سهم 2.5 درصدی آموزش و پرورش از عایدی ناخالص ملی

به گزارش سهندبلاگ، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به این که مدارس در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند، گفت: باید تربیت معلّم را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد.

سهم 2.5 درصدی آموزش و پرورش از عایدی ناخالص ملی

به گزارش خبرنگاران، حسن ملکی اظهار کرد: مدارس، در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند و خود نیز تحول را در تغییر رفتار دانش آموزان مدیریت نمایند.

ملکی اضافه نمود: در دولت های مختلف، نوعاً آموزش و پرورش در کانون توجه نبوده و به عنوان یک رسالت ملی که همه باید برای اعتلای آن بیندیشند و ایفای نقش نمایند، نگاه ننموده اند. یکی از علل این وضع نامطلوب حاصل کوشش ها و برنامه های تربیتی دیربازده است و در کوتاه مدت توجهات را به خود جلب نمی نماید. مخصوصاً این که به آموزش و پرورش تنها به عنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها نگاه نموده اند.

وی توضیح داد: نباید غفلت کرد که در مجموعه آموزش و پرورش عنصر معلّم و صلاحیّت های او، مهم ترین نقش را در پیشرفت امور و انسان سازی ایفا می نماید. باید تربیت معلّم را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد و در این عرصه برنامه ریزی کرد. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی با این قصد تأسیس شده اند و قرار است معلّمان مورد احتیاج از جهت این دانشگاه ها تربیت شوند.

ملکی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش، تنها شورای سطح بالای رسمی و هدایتگر است. بر این اساس در انتخاب اعضای شورا باید دقت کرد و افراد بصیر و به دور از تمایلات و جهت گیری های منفعت طلبانه انتخاب نمود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بی تردید مجلس شأن و صندلی قانون گذاری دارد و نهاد دیگری نمی تواند قانون گذاری کند. شورای عالی آموزش و پرورش نیز برای تبدیل مصوباتش به قانون، باید از مجلس استمداد کند.

ملکی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از عایدی ناخالص ملی 2.5 درصد است و این حد از سهم در مقایسه با موارد مشابه در دنیا بسیار پایین است. این کاستی و نقص در شرایطی است که ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به حق اعتقاد داریم که تربیت انسان ها در رأس برنامه های ما قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در بخش های قابل توجه کشور دانش آموزان از ضروری ترین احتیاجهای آموزشی محروم هستند ولی در سایر منطقه ها تفاوت های بارزی دیده می گردد. این بی عدالتی در نظام جمهوری اسلامی ایران که اصالتاً برای اجرای عدالت پدید آمده است، قابل توجیه نیست. بی تردید با یک مصوبه و یا یک تصمیم نمی توان عدالت را برقرار کرد ولی با همت والا و استمرار در پیگیری ها و ارتباط مؤثر با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، می توان بسیاری از امور را حل کرد.

وی گفت : نسبت و رابطه آموزش و پرورش با جامعه دو طرفه است. این ظرافتِ اجتماعی اگر به درستی درک نگردد و برای تدوینی و پیشینی هستند و اقدامی جز متناسب سازی آن ها با سطوح تحصیلی نداریم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ ملکی ادامه داد: مدارس که در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند و خود نیز تحول را در تغییر رفتار دانش آموزان مدیریت نمایند، به عبارت دیگر لباس تحول به پیکر آموزش و پرورش پوشانده گردد و مدارس نیز از این پوشش تحولی بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 16012

به "سهم 2.5 درصدی آموزش و پرورش از عایدی ناخالص ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 2.5 درصدی آموزش و پرورش از عایدی ناخالص ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید