عمان، از واسطه گری مذاکرات هسته ای تا انتقال گاز ایران به شرق آسیا

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: آساهی ژاپن طی گزارشی با اشاره به توافق 25 ساله فروش گاز ایران به عمان نوشت: کشور پادشاهی عمان پس از ایفای نقش در مذاکرات هسته ای در حال تثبیت صندلی خود به عنوان واسطه فروش گاز طبیعی ایران به شرق آسیا از جمله ژاپن است.

عمان، از واسطه گری مذاکرات هسته ای تا انتقال گاز ایران به شرق آسیا

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از آساهی ژاپن، در حالی که تحریم ها علیه ایران در حال کاهش یافتن است، کشور پادشاهی عمان در حال تثبیت صندلی خود به عنوان واسطه فروش گاز طبیعی ایران به بقیه کشورهای دنیا از جمله ژاپن است.

در اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران، حکایت از هوشمندی و دور اندیشی سلطان قابوس داشت، عمان یادداشت تفاهمی را برای احداث یک خط لوله انتقال گاز از زیر دریا در عرض تنگه هرمز با ایران منعقد کرد که به موجب آن مسقط از سال 2015، در طی 25 سال، 60 میلیارد دلار گاز طبیعی از تهران خریداری خواهد نمود.

این موافقتنامه در جریان سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به تهران در اواخر ماه آگوست گذشته یعنی بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران و 3 ماه قبل از انعقاد توافق ژنو امضا شد.

این معامله هم به سود منافع عمان است و هم به سود منافع ایران که خواستار آغاز صادرات به منظور توسعه منابع گازی و زیرساختی خود می باشد که از تحریم های اخیر لطمه دیده اند. سفیر ایران در عمان به رسانه های این کشور گفت، نیمی از صادرات گاز ایران به عمان به کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و کره جنوبی و هند ارسال خواهد شد.

در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه ای نینجامد، صادرات گاز ایران با ریسک اعمال تحریم ها روبرو خواهد بود. اما منابع مطلع در بخش انرژی از طرحی سخن می گویند که بر اساس آن عمان گاز وارداتی از ایران را در داخل مصرف می کند و گاز فراوری داخل خود را صادر می کند.

در حالی که کشور 2.8 میلیون نفری عمان، اکنون صادرنماینده گاز محسوب می گردد، پیش بینی شده است به دلیل رشد جمعیت و افزایش مصرف داخلی، این کشور با کمبود گاز روبرو گردد. هم اکنون نیز تاسیسات مایع سازی گاز برای صدور گاز در عمان با تمام ظرفیت کار نمی نمایند.

عمان به صورت سنتی دارای روابطی محبت آمیز با آمریکا و ایران است. سلطان قابوس در جریان آزادی سه شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران در سال 2009 نیز نقش میانجی را ایفا نموده بود. همچنین بر اساس گزارش هایی که اخیرا منتشر شده، مسقط میزبان مقاماتی از تهران و واشنگتن بوده است که در جریان مذاکرات هسته ای اخیر 5 بار به صورت محرمانه در این کشور با یکدیگر دیدار داشته اند و پادشاه عمان نیز در این مذاکرات نقش میانجی را ایفا نموده است.

30

منبع: تسنیم
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2625

به "عمان، از واسطه گری مذاکرات هسته ای تا انتقال گاز ایران به شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان، از واسطه گری مذاکرات هسته ای تا انتقال گاز ایران به شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید