کتاب پداگوژی؛ علم و هنر یاددهی و یادگیری معرفی و تحلیل می شود
به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، انجمن مدیریت آموزشی ایران و دانشگاه فرهنگیان، میزگرد نقد و بررسی کتاب پداگوژی را با حضور دکتر فریده مشایخ، مترجم کتاب برگزار می کند. در این میزگرد که با مدیریت دکتر حیدر تورانی و دکتر نادر سلسبیلی اداره خواهد شد، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر محمدرضا سرکارآرانی، دکتر علی رضا عصاره و دکتر محمود امانی طهرانی به ارائه نقد و نظرات خود خواهند پرداخت. خانه اندیشمندان علوم انسانی روز دوشنبه 26 مرداد 1394، ساعت 8:30 تا 12:30 میزبان این نشست می باشد.

پداگوژی: علم و هنر یاددهی ـ یادگیری از دوران باستان تا به امروز عنوان کتابی است که در آن چگونگی تکوین نظریه ها و کاربردهای علم و هنر یاددهی- یادگیری(پداگوژی) و نیز تأثیر این نظریه ها و کاربرد آن ها بر شکل گیری جوانان، بزرگ سالان و مدرسان مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب در هفده فصل، به دقت و با نگاهی روشن گرانه، تاریخ تکوین پداگوژی سنتی در دوران باستان تا تولد مدرسه در قرون وسطی و آموزش انسان گرا در عصر تجدید حیات را از یک سو و پداگوژی نوین در قرن بیستم میلادی تا عصر فن آوری اطلاعات و ارتباطات را از سوی دیگر بازنمایی می کند.
کتاب مذکور، حاصل کار گروهی از صاحب نظران در علوم تربیتی و علوم اجتماعی در دانشگاه های کانادا، آمریکا و اروپا است و کلرمون گوتیه و موریس تاردیف آن را ویراستاری کرده اند و مطالعه آن، کلیدهای لازم را برای تأمل، نقد و مطالبه چرایی و چگونگی تحقق اهداف یاددهی- یادگیری در نظام های آموزشی، برنامه های درسی و به ویژه کیفیت حرفۀ معلمی با زبان تخصصی مرجع، به دست می دهد.
مشایخ در باب ضرورت ترجمه این اثر تأکید می کند: امروز شناخت نظریه های یادگیری، انتخاب و به کارگیری الزامات آن ها در فرایندهای یاددهی و یادگیری، تضمین کننده کیفیت پیامدهای یادگیری، اعم از حضوری و برخط به شمار می رود وی در ادامه ابراز امیدواری می کند که با مطالعه این کتاب، انگیزه تدوین متن مشابهی دربارۀ روند تکوین علم و هنر یاددهی و یادگیری در سرزمین کهن ایران از دوران باستان تا عصر حاضر فراهم شود.
نویسندگان در کتاب پداگوژی در سه بخش و هفده فصل با عناوین زیر، جریان های عمده و افراد تأثیرگذار در تکوین علم و هنر یاددهی- یادگیری در طول تاریخ غرب را بازخوانی کرده اند:
بخش نخست: تکوین اندیشه ها و کاربردهای علم و هنر یاددهی-یادگیری (پداگوژی) از دوران باستان تا قرن بیستم میلادی
فصل اول: یونان باستان و پی ریزی سنت آموزش غربی (موریس تاردیف)
فصل دوم: تولد مدرسه در سده های میانه (کلرمون گوتیه)
فصل سوم: رنسانس و آموزش انسان گرا (دنی سیمار)
فصل چهارم: قرن هفدهم و مسئله روش تدریس یا تولد پداگوژی (کلرمون گوتیه)
فصل پنجم: ژان ژاک روسو؛ کپرنیک حوزه پداگوژی (استفان مارتینو)
بخش دوم: پداگوژی و پداگوگ ها در قرن بیستم
فصل ششم: از پداگوژی سنتی به پداگوژی نوین (کلرمون گوتیه)
فصل هفتم: ماریا مونتسوری؛ کودک و آموزش او (بونوآ دوبوک)
فصل هشتم: الکساندر س. نیل و پداگوژی آزادساز (کلرمون گوتیه)
فصل نهم: پداگوژی فرینه (مارک اوده)
فصل دهم: کارل راجرز و پداگوژی باز (دنی سیمار)
فصل یازدهم: پداگوژی پائولو فریره یا آموزش به عنوان عمل سیاسی (فرانسیسکو آ. لوئیولا و سسیلیا بورگز)
فصل دوازدهم: جایگاه فناوری های اطلاعات و ارتباطات در پداگوژی (تیری کارسنتی)
بخش سوم: روان شناسی های علمی و پداگوژی
فصل سیزدهم: طرح خلق علم آموزش در قرن بیستم (موریس تاردیف)
فصل چهاردهم: رفتارگرایی و رویکرد علمی به تدریس (ژان فرانسوا دزبین)
فصل پانزدهم: شناخت گرایی و الزامات آن در پداگوژی (استیو بیسونت و ماریو ریچارد)
فصل شانزدهم: ژان پیاژه و سازه گرایی آن در آموزش (ماری فرانسواز لوژاندر)
فصل هفدهم: لو ویگوتسکی و سازه گرایی اجتماعی در آموزش (ماری فرانسواز لوژاندر)
نتیجه گیری: پداگوژی در قرن بیست و یکم
گفتنی است این کتاب به سفارش و کوشش گروه علوم تربیتی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها به چاپ رسیده است.
یادآور می شود میزگرد معرفی و تحلیل کتاب پداگوژی در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در تهران، خیابان کریم خان، خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری مهرdorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!