مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان برای صادرات گاز از بستر دریا

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: وزرای خارجه ایران، هند و عمان امروز در نشستی مشترک به صورت رسمی درباره خط لوله انتقال گاز ایران از بستر دریا به هند مذاکره می نمایند.

مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان برای صادرات گاز از بستر دریا

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی هندوستان تایمز، روز آدینه با دیدار وزیر امور خارجه هند با همتایان ایرانی و عمانی خود، دهلی نو به صورت رسمی گفت وگوها در خصوص خط لوله انتقال گاز از بستر دریا را با این دو کشور شروع می نماید.

سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند امروز قرار است با یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند. به گفته یک مقام آگاه، این اولین باری است که این پروژه که هزینه اجرای آن 5 میلیارد دلار برآورد شده، در سطح وزرای امور خارجه مورد بحث قرار می گیرد.

این در حالی است که خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند به دلیل مسائل مختلف، با مانع روبرو شده است.

در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، هند می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی خود به انرژی، روابط مالی اش با تهران را نیز تقویت کند.

بسیاری از شرکت های خصوصی هند نیز مذاکراتی را برای افزایش مبادلات تجاری با تهران شروع نموده اند.

با توجه به بن بست به وجود آمده در پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و کاهش تدریجی تحریم ها، دهلی نو می تواند امیدوار باشد که روابط مالی دو کشور شاهد روند رو به رشد بیشتری خواهد بود.

علاوه بر قطر، ایران تنها کشور در منطقه حاشیه خلیج فارس است که دارای گاز مازاد بر مصرف داخلی جهت صادرات است. هند همچنین در حال توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران است.

این بندر برای هند از اهمیت استراتژیکی برخوردار ست و می تواند با دور زدن پاکستان، جهت دسترسی دهلی نو به افغانستان باشد. چابهار همچنین می تواند دروازه ورود هند به بازار کشورهای آسیای میانه باشد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: پیشتر، طرح هایی برای گازرسانی به هند به وسیله بستر دریا از بندر چابهار وجود داشت. اما دریافت این گاز به وسیله عمان می تواند پایدارتر و استراتژیک تر باشد.

119

منبع: تسنیم
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2614

به "مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان برای صادرات گاز از بستر دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان برای صادرات گاز از بستر دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید