نگاهی به جهت پرفراز و نشیب اکوسیستم نانو فناوری در ایران

به گزارش سهندبلاگ، توسعه فناوری نانو روندی پیوسته و رو به رشد را در کشور پشت سر گذاشته است تا امروز محصولات ایران ساخت برپایه نانو فناوری به زندگی مردم راه پیدا کند.

نگاهی به جهت پرفراز و نشیب اکوسیستم نانو فناوری در ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال های اخیر ایران توانسته ضمن ارتقا بنیان های عملی و تحقیقاتی توسعه فناوری نانو، یک الگوی پیشرفت ترسیم کند که فرایند پیشرفت از شروع تا امروز در این روزشمار مرور شده است:

1382

شروعی برای توسعه فناوری نانو و پیمودن نخستین گام ها برای فراوری علم در این حوزه. بعلاوه تدوین سند سیاستگذاری نانوفناوری و شروع ریل گذاری ها هم در سال82 انجام شد.

1383

توسعه سرمایه گذاری در حوزه فناوری نانو و افزایش حجم حمایت های اقتصادی تا 25 میلیون دلار. شروع نخستین سمینار مشترک نانوفناوری ایران و آلمان.

1384

توسعه فعالیت های شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو با زمینه ای برای به اشتراک گذاری تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده بهترفعالان دانشگاهی و فناور از این تجهیزات و فناوری ها.

1385

تصویب سیاست ها و راهبردهای ارتقا و توسعه فناوری نانو.

1386

شکل گیری کارگروه های مختلف صنعت و بازار، کارگروه توسعه فناوری، کارگروه توسعه منابع انسانی، کارگروه زیرساخت های فناوری، کارگروه ترویج و فرهنگ سازی، کارگروه روابط بین الملل و کارگروه سیاست گذاری و ارزیابی؛ شروع به کار نخستین جشنواره فناوری نانو.

1387

شروع فعالیت های باشگاه دانش آموزی نانوفناوری و توسعه فعالیت های آموزشی، ترویجی و نوآورانه در مدارس.

1388

شروع همکاری راهبردی شرکت های صنعتی و شرکت های فناور نو فعال در فناوری نانو.

1389

توسعه دانش نانوفناوری در میان دانشجویان بیش از 23 دانشگاه ایران. شکل گیری دوره های دکتری مرتبط با فناوری نانو و فراگیری دانش پژوهان در رشته هایی همانند نانوشیمی، نانوفیزیک، نانومواد، نانوپزشکی و چند رشته مرتبط دیگر.

1390

برگزاری سومین دوره المپیاد دانش آموزی نانوفناوری با مشارکت بیش از 10 هزار داوطلب. تجهیز آزمایشگاه های آموزش فناوری نانو در استان ها. برگزاری 10 رویداد و جشنواره نمایشگاهی مرتبط با فناوری نانو در استان های کشور.

1391

برگزاری دوره توانمندسازی سرمایه های انسانی فناوری نانو.

1392

قرار گرفتن ایران در میان 8 کشور برتر فراوری کننده مقالات نمایه شده نانو، شکل گیری 134 شرکت دانش بنیان در حوزه نانوفناوری.

1393

پذیرش دانشجو به وسیله 66 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و به ثمر رسیدن 3 هزار و 770 پروژه دکتری در حوزه فناوری نانو و انجام 740 پروژه فناورانه.

1394

تصویب سند ده ساله دوم توسعه فناوری نانو از سال 1394 تا 1404؛ ثبت 6هزار و690 مقاله مرتبط با فناوری نانو به وسیله محققان ایرانی.

1395

قرار گرفتن ایران در جمع 20 کشور ثبت کننده پتنت بین المللی در حوزه نانوفناوری؛ ثبت بیش از 220 پتنت مرتبط با فناوری نانو در دفاتر ثبت پتنت اروپا و آمریکا.

1396

شروع به کار مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی، با هدف توسعه و تجاری سازی ایده های نوآورانه دانشگاهی و پژوهشی برای ورود به صنعت و بازار برگزاری سومین همایش ملی و کارگاه های تخصصی علوم و فناوری نانو.

1397

فراوری و رونق تجاری سازی بیش از 421 محصول دانش بنیان نانوفناوری و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی و ورود این محصولات به بازارهای صادراتی.

1398

ثبت 244 شرکت دانش بنیان در حوزه نانوفناوری، انتشار بیش از انتشار 10هزار و 824 مقاله معتبر نمایه شده در مجلات شناخته شده علمی جهان.

1399

آشنایی بیش از یک میلیون و دویست هزار دانش آموز با مبانی و کاربردهای نانو فناوری در قالب برنامه های متنوع آموزشی از جمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیادهای علمی و رویدادهای فناورانه.

1400

رونق فراوریات صادراتی محصولات دانش بنیان ایران ساخت نانوفناوری.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15076

به "نگاهی به جهت پرفراز و نشیب اکوسیستم نانو فناوری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به جهت پرفراز و نشیب اکوسیستم نانو فناوری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید