پژو خطا کند دو طرف متضرر می شوند، 1395 ؛ سال گشایش اقتصاد ایران

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، محسن جلال پور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: طی 80 سال اخیر دورانی در اقتصاد ایران پشت سر گذاشته شده است که با گذر آن وابستگی به بودجه نفتی، استفاده از ثروت ملی و برداشت از منابع اصلی کشور بیشتر شده و این یک عادت بد برای ایران و تمامی کشورهای مورد مبادله و طرف های اقتصادی ما به شمار می رود.

پژو خطا کند دو طرف متضرر می شوند، 1395 ؛ سال گشایش اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاران افزود: ایران در دهه های اخیر عمدتا به عنوان یک کشور ثروتمند دارای منابع و ثروت ارزی فراوان در بازارهای خارجی مطرح بوده در حالی که آن چه در دهه های اخیر بر مبنای نوع نگاه به اقتصاد ایران مورد عمل واقع شده نگاه متفاوتی با آنچه بوده که باید اتفاق می افتاده است.

وی گفت: در دوران تحریم اقتصاد ایران با مسائل جدی روبرو شد و تمامی دولتمردان، نظام و فعالان مالی را به راه و چاه و جریانات واقعی تعاملات مالی آشنا کرد و بنابراین در دوران جدید اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد.

به گفته جلال پور، قراردادهایی که در سفر اخیر اروپایی رئیس جمهور به امضا رسید، نگاه برنامه ریزی و کار مشارکتی درازمدت، سرمایه گذاری مشترک، سود و زیان مشترک و تولید برای صادرات بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران شرح داد: در قرارداد پژو ایران در دوران تحریم متوجه شد آنچه با این شرکت خودروساز فرانسوی به امضا رسیده مستحکم نبود و امروز قراردادی که میان ایران و پژو به امضا رسیده، سرمایه گذاری مشترک، سود و زیان مشترک، تولید برای صادرات و صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی را رقم زده است، بنابراین اگر بنا باشد در این قرارداد ضرری متوجه همکاری شود، هر دو کشور به میزان مساوی این ضرر را متحمل خواهند شد.

وی گفت: در موضوع خرید هواپیما نیز دیدگاه این بود که منابع ارزی را که ایران هر ساله به دلیل نبود زیرساخت های لازم به کشورهای همسایه می رساند حذف شده و به ایران برشود به این معنا که سالانه رقم زیادی به کشورهای همسایه ای که با ایران رابطه خوبی نداشتند به دلیل انجام برخی پروازها داده می شد و این امر منجر به رشد و شکوفایی این کشورها شده است.

جلال پور ادامه داد: امروز بدون اینکه حتی یک یورو هزینه شود این بخش از گردش عملیات و مالی در بحث گردشگری و ترن اور حمل هوایی با انجام یک فاینانس از سوی شرکت مربوطه صورت می گیرد و بخشی از هزینه آن نیز به ایران باز خواهد گشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تاکید کرد: در زمینه اورهال ساخت قطعات هواپیما و بخشی از نیازهای هوایی نیز در این قرارداد تصمیماتی اتخاذ شده و از فضای هوایی کشور نیز برای درآمدزایی استفاده می شود.

وی گفت: قراردادهایی که در دوران جدید اقتصاد ایران به امضا خواهد رسید تمامی جوانب کار را رعایت کرده و اتاق بازرگانی بین الملل نیز در بعد حقوقی به عنوان داور انتخاب شده است تا بتوان از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کرد.

سال 95 سال گشایش مالی است

جلال پور در پاسخ به پرسش دیگر مهر درخصوص پیش بینی آینده اقتصاد ایران بیان کرد: نمایان شدن آثار رفع تحریم ها و قراردادهای جدید یک شبه در اقتصاد ایران نمایان نمی شود و کاری زمان بر است که گام های ابتدایی آن برداشته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: در دوران پیش رو امیدواریم بتوانیم به رفاه برسیم اما این رفاه به سرعت اتفاق نمی افتد بلکه باید با تامل و تانی باشد.

وی گفت: در سال 95 گشایش در اقتصاد ایران صورت خواهد یافت و روزهای بهتری رقم خواهد خورد.

جلال پور شرح داد: بخش خصوصی امروز با دقت بر سر میز مذاکره می نشیند و قرارداد امضا می کند و بنابراین امیدواریم که بتوانیم بهترین را در قراردادها به نفع منافع ملی لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سفر اروپایی رئیس جمهور برای نخستین بار تعدادی از فعالان مالی همراه وی بودند، گفت: توان و ظرفیت مالی ایران بسیار بالا است، ضمن اینکه دولت یازدهم به بخش غیر دولتی اعتماد کرده و می خواهد زمینه ساز وصل کردن بنگاه های مالی ایران با اروپا باشد. البته رفع مسائل بانکی و بیمه ای و برقراری برخی ارتباطات لازم برای انجام امور مالی از جمله دیگر اهداف این سفر بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران بیان کرد: انتقال تکنولوژی زمینه سازی برای ورود به عرصه های بین المللی مشارکت و همکاری های مالی براساس منافع ملی از جمله محورهای اصلی مذاکره طرف های ایرانی با همتایان اروپایی خود در سفر اخیر بود و بر این اساس، قصد داریم به صورت تدریجی حضور و تصدی گری دولت در اقتصاد را کم کنیم و کارها را به بخش خصوصی بسپاریم.

همچنین در این نشست مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به گشایش هایی که ظرف هفته های اخیر در مسائل بانکی ایران اتفاق افتاده است، بیان کرد: ایمیل های بسیاری از بانک های اروپایی در حین و بعد از سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه دریافت کرده ایم که نشان از اشتیاق بانک های خارجی برای کار با ایران دارد.

وی افزود: از بانک مرکزی فرانسه ایمیلی دریافت کرده ام که خواستار برقراری ارتباط با بانک مرکزی ایران است و قصد دارد روابط بانکی که طی سال های گذشته با اقتصاد ایران قطع شده بود، مجددا احیا کند.

قاسمی گفت: با بانک مرکزی ایتالیا مذاکراتی صورت گرفته و در این کشور برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح حساب صورت گرفته است تا بتواند با پشتیبانی از بانک مرکزی زمینه ساز خدمات رسانی بانک های تجاری ایران به مشتریان شود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی باید در حساب خود پول داشته باشد تا بتواند بانک ها را تامین منابع کند به همین دلیل افتتاح حساب از سوی بانک مرکزی کشورهای اروپایی برای بانک مرکزی ایران بسیار مثبت است.

وی شرح داد: برای تامین منابع مالی به منظور فاینانس و رفع نیازهای اساسی بخش مالی کشور تفاهماتی صورت گرفته و پوشش بیمه ای از سوی دو موسسه بیمه اعتباری ساچه و کوفاس برای تقاضاهای ایرانی صورت خواهد پذیرفت.

قاسمی گفت: هفته آینده هیاتی از موسسه بیمه اعتباری ساچه به ایران خواهند آمد تا نیازهای مشتریان ایرانی را از نزدیک دیده و نسبت به تامین آنها اقدام کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7132

به "پژو خطا کند دو طرف متضرر می شوند، 1395 ؛ سال گشایش اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژو خطا کند دو طرف متضرر می شوند، 1395 ؛ سال گشایش اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید