راهنمای روابط عمومی و بازاریابی به سبک جف بزوس و آمازون

به گزارش سهندبلاگ، حمید جعفری متخصص روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی در دنیای اقتصاد نوشت: جف بزوس در البوکرکی نیومکزیکو ایالات متحده متولد و در هوستون تگزاس عظیم شد. بزوس بعد در رشته های برق و کامپیوتر تحصیل کرد و بین سال های 1986 تا 1994 به اسم یک سرمایه گذار بانکی در وال استریت مشغول به فعالیت شد تا زمانی که تصمیم گرفت آمازون را راه اندازی کند. بزوس آمازون را به اسم فروشگاه کتاب آنلاین راه اندازی کرد و به مرور محصولات دیگر را اضافه نمود. در سال 2000 شرکت Blue Origin را تاسیس کرد که در زمینه هوافضا فعال است. در سال 2013 روزنامه واشنگتن پست را 250 میلیون دلار از خانواده گراهم خرید. او هم اکنون ثروتمندترین فرد دنیا است.

راهنمای روابط عمومی و بازاریابی به سبک جف بزوس و آمازون

جف بزوس کاملا هدفمند است. او با راه اندازی آمازون تحول عظیمی در عرصه تجارت الکترونیک در جهان ایجاد کرد. آمازون همچنان درحال رونق گرفتن است. حتی وقتی پاندمی کرونا جهان را متاثر کرد آمازون همچنان به میلیون ها مشتری خدمات خود را ارائه داد و نه تن ها از بحران کرونا آسیبی ندید بلکه درحال ورود به بازار های نو است. جف بزوس امروز در آمریکا زندگی می نماید و راه و روش او برای راه اندازی پیروز یک کسب و کار الگوی بسیاری از استارت آپ ها است. در این یادداشت قصد داریم به رویکرد بزوس در بازاریابی و روابط عمومی بپردازیم.

1- برای مشتریان خود ارزش قائل شوید

در رویکرد بازاریابی بزوس مشتریان در راس هرم قرار دارند. مشتریان تنها دلیلی هستند که آمازون همواره درحال توسعه از سطحی بالا به سطحی بالاتر است. او درباره مشتریان آمازون وسواس زیادی به خرج می دهد. بزوس می خواهد که برترین محصولات با برترین قیمت در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتریان برسد. علاوه بر این امکان پس دادن کالا برای مشتریان آمازون در نظر گرفته شده و به شکایت های مشتریان سریع رسیدگی می گردد و بازخورد مناسب نیزارائه می گردد.

بزوس معتقد است: مشتریان ما مانند میهمانان در یک میهمانی هستند که ما میزبان آن ها هستیم و همواره در کوشش هستیم تا تجربه کاربری را بهتر کنیم. اگر مشتری در خرید حضوری تجربه بدی داشته باشد ممکن است به6 نفر از دوستان خود بگوید، اما در یک تجربه خرید بد آنلاین مشتری ناراضی تجربه بد خود را با 6 هزار نفر به اشتراک می گذارد. نکته مهم همین جا است که آمازون به میلیون ها مشتری برترین خدمات را ارائه می دهد و از خدمات خود اطمینان دارند.

برای استارت آپ ها مهم این است که از کیفیت خدمات برای جامعه چندهزارنفری مخاطبان خود اطمینان حاصل نمایند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که حتی کاربرانی که برترین تجربه کاربری استفاده از خدمات آنلاین را دارند همچنان ناراضی هستند! اشتیاق برای ثبت یک تجربه خوب برای مشتری باعث رشد کسب و کار می گردد.

2- با کارکنان مانند مالکان کسب و کار رفتار کنید

بزوس بار ها اظهار نموده که آمازون همان چیزی است که وجود دارد و همواره با کارکنان مانند مالکان این مجموعه رفتار می نماید. بزوس در نامه ای در سال 1997 خطاب به کارکنان آمازون نوشت: می توان طولانی، سخت و هوشمند کار کرد. در آمازون نمی توانید دو تا از این سه تا را انتخاب کنید. در آمازون ارائه بالاترین پرفورمنس و سخت کوشی کارکنان بخش های اصلی فرهنگ سازمانی است و بر همین اساس استعداد های بسیاری از سراسر جهان به استخدام آمازون درآمده اند. بزوس معتقد است: پیروزیت ما تا حد زیادی تحت تاثیر جذب و نگهداری کارکنان با انگیزه است که هر یک از آن ها مانند صاحبان کسب و کار فکر می نمایند.

3- خوب استخدام کنید

فرهنگ سازمانی یک کسب وکار به وسیله اولین کسانی که برای آن کسب و کار کار می نمایند نشات می گیرد. طبعا فرهنگ سازمانی آمازون را جف بزوس و کسانی که او استخدام نموده اند شکل داده است. او برای استخدام برترین استعداد ها در آمازون در پی یک ویژگی است داشتن حق و معتقد است که افراد باهوش می توانند بار ها اشتباه نمایند. اینکه یک فرد چقدر باهوش است باعث می گردد که در آمازون کار کند. برای مثال در بخش مرکز تماس، تعداد تماس های صحیح فرد در شرایط سخت که برآیند خوبی برای آمازون ایجاد نموده است مهم است.

4- داستان خود را بگویید

بزوس معتقد است که آمازون یک داستان از رویای آمریکای عظیم است، احساس شما در 80 سالگی مهم است آیا وقتی به گذشته خود نگاه می کنید از داستان تان راضی هستید یا اینکه آرزو می کنید کاش جوان بودید و داستان تان را تغییر می دادید؟ امروز شرکت های عظیم جهان مانند اپل، تسلا و... داستان مجذوب کننده خود را تعریف می نمایند. به عبارت دیگر پشت هر برند عظیمی در جهان یک داستان زیبا و مجذوب کننده واقع شده است که رسانه ها برای انتشار آن همواره حاضر و آماده هستند.

5- سرسخت، اما منعطف باشید

بزوس در منظرهی که برای آمازون در نظر گرفته سرسخت است و در جزئیات انعطاف پذیر. او معتقد است اگر پیشنهادی از سوی هیات مدیره به شما یاری می نماید تا به منظرهی که برای کسب و کار خود ترسیم نموده اید برسید آن را حتما امتحان کنید. چگونگی رسیدن به منظره هم می تواند قابل بحث باشد.

بزوس می گوید: اگر سرسخت نباشید خیلی زود از ادامه راستا منصرف می شوید و اگر انعطاف لازم را نداشته باشید برای حل هر مساله ای که می خواهید از آن عبور کنید راهکار های متفاوتی پیدا نمی کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14820

به "راهنمای روابط عمومی و بازاریابی به سبک جف بزوس و آمازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای روابط عمومی و بازاریابی به سبک جف بزوس و آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید