مشوق هایی برای مصرف کنندگان بهینه انرژی، در راه است

به گزارش سهندبلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر راه و شهرسازی از تدوین مشوق برای مصرف کنندگان بهینه مصرف انرژی اطلاع داد.

مشوق هایی برای مصرف کنندگان بهینه انرژی، در راه است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محمد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان، که در محل مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی برگزار گردید با اشاره به تدوین مشوق ها برای رعایت نمایندگان مبحث 19 مقررات ملی ساختمان اضافه کرد: این سامانه هم اکنون در اختیار است و همه دستگاه ها مکلف به همراهی هستند و حرکتی در جهت ساماندهی مصرف انرژی در ساختمان ها آغاز می گردد.

وی گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در کشور یکی از اولویت هایی است که هم در قوانین مختلف در سال های اخیر به آن تاکید شد و هم در سیاست های کلی نظام، در برنامه ششم مورد تاکید نهاده شد و وزارتخانه های مختلف، هر کدام تکالیفی را برعهده داشتند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سامانه پایش اطلاعات و انرژی ساختمان، یکی از ابزارها، وسایل و لوازمی است که برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان مورد احتیاج بوده که با همت دستگاه های مختلف و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رونمایی شد.

وی تاکید نمود: به وسیله این سامانه، ساختمان های موجود از نظر شرایط مصرف انرژی شناسایی می شوند و برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی و اجرای الزاماتی که برای کنترل مصرف است در ساختمان ها بعمل می آید.

اسلامی توضیح داد: صاحبان ساختمان و املاک، باید مسئولانه برخورد و نقش آفرینی نمایند تا از این طریق بتوانند از تخفیفی که وزارت نفت و وزارت نیرو برای مصرف انرژی برای آن ها قائل می شوند، بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در ساختمان ها از آغاز صدور پروانه ساختمانی باید مقررات ملی ساختمان، مبحث 19 که ویرایش چهارم آن در امسال منتشر شد، رعایت گردد.

وزیر راه وشهر سازی گفت: مقررات ملی ساختمان، تکالیف، زوایای مختلف کار و الزامات ساخت و ساز استاندارد را برای کاهش مصرف انرژی معین نموده است، بر این اساس مهندسان مشاور، طراحان ساختمان، سازندگان و فراورینمایندگان مصالح ساختمانی همه مکلف هستند این الزامات مقررات ملی ساختمان را در محصولات خود و در اجرای بنا ها و تاسیسات رعایت نمایند.

وزیر راه و شهرسازی بر همراهی شهرداری ها در اجرا و بهره برداری از این سامانه تاکید نمود و گفت: ساختمان های جدیدی که بتوانند برچسب انرژی دریافت نمایند، ساختمان های استانداردی هستند که شهر های آینده را تشکیل می دهند.

اسلامی گفت: کسانیکه در مصرف انرژی بهینه مصرف می نمایند نسبت به کسانیکه انرژی را بهینه مصرف نمی نمایند بهره مندی بیشتری نسبت به مزایای انرژی خواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی در مورد کاهش قیمت سیمان و سایر نهاده های ساختمانی گفت: مدیریت و کنترل بازار وظیفه وزارت صمت است. قیمت تمام شده نهاده های ساختمانی نیز اگر متاثر از شرایط و سیاست های مالی دولت باشد، مورد آنالیز قرار می گیرد و در ردیف محصولاتی قرار خواهد گرفت که سازمان حمایت برای کنترل قیمت آن ها نظارت نموده و سازمان تعزیرات نیز به آن ورود می نماید.

اسلامی با اشاره به این که قبلا مصوبه دولت برای کنترل قیمت میلگرد و آهن آلات و عرضه آن ها در بورس تصویب شد گفت: هم اکنون با تصمیماتی که وزیر جدید صمت اتخاذ کردند و همه صنایع فولادی را جمع کردند، فاصله قیمتی بازار و فاصله در بورس کنترل شده است.

اسلامی در مورد مسکن استیجاری و همکاری وزارتخانه با شهرداری برای راه اندازی احداث طرح مسکن استیجاری گفت: وزارت راه و شهرسازی طبق ماده 2 قانون ساماندهی زمین و مسکن و ماده 2 آیین نامه اجرایی همان قانون، آمادگی دارد تا زمین در اختیار هر نهادی که آمادگی فراوری مسکن استیجاری را داراست قرار دهد تا اقدام به ساخت مسکن استیجاری کند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل اجاره داری حرفه ای را تدوین نموده که هم اکنون در سیر تصویب واقع شده است و هدف این است تا شرکت ها، موسسات و بنیاد هایی که می توانند کار اجاره داری حرفه ای انجام دهند، حمایت شوند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10850

به "مشوق هایی برای مصرف کنندگان بهینه انرژی، در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشوق هایی برای مصرف کنندگان بهینه انرژی، در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید