هیدئو کوجیما؛ نابغه داستان سرایی صنعت بازی

به گزارش سهندبلاگ، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان و خالق مجموعه بازی های متال گیر است. او در روز 23 آگوست سال 1963 میلادی به جهان آمد و بیشتر کودکی اش را مشغول فیلم دیدن بود. با زندگینامه هیدئو کوجیما همراه خبرنگاران مگ باشید.

هیدئو کوجیما؛ نابغه داستان سرایی صنعت بازی

از کودکی تا نوجوانی

خانواده کوجیما علاقه بسیاری به سینمای غرب و بالاخص هالیوود داشتند. هیدئو از کودکی همراه والدینش، فیلم های امریکایی می دید. همین موضوع باعث شد تا کوجیما علاقه بسیاری به سینما و کار در این صنعت پیدا کند.

هیدئو کوجیما که در کنار سینما، به کتاب خواندن و مخصوصا خواندن رمان های جنگی و جاسوسی علاقه بسیار داشت، در نوجوانی برای خود رمان هایی هم نوشته بود. کوجیما می گوید که داستان های کوتاهی که برای نشریات می فرستاد، 400 صفحه بودند و به همین دلیل چاپ نمی شدند.

او حتی هنگامی که در دبیرستان بود، با عده ای از دوستانش دوربین به دست گرفت و فیلمی آماتور با موضوع زامبی ها ساخت.

ورود هیدئو کوجیما به صنعت بازی

با این حال، کوجیما برای مدتی فیلم، سینما و کتاب را رها کرد و در دانشگاه اقتصاد خواند. با تمام شدن درسش، هیدئو مدتی به دنبال شغل گشت تا این که پس از بازی کردن تاثیرگذارترین بازی تاریخ یعنی سوپر ماریو تصمیم گرفت وارد صنعت بازی های ویدیویی گردد.

کوجیما می گوید او از همان ابتدا با دیدن سوپر ماریو آینده داستان گویی را در بازی های ویدیویی دیده بود. خالق مجموعه متال گیر که درس کامپیوتر نخوانده بود و چیزی از برنامه نویسی نمی دانست، به عنوان مدیر پروژه در شرکت کونامی استخدام شد.

کوجیما می گوید خیلی ها در کونامی به این دلیل که چیزی از کامپیوتر نمی دانست، او و شغلش را به سخره گرفته بودند. زمانی که کونامی وارد صنعت بازی های ویدیویی شد کسی به اسم کارگردان مراحل ساخت بازی ها را رهبری نمی کرد. کوجیما در اولین پروژه کاری اش، کارگردان بازی Penguin Adventure برای کامپیوتر خانگی MSX بود.

خلق متال گیر

اواخر دهه هشتاد و با محبوبیت بازی های جنگی و نظامی، کوجیما هم تصمیم می گیرد تا در پروژه بعدی اش، یک بازی جنگی بسازد. او ایده اش را با تیم خود مطرح می نماید و همگی ایده او را رد می نمایند. کوجیما سپس مستقیما پیش مدیران بالارتبه کونامی می رود و ایده اش را دوباره برای آ ن ها مطرح می نماید؛ یک بازی جنگی که شخصیت اصلی اش به جای اسلحه، تنها یک پاکت سیگار و یک هدبند دارد.

مدیران کونامی ایده او را قبول می نمایند و ساخت پروژه ای که نهایتا منجر به خلق متال گیر شد، شروع می گردد. بازی متال گیر در سال 1987 و برای کامپیوتر MSX2 عرضه شد. متال گیر به قدری بالاتر از بازی های هم دوره اش بود که منتقدین بسیاری از آن به عنوان پیشرفته ترین بازی دوران خودش یاد می نمایند. متال گیر نه تنها سبک مخفی کاری به شکل امروزی اش را به بازی های ویدیویی معرفی کرد، بلکه حتی داستانی عمیق و پر پیچ و تاب داشت.

متال گیر 2: سالید اسنیک

بازی متال گیر به طور گسترده در غرب عرضه نشد، اما محبوبیت بالای این بازی کونامی را برانگیخت تا نسخه ای از آن برای کنسول NES بسازد.

این بازی که بدون دخالت کوجیما ساخته شده بود، از زمین تا آسمان با متال گیر اصلی فرق داشت. کونامی پس از آن دست به کار شد و دنباله ای به اسم انتقام اسنیک (Snakes Revenge) برای NES ساخت. این دنباله هم هیچ شباهتی به متال گیر نداشت.

کوجیما که در این مدت با ساخت بازی هایی مثل Snatcher، که یک بازی ماجرایی داستان-محور بود و در سال 1988 برای کامپیوتر عرضه شد، خود را مشغول نگه داشته بود، با دیدن انتقام اسنیک، تصمیم می گیرد خودش دنباله ای برای متال گیر بسازد.

متال گیر 2: سالید اسنیک در سال 1990 عرضه شد و باز هم از سوی منتقدین مورد توجه نهاده شد. کوجیما سبک خود را پیدا نموده بود. او در متال گیر 2 توانست داستانی شگفت انگیز به همراه فرایند بازی خلاقانه ای ارائه کند. بسیاری از مکانیک ها و سیستم های متال گیر 2، نه تنها بازی های دیگر این سبک را شکل دادند، بلکه هنوز هم در بازی های امروزی استفاده می شوند.

بازی بعدی کوجیما یعنی Policenauts در سال 1994 برای کامپیوتر عرضه شد. این عنوان هم یک بازی ماجراجویی و داستان-محور بود و ساختاری مثل Snatcher داشت. کوجیما در تمام بازی هایی که ساخته، عناصر داستان گویی را جای داده است؛ آن هم با تلفیقی از نحوه داستان گویی شرقی و هالیوودی.

متال گیر سالید و متال گیر سالید 2

یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی کوجیما با عرضه متال گیر سالید رقم خورد. از این بازی که در سال 1998 عرضه شد به عنوان اولین تجربه سینمایی در صنعت بازی های ویدیویی یاد می گردد. بازی ها پس از متال گیر سالید، ساختاری بسیار سینمایی پیدا کردند.

خیلی از منتقدین، متال گیر سالید را بهترین بازی کنسول پلی استیشن می نامند. محبوبیت بسیار بالای این بازی، کوجیما را مجبور کرد تا ساخت متال گیر سالید 2 را شروع کند. کوجیما می گوید سونی به قدری به متال گیر سالید و او اعتماد داشته است که دو سال قبل از رونمایی پلی استیشن 2، سخت افزاری آماده را به او داده و گفته برای کنسول بعدی اش بازی بسازد.

داستان زیبای متال گیر سالید، کوجیما را برانگیخت تا داستانی عمیق تر برای متال گیر سالید 2 بنویسد. ولی این موضوع زیاد به مذاق بازی نماینده ها خوش نیامد. متال گیر سالید 2 از سوی منتقدان و بازی نماینده ها حسابی تحویل گرفته شد، ولی همه به جای شخصیت ها و داستان بازی، گیم پلی آن را تحسین کردند.

متال گیر سالید 2 به قدری عمیق بود و لایه های مختلف داشت که تازه چند سالی است تحلیل گران بازی های ویدیویی مقالات مختلفی درباره آن می نویسند. معمولا از متال گیر سالید 2 به عنوان اولین بازی پست-مدرن تاریخ یاد می گردد؛ یک بازی که پیش از همه گیر شدن اینترنت، موضوع کنترل اطلاعات و شبکه های اجتماعی امروزی را پیش بینی و آنالیز نموده بود.

دیدگاه کوجیما نسبت به موضوع اطلاعات و تاثیر آن در جوامع انسانی، بیست سال پیش در متال گیر سالید 2 مطرح شده بود، ولی تازه امروزه بسیاری از افراد توانسته اند آن را لمس و درک نمایند.

متال گیر سالید 3

پیچیدگی بسیار زیاد متال گیر سالید 2 و بازخوردهای این بازی باعث شد تا کوجیما برای ساخت متال گیر سالید 3 داستانی جدید و متفاوت بنویسد.

متال گیر سالید 3 برای کنسول پلی استیشن 3 در دست ساخت بود، اما عرضه کنسول بازی بعدی سونی به قدری طول کشید که کوجیما تصمیم گرفت این بازی را برای پلی استیشن 2 عرضه کند، آن هم بدون این که چیزی از آن بزند.

این موضوع فشار زیادی روی تیم کوجیما وارد کرد، اما بازی نهایی به قدری خوب از آب درآمد که بسیاری از منتقدان و تحلیل گران صنعت بازی های ویدیویی، متال گیر سالید 3 را بهترین بازی تاریخ می دانند.

متال گیر سالید 4 و تهدید شدن هیدئو کوجیما به مرگ

ساخت متال گیر سالید 4 هم بالا و پایین های زیادی داشت. کوجیما که قصد نداشت این بازی را بسازد و کارگردانی اش را به شویو موراتا سپرده بود، توسط بسیاری از هواداران متال گیر به مرگ تهدید شد. کوجیما در نهایت تصمیم گرفت تا متال گیر سالید 4 را هم به خوبی شماره های قبلی مجموعه بسازد.

کوجیما پس از ساخت متال گیر سالید 4 تصمیم می گیرد تا سفیر صلح (Peace Walker) را که دنباله ای برای متال گیر سالید 3 است، برای کنسول دستی PSP بسازد. دلیل ساخت یک بازی برای PSP از سوی کوجیما، محبوبیت بالای این کنسول و همچنین علاقه پسرش به PSP عنوان شده بود.

کوجیما گفته بود که پسرش تمام وقت را مشغول بازی کردن روی PSP بوده است و این موضوع او را برانگیخته تا یک بازی برای این کنسول دستی سونی بسازد.

متال گیر سالید 5 و اخراج شدن هیدئو کوجیما از کونامی

در این میان، ساخت بزرگ ترین بازی کوجیما یعنی متال گیر سالید 5 هم پس از اتمام مراحل ساخت شماره چهارم شروع شده بود.

کوجیما که یکی از مسؤولان عالی رتبه شرکت کونامی بود، 8 سال را صرف ساخت این بازی کرد؛ با این حال، با تغییر سیاست های کونامی و بسته شدن شعبه های ساخت بازی اش، این شرکت در سال 2015 هیدئو کوجیما را هم پس از حدود 30 سال کار در کونامی، اخراج کرد.

تحلیل گران بسیاری از هیدئو کوجیما به عنوان یکی از بزرگ ترین نام ها در صنعت بازی های ویدیویی یاد می نمایند. قدرت بالای کوجیما در کونامی، این امکان را برای او فراهم نموده بود تا با آزادی کامل هر حرفی که می خواهد در ساخته هایش بزند. آینده هیدئو کوجیما پس از خروج از کونامی چندان مشخص نبود. از گوشه و کنار شنیده می شد که شرکت های مختلفی در حال صحبت با هیدئو کوجیما برای جذب او هستند. طبق گفته کوجیما، او پیشنهادهایی از کشورهای عربی داشت؛ افرادی که به کوجیما گفته بودند حاضرند بی نهایت منابع در اختیارش بگذارند تا هر کاری که می خواهد، انجام دهد.

تاسیس استودیوی جدید کوجیما پروداکشنز

چند ماهی از عرضه متال گیر سالید 5 گذشته بود که هیدئو کوجیما خبر از تاسیس استودیویی جدید، با اسم سابق کوجیما پروداکشنز داد. نکته مهم، تهیه نمایندگی و سرمایه گذاری سونی برای ساخت اولین بازی این کوجیما پروداکشنز جدید بود. کوجیما در دسامبر سال 2015 اطلاع داد که با سونی برای ساخت یک بازی جدید قرارداد بسته است؛ یک بازی که در کوجیما پروداکشنز جدید و برای پلتفرم پلی استیشن 4 ساخته خواهد شد.

تاسیس استودیویی جدید، آن هم برای کوجیما که سه دهه را به عنوان کارمند و مدیر در شرکتی گذرانده بود، به هیچ وجه ساده نبود. کوجیما در مصاحبه های خود گفته بود که اطرافیان و خانواده او کاملا مخالف ادامه ساخت بازی و تاسیس یک استودیوی تازه بودند؛ طوری که خانواده اش او را تشویق به بازنشسته شدن می کردند.

با این حال، دوستان کارگردان و بازی ساز کوجیما، مشخصا کسانی مثل گیرمو دل تورو، به کوجیما می گویند که او باید به ساخت بازی ادامه دهد، چون هوادارانش چنین انتظاری را از او دارند؛ آن هم نه یک بازی کوچک، بلکه یک بازی بزرگ و تاثیرگذار، مثل ساخته های قدیم او.

کوجیما در اولین قدم های تاسیس استودیوی جدیدش، مجبور به دریافت وام و تهیه دفتری جدید می گردد؛ کارهایی که چالش های بزرگی را مقابل او می گذارند. جذب تیم جدید و راه اندازی استودیو، همه در حالی صورت می گیرد که کوجیما مشغول ایده پردازی و طراحی بازی بعدی خود است.

دث استرندینگ

نهایتا در سال 2016 و در رویداد E3، بزرگترین نمایشگاه و گردهمایی سال صنعت بازی، سونی در کنفرانس خود از بازی بعدی هیدئو کوجیما رونمایی کرد. کوجیما روی سن آمد و با فریاد زدن عبارت من بازگشته ام، از بازی بعدی خود به اسم دث استرندینگ (Death Stranding) با تریلری عجیب و غریب رونمایی کرد.

در این زمان، هیدئو کوجیما هنوز ساخت بازی را به صورت جدی شروع ننموده و مشغول پیش فراوری دث استرندینگ بود. طراح و معمار سخت افزار پلی استیشن، مارک سرنی، کوجیما را برای پیدا کردن تکنولوژی های لازم ساخت بازی دث استرندینگ در سفری طولانی همراهی کرد. کوجیما و مارک سرنی به استودیوهای بازی سازی مختلفی سر زدند و در شرکت های مختلف، تکنولوژی های بازی سازی و موتورهای پایه را آنالیز کردند.

ببینید:

کوجیما می گوید وقتی آن ها به استودیوی گوریلا گیمز در آمستردام می فرایند، اعضای این استودیو بدون هیچ امضا و قراردادی و در اولین ملاقاتشان، تمام ابزارها و نرم افزارهایی که ساخته اند و موتور پایه شرکتشان را در یک حافظه یواس بی قرار می دهند و در اختیار کوجیما می گذارند. کوجیما هم نهایتا به استفاده از همین موتور پایه روی می آورد؛ موتوری که کوجیما برای ادای احترام به همکاری تاریخی ژاپن و هلند در قرن هفدهم میلادی، آن را دسیما نام گذاری می نماید.

ساخت بازی بعدی کوجیما به طور جدی در اواخر سال 2016 شروع شد؛ استودیوی کوجیما پروداکشنز جدید در سال 2016 تکمیل شد و مراحل فراوری را کلید زد. نیمی از همکاران کوجیما در کونامی به کوجیما پروداکشنز بازگشتند و افراد جدیدی هم به این استودیوی اضافه شدند.

کوجیما یک سال ابتدایی تاسیس استودیوی خود را نه تنها مشغول جذب نیرو و توسعه تکنولوژی مورد احتیاج با همکاری گوریلا گیمز بود، بلکه در این میان فیلم نامه را به پایان رساند، صحنه های مختلف و زیادی از بازی را ضبط کرد و طراحی های اولیه بازی را هم انجام داد و به نقطه مناسبی رساند.

با نزدیک شدن به سال 2017، ساخت دث استرندینگ، با مجموعه ای بزرگ از ستارگان هالیوود و حتی فراتر از آن سرعت بیشتری گرفت. از اینجا به بعد، استودیوی کوجیما پروداکشنز به صورت سفت و سخت مشغول ساخت بازی شد؛ طوری که در طول دو سال پس از آن، هیچ اطلاعاتی از بازی منتشر نشد و حتی کوجیما، که به انتشار تریلرهای متعدد معروف است، فقط سالی یک تریلر از بازی نشان داد.

هیدئو کوجیما در طول زمان ساخت بازی، تعدادی مصاحبه کرد و در آن ها، از کوشش خود برای ارائه تجربه ای جدید در ساخته بعدی اش گفت. هیدئو کوجیما معتقد است که از او انتظار می رود تا تجربه ای به مخاطبان خود ارائه کند که تمام و کمال از آنچه تا به امروز ساخته شده، متفاوت باشد؛ چیزی فراتر از آنچه در صنعت سرگرمی دیده ایم، چه بازی های ویدیویی، چه سینما و چه ادبیات.

بازی دث استرندینگ به عنوان اولین پروژه کوجیما، پس از خروج از شرکت کونامی، در نوامبر سال 2019 با همکاری سونی و برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد. بازی در عین این که بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و بازی نماینده ها گرفت، مخالفان سرسختی هم پیدا کرد.

با تمام اوصاف، هیدئو کوجیما به یاری موفقیت ساخته جدیدش یعنی دث استرندینگ و کوشش چهار ساله او و تیمش در کوجیما پروداکشنز جدید، توانست نه تنها استودیوی سابق خود، بلکه سبک معروف بازی سازی اش را زنده نگه دارد و جان تازه ای به آن بدهد.

در مصاحبه ای، هیدئو کوجیما به این موضوع اشاره می نماید که برنامه دارد تا استودیوی کوجیما پروداکشنز در ادامه راه، به دیگر رسانه ها هم ورود کند؛ طوری که ممکن است به ساخت محصولاتی غیر از بازی، مثل فیلم های مستقل هم روی بیاورند.

با این حال، کوجیما می گوید که حتی اگر بخواهد دنباله ای برای دث استرندینگ بسازد، مثل تمام بازی های قبلی اش، از پایه و اساس همه چیز را تغییر می دهد، چون او معتقد است که نباید سراغ ساخت چیزی رفت که مثل آن وجود دارد.

در حال حاضر، آینده هیدئو کوجیما و استودیوی او یعنی کوجیما پروداکشنز در پی دث استرندینگ مشخص نیست. با این حال، احتمال این که کوجیما پروداکشنز امروز، نقطه شروعین یک لوکاس فیلم دیگر باشد، چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.

نکته: این بیوگرافی در پاییز سال 1394 و پیش از قضایای خروج کوجیما از کونامی تالیف، و در پاییز سال 1398 و پس از عرضه دث استرندینگ، بروزرسانی شده است.

هیدئو کوجیما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Twitter (ژاپنی)

Twitter (انگلیسی)

Instagram

- سونی فرصت طلب، هیدئو کوجیما نابغه را قاپید!

- کوجیما: دور جهان در ده روز

- کوجیما: سفرنامه لس آنجلس

- هیدئو کوجیما از سختی های خروج از کونامی می گوید

- کوجیما و کونامی: فکر می کردم همه چیز را از دست داده بودم

- از خرگوش زبردست تا همکاری با کوجیما؛ نگاهی به ماجرای ساخت موتور بازی دسیما

مطالب مرتبط:

- کونامی تایید کرد: استودیوی کوجیما پروداکشنز تعطیل شده است

- کوجیما کونامی را ترک کرد؛ کونامی انکار کرد

- نورمن ریداس امیدوار است که بازی سایلنت هیل جدید ساخته گردد

- کونامی دیگر بازی تراز اول نمی سازد

- متال گیرسالید 5: درد فانتوم قرار بود سه فصل داشته باشد

- متال گیرسالید 5 گل کاشت

- موزه بازی: متال گیر 1987

- سازندگان متال گیر جدید در جهنم بازی می سازند

- کونامی طرح روی جلد بازی متال گیر سالید 5: درد فانتوم را تغییر داد

- صداپیشه اسنیک: استودیوی سازنده متال گیر تعطیل شده است

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5648

به "هیدئو کوجیما؛ نابغه داستان سرایی صنعت بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیدئو کوجیما؛ نابغه داستان سرایی صنعت بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید