سبد نفتی اوپک در مرز 49 دلار

به گزارش سهندبلاگ، هم زمان با افزایش قیمت نفت در دنیا به بالای 51 دلار، قیمت سبد نفتی اوپک به مرز 49 دلار در هر بشکه رسید.

سبد نفتی اوپک در مرز 49 دلار

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین به روز رسانی خود بیان کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (20 آذر) با 56 سنت افزایش 48.87 دلار فروش رفته است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (19 آذر) 48.31 دلار در هر بشکه فروخته شده بود. به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک، بالاترین قیمت از ماه ژانویه 2020 را به خود اختصاص داده است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه به 70.87 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال 2020 به شمار می رود.

* بازارهای دنیای در هفته ای که گذشته

درحالی که هر دو شاخص نفتی، پنجمین هفته افزایشی در دو هفته پیش ثبت نموده بودند، اما با ادامه افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا که سری دیگری از محدودیت های قرنطینگی را به دنبال داشت، از جمله محدودیت های جدید شدید در کالیفرنیای جنوبی در آمریکا، بازارهای دنیای با کاهش قیمت شروع به کار کردند.

اما در روز چهارشنبه به دنبال اخبار مثبت در خصوص ویروس کرونا که سبب شد تا سرمایه گذاران نسبت به بهبود تقاضا برای سوخت امیدوار شوند، قیمت نفت به بالای 49 دلار در هر بشکه رسید.

در ساعات ابتدایی آخرین روز کاری بازارهای دنیای از آنجایی که عرضه برنامه های واکسیناسیون واکسن کرونا، امید به بهبود تقاضا در سال آینده را تقویت کرد، قیمت نفت افزایش یافت و برنت برای نخستین بار از ماه مارس به بالای 50 دلار در هر بشکه رسید.

در نهایت، به علت نگرانی در خصوص محدودیت های جدید کرونایی برای کسب و کارها در نیویورک که بر پیشرفت های مربوط به برنامه واکسیناسیون در این کشور پیشی گرفت، هر بشکه نفت برنت 49.97 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 46.57 دلار معامله شد.

اما نفت برنت طی هفته گذشته 1.5 درصد و نفت تگزاس آمریکا WTI کمتر از یک درصد افزایش ارزش را ثبت کردند. این افزایش، نخستین ششمین هفته متوالی افزایشی قیمت نفت از ماه ژوئن به شمار می رود.

* اوپک پلاسی ها و سرنوشت توافق کاهش فراوری

کشورهای عضو اوپک و فراوریکنندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس متعهد شدند تا در ماه می (2020) 9.7 میلیون بشکه در روز از فراوری خود بکاهند تا به رجحان عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، خاتمه دهند.

بهبود تقاضا برای نفت شروع شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که فراوری خود را در ماه آگوست (2020) به 7.7 میلیون بشکه در روز برساند که سهم اوپک 4.868 میلیون بشکه در روز است.

قرار بود از ماه ژانویه (2021) بالغ بر 2 میلیون بشکه دیگر افزایش عرضه صورت بگیرد.

با افزایش عرضه اوپک و شمار مبتلایان به ویروس کرونا که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، قیمت نفت در اکتبر 11 درصد افت کرد و به 37 دلار در هر بشکه رسید، این امر سبب شده است تا تحلیل های مختلفی در خصوص ادامه توافق کاهش فراوری ارائه گردد.

نشست های رسمی و غیررسمی اوپک پلاس در هفته گذشته برگزار گردید که هر کدام یک روز به تعویق افتاد، زیرا اعضا نتوانستند به توافق برسند.

این امر سبب شد تا سخنگوی کرملین اعلام کند اختلافات شدید همانند آنچه در اوایل سال 2020 وجود داشت، میان روسیه و اوپک وجود ندارد و رئیس جمهور روسیه هیچ برنامه برای تماس با پادشاه عربستان پیش از برگزاری نشست اوپک پلاس در روز سه شنبه ندارد.

در نهایت، اوپک پلاس بر سر افزایش ماهانه 500 هزار بشکه در روز از ماه ژانویه توافق کردند.

* پیش بینی قیمت 45 دلاری برای نفت در سال 2021

موسسه رتبه بندی فیچ پیش بینی کرد به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای افزایش فراوری 500 هزار بشکه در روز ماهانه از ژانویه 2021، متوسط قیمت نفت در سال آینده به 45 دلار در هر بشکه برسد.

به گفته مدیر ارشد این موسسه، خبرهای مربوط به واکسن کرونا قیمت نفت را در خاتمه ماه گذشته، بالا برد و این حقیقت که اوپک پلاس پس از مذاکرات طولانی، بر سر گام های بعدی توافق کاهش فراوری به توافق رسیدند، یاری کرد تا قیمت ها در هفته گذشته در همان سطح بماند.

با این حال، این شرایط به زودی تغییر می نماید، چراکه چالش های در خصوص توزیع واکسن و حقیقت این امر که نفت بیشتری در سال آینده ناشی از تصمیم اوپک پلاس به بازار روانه می گردد، خود را نشان خواهد داد و اینها بدون در نظر دریافت افزایش فراوری نفت لیبی است که از توافق اوپک پلاس مستثنی است.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

با این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تا به امروز در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خورد.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در امسال میلادی در روز پنج شنبه (13 فروردین) با 10 دلار و 44 سنت افت به 16.87 دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی گردید.

نفت های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 10 دسامبر یعنی آدینه 20 آذر، 48.19 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11870

به "سبد نفتی اوپک در مرز 49 دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبد نفتی اوپک در مرز 49 دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید