توسعه گیلان نیازمند وجود الگوی توسعه ای مناسب است

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، مظفر صرافی ظهر پنجشنبه در چهل و یکمین نشست ماهانه توسعه با عنوان برنامه آمایش سرزمین، میثاق و رهیافتی به سوی توسعه آتی در گیلان که در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه این استان برگزار گردید، اظهارکرد: جلسات متعددی برای برنامه ریزی و اجرای طرح آمایش سرزمینی گیلان برگزار گردیده است.

توسعه گیلان نیازمند وجود الگوی توسعه ای مناسب است

صرافی اضافه کرد: به رغم وجود اختلافات، برنامه آمایش سرزمینی باید به یک مسئله عمومی و گفتمان منسجم تبدیل گردد. اجماع نظرات یکی از ارکان مهم توسعه استان گیلان محسوب می گردد.

وی گفت: برنامه آمایش یک زبان سرزمینی بوده که بیان کننده ظرفیت ها و چگونگی بهره مندی از آنها است. ابتدا باید این موضوع تعیین و سپس برای صندلی استان در سطح کشور برنامه ریزی نموده و راه چاره ارائه داد.

طرح آمایش سرزمین سندی برای توسعه گیلان

مجری طرح آمایش سرزمینی گیلان با تأکید براینکه باید یک نظریه توسعه برای استان گیلان تهیه و تدوین گردد، توضیح داد: متاسفانه امروز در بسیاری از استان ها به دلیل نبود یک سند آمایش سرزمینی شاهد نابودی محیط زیست، افزایش بیماری ها، نابودی منابع آبی و سایر موارد هستیم.

صرافی با بیان اینکه آمایش سرزمینی گیلان سندی برای توسعه همه جانبه این استان است، اضافه کرد: باید بدانیم که استان گیلان به کجا می خواهد برود. چشم انداز، اهداف اصلی و ظرفیت های توسعه گیلان باید تعیین گردد.

وی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه سرمایه های طبیعی و مکانی، فرهنگی و اجتماعی، تمدن سازی و اقتصادی ظرفیت های بسیاری دارد، ادامه داد: وجود سند آمایش سرزمینی به توسعه همه جانبه گیلان یاری می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به رغم همه این پتانسیل ها در بسیاری از حوزه های اجتماعی و جمعیتی استان گیلان پایین تر و گاهی بالاتر از میانگین کشوری واقع شده است، بیان نمود: متاسفانه در بخش بهره وری وضعیت استان به ویژه در حوزه کشاورزی بسیار پایین است.

نبود الگوی توسعه مناسب سبب عقب ماندگی گیلان در برخی از حوزه ها

وی با بیان اینکه نبود الگوی توسعه مناسب سبب عقب ماندگی در برخی از حوزه های استان گیلان شده است، توضیح داد: برای توسعه نیازمند یک الگوی توسعه ای مناسب هستیم. خطر کم آبی و همچنین سوداگری زمین به صورت جدی استان گیلان تهدید می نماید.

صرافی تأکید کرد: باید برای توسعه استان از یک الگوی جدید استفاده کنیم و در این زمینه نیازمند وجود عناصر بیرونی برای راه اندازی عناصر داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه باید استان گیلان را به یک برنامه توسعه الگویی در کشور تبدیل کنیم، ادامه داد: این استان دارای کوهستان و مناطق جلگه ای است بنابراین باید در قالب طرح الگوی توسعه سبز - آبی در راستای ایجاد شغل، درآمد و رونق اقتصادی گام برداریم.

وی با بیان اینکه گیلان قطب سبز - آبی در شمال کشور است، اظهار کرد: باید با بهره گیری از سرمایه های طبیعی، انسانی، اجتماعی یک مدیریت یکپارچه و هم افزایی منطقه ای به وجود آید.

صرافی با بیان اینکه 10 هدف بنیادین برای توسعه گیلان در نظر گرفته است، اضافه کرد: حفاظت و مدیریت خردمندانه از منابع طبیعی، تقویت هویت و خودآگاهی استانی، گردشگری بوم آور، خلاق و مسئولیت پذیر، اقتصاد سبز- آبی پویا، محیط نوآور و قابلیت افزا برای کارآفرینی، توسعه اقتصادی دریامحور، حمل و نقل چند وجهی، نظام سکونتگاهی متعادل و متوازن، سازمان فضایی و کارکردی، تکمیل زنجیره کارکردی و هم افزا، نظام و محیط نهادی چند کنش گرا از جمله 10 هدف بنیادی توسعه استان گیلان است.

در خاتمه این نشست از تکمیل سند آمایش سرزمینی استان گیلان خبر داده و اعلام شد که این سند برای تصویب هفته آینده در جلسه شورای برنامه ریزی استان گیلان ارائه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 234

به "توسعه گیلان نیازمند وجود الگوی توسعه ای مناسب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گیلان نیازمند وجود الگوی توسعه ای مناسب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید