عملیات استراتژیک یمنی ها علیه شاهرگ مالی سعودی

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل: یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً از عملیات استراتژیک ارتش و کمیته های مردم یمن در عمق سعودی اطلاع داد و خاطرنشان کرد که نیروهای یمنی توانستند مواضع عربستان سعودی در خاک این کشور را در مقیاسی گسترده هدف قرار دهند.

عملیات استراتژیک یمنی ها علیه شاهرگ مالی سعودی

از زمان شروع عملیات آزادسازی مأرب، به صورت همزمان عملیات یگان های موشکی و پهپادی یمن نیز جریان داشت. بدین ترتیب، پایگاه هایی که عمدتاً در استان های جنوبی عربستان نظیر عسیر و جیزان واقع شده بودند، توسط نیروهای یمنی هدف نهاده شدند. اینجا بود که سعودی ها فلج شدند؛ بدین معنا که نتوانستند از عناصر خود در نیروی زمینی، پشتیبانی هوایی داشته باشند. عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن که صبح روز یکشنبه انجام شد یکی از عظیمترین عملیات ها از ماه مارس سال 2015 یعنی از زمان شروع تجاوز نظامی به یمن، بود.

عملیاتی که یمنی ها انجام دادند، همچون عملیات های گذشته تلفیقی بود؛ یعنی هم موشکی بود و هم پهپادی. پهپادها نیز جملگی انتحاری بودند. یمنی ها با این عملیات ضربه مهلکی را بر پیکره عربستان سعودی وارد آوردند. عملیات نظامی استراتژیک یمنی ها از استان های جیزان و عسیر کلید خورد.

عربستان سعودی از همان بدو حملات مدعی شد که سامانه های دفاع موشکی این کشور موشک های شلیک شده توسط یمنی ها را رهگیری نموده اند. عربستان سعودی مدعی شد که توانسته است حملات یمنی ها را دفع کند؛ این درحالی است که مقامات ریاض هیچ گونه دلیل، سند و مدرک متقنی را که مؤیّد ادعایشان باشد، ارائه نکردند. عملیاتی که صبح روز یکشنبه شروع شده بود، طی ظهر وارد مرحله مهمتری شد.

علت این مسأله هم آن است که ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروز شدند یکی از مواضع راهبردی عربستان سعودی در بندر جده را هدف قرار دهند. یکی از نکات قابل تأملی که در این زمینه وجود دارد آن است که فاصله ای که موشک از آن شلیک شد تا به هدف خود اصابت کرد حدود 700 کیلومتر بود. زمانی که این موشک از فاصله حدود 700 کیلومتری به هدف خود اصابت کرد، عملیات یمنی ها وارد مرحله جدیدی شد.

در اینجا ضروری است به حملات ابتدایی ارتش و کمیته های مردمی یمن به پایگاه های هوایی عربستان نیز اشاره کنیم. در استان های جنوبی عربستان یعنی استان های جیزان و عسیر 3 پایگاه عربستان سعودی مورد حمله نهاده شدند. این 3 پایگاه در واقع، مثلث حمایت از سعودی ها را تشکیل می دادند. پایگاه های مذکور نقش حمایتی از عناصر ائتلافی در مأرب را دارند.

برای عظیمنمایی می توانید بر روی عکس کلیک کنید

3 پایگاه مذکور به وسیله پهپادهای قاصف K2 و موشک های کروز (که خودِ یمنی ها از آنها به عنوان موشک های بدر یاد می نمایند) هدف نهاده شدند. اما فارغ از این حملات ابتدایی که بدان اشاره شد، حساس ترین بخش عملیات همان هدف قرار دادن تأسیسات نفتی، مالی و نظامی سعودی ها بود. از لحاظ جغرافیایی این تأسیسات در شمال شرق عربستان و سواحل خلیج فارس واقع شده اند.

این برای اولین بار در 6 سال گذشته بود که چنین اتفاقی افتاد. فاصله ای که موشک ها و پهپادها از آنجا این عملیات را انجام دادند حداقل 1300 کیلومتر بود. هرچند که بعضی این فاصله را 1100 کیلومتر عنوان کردند اما این درست نیست. نکته دیگری که در اینجا وجود دارد، عبور موشک ها و پهپادها از سامانه های دفاع موشکی عربستان یعنی سامانه های تاد و پاتریوت بود. اهدافی که در شمال شرق عربستان و جنوب سواحل خلیج فارس هدف نهاده شدند، شرکت آرامکو و بندر رأس التنوره بود.

این اهداف به عنوان عظیمترین پایانه های نفتی دنیا شناخته می شوند. عملیات یمنی ها در شمال شرق عربستان دارای ابعاد نظامی نیز بود که رسانه ها کمتر به آن توجه کردند. نیروهای یمنی اهداف نظامی در منطقه الدمام عربستان را هدف قرار دادند. سعودی ها شدیداً درحال سانسور این خبر هستند تا چیزی درباره آن منتشر نگردد.

بندر رأس التنوره که توسط یمنی ها هدف نهاده شدند از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. این بندر به مناطق شیعه نشین عربستان نزدیک است، زیرا همه مناطق شیعه نشین عربستان تقریباً در شرق و شمال شرق عربستان هستند و 90 درصد از نفت خام و فرآورده های نفتی که در عربستان فراوری می گردد به وسیله بندر رأس التنوره به سراسر دنیا ترانزیت می گردد. این بندر با شهر الدمام 70 کیلومتر فاصله دارد.

از سوی دیگر، در بندر التنوره دو بندر دیگر واقع شده است که آنها نیز اقدام به استخراج و صادرات نفت خام می نمایند. عظیمترین پالایشگاه نفتی دنیا در همین منطقه و بندر رأس التنوره است. به طور خلاصه این شاهرگ مالی عربستان بود که هدف نهاده شد. همانطور که خودِ یمنی ها اشاره کردند، در مجموع در عملیات استراتژیک علیه اهداف سعودی 14 پهپاد بکار گرفته شد؛ بدین ترتیب که 10 پهپاد صماد 3 و 4 پهپاد قاصف k2 توسط یمنی ها به کار گرفته شد.

رأس التنوره عظیمترین پالایشگاه نفتی - ظهران در عربستان

در این میان، 8 موشک نیز شلیک شد که یک فروند موشک بالستیک ذوالفقار بود و 7 فروند نیز موشک بدر. این موشک ها و پهپادها در مجموع استان های جیزان، عسیر، جده و بندر رأس التنوره را هدف قرار دادند. تأسیسات نفتی در شمال شرق نیز هدف نهاده شدند. به طور تفکیکی اگر بخواهیم اشاره کنیم 10 پهپاد صماد 3 و یک موشک ذوالفقار به رأس التنوره و الدمام اصابت کردند. 7 موشک بدر و 4 پهپاد قاصف k2 هم به جیزان و عسیر و جده اصابت کردند.

عربستان سعودی طی سالهای گذشته میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات از جمله جنگنده، سامانه دفاع موشکی و… اختصاص داده است. سعودی ها تبلیغات فراوانی می کردند مبنی بر اینکه یک سدّ هوایی عظیم ایجاد نموده اند که هیچ موشکی نمی تواند از آن عبور کند. این ادعای عربستان زمانی که آرامکو در شهریورماه 98 هدف نهاده شد، نقض شد.

یک نکته قابل توجهی وجود دارد و آن، اینکه عربستانی ها در طول روز در آسمان خود شاهد پروازهای گسترده یگان های هوایی شان هستند. یعنی جنگنده های سعودی به صورت مستمر در آسمان خود اقدام به انجام پروازهای شناسایی و رهگیری می نمایند تا بتوانند در برابر هرگونه حمله موشکی با سامانه های دفاعی خود هماهنگ باشند.

با تمامی اینها، در عملیات روز یکشنبه تمامی این تدابیر زیر سوال رفت. از سوی دیگر، آمریکایی ها هم بسیار روی این مسأله مانور می دادند که تجهیزات نظامی ما بسیار پیشرفته است و هیچ خللی ندارد. این عملیات اخیر یمنی ها تمامی تبلیغات رسانه ای شدید آمریکا و سعودی را زیر سوال برد. عملیات یمنی ها نشان داد که آنچه که سعودی ها از آن به عنوان سد هوایی عظیم یاد می نمایند دارای حفره عظیمی بود. اکنون به نظر می رسد که سعودی ها به فکر تغییر راهبرد باشند. امکان دارد که در آینده شاهد عملیات های گسترده تری از سوی یمنی ها باشیم.

این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که یمنی ها تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی هستند. لذا هیچ راه ارتباطی ندارند. از همین روی، هیچ یاریی نمی توانند دریافت نمایند. اگر یمنی ها این عملیات ها را انجام می دهند، به این دلیل است که حداقل سعودی ها را وادار به شکست محاصره نمایند تا بتوانند به یاری های بشردوستانه دست پیدا نمایند؛ مسأله ای که می تواند موازنه قدرت را 180 درجه تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12890

به "عملیات استراتژیک یمنی ها علیه شاهرگ مالی سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات استراتژیک یمنی ها علیه شاهرگ مالی سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید