آمادگی بازار سرمایه برای تامین اقتصادی فعالیت نوآورانه

به گزارش سهندبلاگ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تامین اقتصادی فعالیت های نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های تازه را انجام دهد.

آمادگی بازار سرمایه برای تامین اقتصادی فعالیت نوآورانه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، محمدعلی دهقان دهنوی امروز (یکشنبه) در مراسم آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران در جمع خبرنگاران اضافه نمود: مجموعه کارهایی که در حوره بازار سرمایه انجام می گردد، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوی است، زیرا بازار سرمایه یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از محورهایی که در پیشبرد کارهای حوزه علمی و فناوری کشور تاثیر دارد، آینده کشور و توسعه مالی را رقم می زند و زمینه استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بزرگ نیروهای جوان و دانشمند کشور را فراهم می نماید تامین مالی این فعالیت ها است.

دهقان دهنوی گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که در کنار معاونت علمی و فناوری به شکل همراه و هماهنگ بتواند تامین مالی فعالیت های نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های تازه را که در قالب ابزارها و نهادهای مختلفی راه اندازی می شوند، انجام دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این موضوع که راه اندازی تامین مالی به مدت پنج سال طول کشیده است، جای تقدیر دارد، اما اینکه چندین سال این فعالیت طول کشیده،محل انتقاد دارد که به چه علت این اقدام به مدت پنج سال طول کشیده است و معنای آن اینکه به مدت پنج سال از خدمات تامین مالی دورمانده ایم.

دهقان دهنوی گفت: بنابراین باید به سمتی برویم که ایده و روش های تامین مالی فعالیت ها به سرعت در بازار سرمایه شکل بگیرد و اجرایی گردد.

وی ادامه داد: ماهیت و خاصیت تامین مالی بدین صورت است که اگر قرار باشد راه اندازی آن به مدت پنج سال طول بکشد، در آن موقع ایده ای تازه به مرحله اجرا می رسد که ممکن است شیوه قبلی کنار گذاشته گردد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بحث تامین مالی جمعی به گونه ای است که در سطح جهانی در مراحل رشد قرار دارند، گفت: کشورهای مختلف در حال ورود به این اقدام هستند و بعلاوه این بخش در هر کشوری که راه اندازی شده است در مرحله توسعه قرار گرفته است.

وی گفت: باید فضایی ایجاد گردد تا شرکت های کوچک و متوسطی که زمینه تامین مالی آنها در بازار سرمایه وجود دارد بتوانند به وسیله تامین مالی جمعی نیازهای خود را فراهم نمایند.

دهقان دهنوی گفت: این به معنای آن است که بازار سرمایه در حال ارائه خدمات به گروهی از تولیدنمایندگان و صاحبان کسب و کار در کشور است که در گذشته وجود نداشته است، بنابراین این فعالیت به اسم فعالیتی ارزشمند تلقی می گردد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید به طور حتم بر روی آموزش و فرهنگ سازی به کارگیری این تامین مالی کار گردد، اضافه نمود: افرادی که وارد تامین مالی جمعی می شوند و سرمایه های کوچک خود را وارد بازار می نمایند باید به طور کامل آگاه باشند که در حال ورود به چه فرآیندی هستند.

به گفته وی، باید علاوه بر فراهم بودن چارچوب لازم برای گزارش دهی، شفافیت اطلاعاتی وجود داشته باشد تا سرمایه گذاران بدانند که در حال پذیرش چه ریسکی هستند.

دهقان دهنوی گفت: زمینه ای باید فراهم گردد تا افراد آگاه شوند که با چه ویژگی هایی می توانند وارد این بازار شوند، بعلاوه از ریسک های آن آگاه شوند تا از این طریق بستر لازم برای توسعه این تامین مالی در کشور فراهم گردد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی شاخص صکوک اشاره نمود و گفت: سال های گذشته که صحبت از شاخص صکوک بود فعالیت آن محدود و فقط به اسم ابزاری به آن نگاه می شد که در بیرون از کشور راه اندازی شده است و از آن در داخل کشور برخوردار نبودیم.

وی گفت: امروز بازار سرمایه و عرضه این ابزار تامین مالی در بازار به سطح و عمقی رسیده است که می توان برای آن شاخص تعریف کرد.

دهقان دهنوی گفت: جای خوشحالی دارد که بازار تامین مالی صکوک به این حجم از انتشار اوراق صکوک و عمق رسیده است که می توان برای آن شاخص تعریف کرد و اطلاعات خوبی در اختیار سرمایه گذاران و تحلیلگران قرار می گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم بتوانیم این جهت را دنبال کنیم و ضمن نوآوری و ابزار تازهتر، زمینه توسعه فضای تامین مالی در کشور و توسعه نقش بازار سرمایه و صندلی آن را در کشور را برای تامین مالی بخش واقعی اقتصاد در همه حوزه ها فراهم کنیم.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14972

به "آمادگی بازار سرمایه برای تامین اقتصادی فعالیت نوآورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی بازار سرمایه برای تامین اقتصادی فعالیت نوآورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید