همه چیز درباره خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

به گزارش سهندبلاگ، کدو حلوایی که با نام کدو تنبل نیز شناخته می گردد، یکی از پرخاصیت ترین اعضای خانواده کدوها است. اگرچه اغلب کدو حلوایی را به عنوان یکی از سبزیجات می شناسند، اما کدو حلوایی در اصل یکی از میوه های پرخاصیت است که نباید از خواص و فواید آن در افزایش سلامت عمومی بدن غافل شوید.

همه چیز درباره خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

کدو حلوایی، این میوه خوشمزه که در رنگ های زرد یا نارنجی پررنگ در دسترس است غنی از انواع ویتامین ها، موادمعدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است. این میوه پرخاصیت طعم شیرینی دارد و می توانید از آن به روش های متنوعی استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن برای حفظ سلامت عمومی بدن، پوست و مو استفاده کنید. افرادی که از بیماری های قلبی، سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا و… رنج می برند، می توانند با افزودن این میوه به رژیم غذایی خود، از فواید آن برای درمان سریع تر استفاده نمایند.

در این مطلب از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید تا از دیگر خواص این میوه زمستانی در تغذیه و افزایش سطح سلامتی و استفاده بهتر از آن در رژیم غذایی برای شما بیشتر بگوییم.

ویتامین های معجزه گر کدو حلوایی

یک فنجان کدو حلوایی (کدو تنبل) پخته شده می تواند بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های بدن انسان را تامین کند. در زیر به بعضی از ویتامین های این میوه کم کالری اشاره نموده ایم.

کربوهیدات: کربوهیدرات از مهمترین مواد مغذی برای بدن است که به تامین انرژی مورد احتیاج برای سیستم عصبی و مغز یاری می نماید.

ویتامین C: این ماده مغذی محلول در آب برای افزایش قوای سیستم ایمنی بدن، یاری به کلاژن سازی پوست و ترمیم بافت زخم های بدن یاری بسیاری می نماید.

ویتامین A: این ویتامین که در تنظیم و رشد سلول های بدن، سلامت چشم و حفظ استحکام استخوان های بدن موثر است در این ماده خوراکی موجود است. از مهمترین خواص کدو حلوایی می توان به این نکته اشاره نمود که منبعی غنی از ویتامین A محسوب می گردد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد بدن نقش بسزایی دارد. مصرف یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، حدود 200 درصد احتیاج بدن به ویتامین A را تامین می نماید.

ویتامین E: ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن است که با از بین بردن رادیکال های آزاد و افزایش سیستم ایمنی بدن از بروز بسیاری بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر و… جلوگیری می نماید. همچنین این ویتامین در تنظیم سطح کلسترول بدن بسیار موثر است. علاوه بر همه فواید ذکر شده درباره ویتامین E موجود در کدو تنبل، همانطور که می دانید این ویتامین با کاهش التهابات پوستی به جوانسازی و سالم ماندن پوست بدن یاری نموده و وقتی با ویتامین C موجود در کدو حلوایی ترکیب می گردد، باعث جلوگیری از جذب اشعه مضر فرابنفش شده و از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می نماید. همچنین در بهبود و برطرف جوش و آکنه های پوستی موثر است.

تیامین و نیاسین: این ویتامین ها، از ویتامین های گروه B هستند و کمبود آنها می تواند سلامت عمومی بدن را دچار خطر جدی کند. وجود این دو ویتامین مهم در بدن به سلامت قلب و عروق، تقویت مغز، پیشگیری و درمان دیابت و… یاری نموده و باعث افزایش انعطاف بدن می گردند.

منیزیم، پتاسیم و منگنز: این مواد معدنی همیشه به عنوان عوامل اصلی در استحکام استخوان ها شناخته می شوند. این مواد ضروری در بدن به رشد بافت های استخوانی بدن یاری نموده و از فرسایش آنها جلوگیری می نمایند.

بتاکاروتن: طبق مطالعات انجام شده، وجود بتاکاروتن می تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان نقش بسزایی داشته باشد به طوری که افرادی که میزان بتاکاروتن بیشتری مصرف نموده اند، کمتر از افرادی که بتاکاروتن مصرف نمی نمایند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

  • انواع ویتامین های ضروری برای بدن را بشناسید

خواص بی نظیر کدو تنبل برای بدن

لاغری بی چون و چرا با کدو حلوایی

این خوراکی خوشمزه می تواند انتخابی سالم برای جایگزینی با غذاهایی که کالری و کلسترول بالایی دارند باشد. یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، دارای 7 گرم فیبر است و برای افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن هستند، یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

رژیم های غذایی با فیبر بالا در طول زمان کوتاهی می توانند وزن شما را کاهش دهند و سرعت این کاهش وزن نسبت به افرادی که فیبر زیادی مصرف نمی نمایند، بیشتر است.

شما می توانید کدو حلوایی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا در طول روز میزان گرسنگی کمتری را تجربه کنید. فیبر موجود در کدو نیز باعث هضم بهتر غذا می گردد و در عملکرد روده ها مفید بوده و یبوست را برطرف می نماید.

کدو تنبل، خوراکی پرخاصیت برای قلب

همانطور که گفته شد کدو حلوایی حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث کاهش سکته، حمله قلبی و کاهش فشار خون می شوند. همچنین ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن از تجمع کلسترول در دیواره رگ های خونی جلوگیری می نماید.

کدوحلوایی داروی پیشگیری از سرطان

کدوحلوایی دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان است که برای از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در بدن بسیار مهم است. ویتامین C موجود در آن نیز از پیری زودرس سلول های بدن و بروز سرطان جلوگیری می نماید.

کدو تنبل حاوی ویتامین A است که این ویتامین عامل اصلی پیشگیری از سرطان ریه و حفره دهان است.

سلامت استخوان ها و افزایش سیستم ایمنی بدن با کدو تنبل

از دیگر خواص کدو حلوایی این است که به دلیل دارا بودن میزان زیادی منگنز و ویتامین C به حفظ سلامت قلب، جذب کلسیم و ترمیم بافت های استخوانی یاری خواهد نمود. منیزیم موجود در کدو به حفظ سلامت مفاصل یاری می نماید و دیگر مواد معدنی آن از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

همچنین کدو حلوایی به دلیل دارا بودن میزان زیادی ویتامین C، خوراکی مناسبی برای فصول سرد سال است و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می نماید.

بهبود علائم PMS با کدو حلوایی

مطالعات بسیاری نشان داده اند زنانی که از کدو حلوایی در رژیم روزانه خود استفاده می نمایند به دلیلی منگنز و دیگر مواد معدنی موجود در آن، از تغییرات خلقی و احساس گرفتگی و کوفتگی کمتری رنج می برند.

حفظ سلامت پروستات با کدو تنبل

بیماری هیپرتروفی پروستات در مردان که با عظیم شدن غده پروستات، منجر به اختلالات عملکرد ادراری و قوای جنسی می گردد یکی از بیماری های شایع در مردان است. مصرف کدو حلوایی به دلیل داشتن میزان زیاد ویتامین و موادمعدنی در کاهش ابتلا به این بیماری موثر است.

  • طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با آلو بخارا

کدو حلوایی را چطور مصرف کنیم؟

در انتهای این مطلب، چند روش ساده و آسان جهت افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی و استفاده از آن در وعده های غذایی را برای شما خواهیم گفت که با استفاده از آنها می توانید از فواید کدو حلوایی استفاده کنید.

  • می توانید برش های باریک کدو حلوایی سرخ شده در روغن کم را جایگزین سیب زمینی سرخ شده کنید.
  • افزودن کدو حلوایی به سالادها، باعث افزایش حجم فیبر دریافتی و احساس سیری سریع تر و لاغری گردد.
  • از کدو حلوایی پوره شده می توانید در تهیه سوپ خامه و کدو حلوایی استفاده کنید.
  • با نصف کدو حلوایی پخته شده و مخلوط سبزیجات و پنیر مورد علاقه خود، یک وعده ی غذایی گیاهی عالی و کم کالری تهیه کنید.
  • با افزودن برش های کدو حلوایی پخته شده به ماکارونی و یا تهیه سس کدو حلوایی برای پاستا می توانید سریع تر احساس سیری کنید.

همچنین کدو حلوایی را می توانید در طیف گسترده ای از دستورهای غذایی شور و شیرین، مانند انواع غذاها و خورشت های با کدو و شیرینی و کیک ها استفاده کنید.

منبع : stylecraze

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12049

به "همه چیز درباره خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید