه های طلا و جواهر، ساعت، کامپیوتر، موبایل، پوشاک و البسه و … است. از دیگر مراکز خرید این محله می توان به مرکز خرید کویتی های نارمک واقع در خیابان آیت، مجتمع تجاری مروارید نارمک، مرکز خرید نبوت نرسیده به میدان هفت حوض و … اشاره نمود. در کل اگر از بازارهای خوش قیمت تهران بپرسید احتمالا نام بازار نارمک (هفت حوض) هم جز این بازارها خواهد بود. در واقع خیابان آیت و میدان نبوت (هفت حوض) پر از فروشگاه های متنوع هستند و به قول معروف گفتنی جنسشان جور است. خیابان آیت یک خیابان دوطرفه است و پیاده روهای پهن و عظیمی دارد، در این خیابان هرچیزی که بخواهید از لباس زنانه، مردانه و بچگانه تا ساعت و زیورآلات و … پیدا می شود. طلا فروشی ها و ساعت فروشی هایی که در هفت حوض وجود دارند از شهرت زیادی برخوردارند.

از دیگر مراکز تجاری نارمک بازار مبل دلاوران است که یکی از بازارهای بورس صنایع چوبی است.

در ضلع غربی میدان نبوت فروشگاه شهرکتاب هم وجود دارد و برای هواداران کتاب و لوازم التحریر پاتوق خوبی است.

قیمت خانه برای خرید

تفاوت قیمت در بخش های مختلف محله نارمک بسیار است. قیمت آپارتمان های قدیمی از متری 8 تا 13 میلیون تومان و قیمت آپارتمان های نوساز از متری 12 تا 18 میلیون تومان است.

قیمت خانه برای اجاره

اجاره واحدهای آپارتمانی با میانگین ودیعه از 40 میلیون تومان آغاز شده و تا 300 میلیون تومان نیز می رسد. این مبلغ ودیعه به متراژ خانه، موقعیت جغرافیایی خانه و سن بنا بستگی دارد که هر چقدر خانه دارای متراژ بیشتر و نوسازتر باشد این مبلغ افزایش می ­یابد.

مبلغی که برای اجاره ماهیانه در این محله در نظر گرفته می شود بسیار متفاوت است و عامل ودیعه در مبلغ اجاره ماهیانه نقش بسزایی دارد. اجاره ماهیانه در محله نارمک تهران از 1.5 میلیون تومان آغاز شده و به 4 تا 5 میلیون تومان نیز می رسد که هر چقدر مبلغ ودیعه بیشتر باشد مبلغ اجاره ماهیانه کمتر می شود.

افرادی که علاقه دارند خانه خود را در این محله رهن کامل نمایند به راحتی می توانند خانه مناسب خود و خانواده خود را بیابند. مبلغ رهن کامل در محله نارمک بین 150 تا 400 میلیون تومان است.

این مقاله موردپسند شما قرار گرفته است؟

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: هومینگ
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8735

به "در خصوص محله نارمک بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص محله نارمک بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید