آموزش و پرورش تعادل خود را از دست داده است

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی گفت: آموزش و پرورش به مثابه یک نظام منسجم است که تعادل خود را از دست داده است.

آموزش و پرورش تعادل خود را از دست داده است

به گزارش خبرنگاران، محسن نوغانی امروز در نشستی با عنوان آنالیز جامعه شناختی بحران های آموزش و پرورش در ایران که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: در ارتباط با بحران توضیحات و تعاریف مختلفی ارائه شده است. زمانی که یک نظام در حال تعادل و مجموعه منسجمی از اجزا که آموزش و پرورش نیز می تواند یک نظام باشد، با چالش هایی روبرو شده و منجر به بروز مسائلی گردد که سیستم از حالت تعادل خارج می گردد، بحران است.

وی اضافه نمود: آموزش و پرورش به مثابه نظام تعلیم و تربیت اعم از نهاد تعلیم و تربیت است. نظام تعلیم و تربیت با چالش های متعددی روبرو شده که در کارنمودهای حیاتی نظام، چالش ایجاد نموده و تعادل آن به خطر افتاده که در سایر نظامات نیز تبعات آن را می بینیم.

این استاد دانشگاه بیان نمود: ما باید راه چاره سیستماتیک برای روبروه با مسائل را داشته باشیم که اکنون فقدان راه چاره سیستماتیک داریم. راه چاره کاربردی نیز بیشتر توصیه است. آموزش و پرورش ما می تواند به مثابه نهاد اجتماعی، نظام تربیتی و سازمان تربیتی باشد.

نوغانی با بیان اینکه عدم تعریف معین از آموزش و پرورش دردسر زیادی ایجاد نموده است، گفت: اگر آموزش و پرورش را به مثابه نظام اجتماعی در نظر بگیریم، تحلیل ما دقیق تر می گردد. اگر آموزش و پرورش را یک نظام آموزشی یا تربیتی ببینیم، طبیعتاً خرده نظام هایی دارد که چهار خرده نظام شامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و هر کدام چالش های خاص خود را دارد، بنابراین آموزش و پرورش به مثابه یک نظام منسجم است که تعادل خود را از دست داده و این چهار خرده نظام با هم منطبق نیستند.

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، گفت: در متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بسیار قوی بوده و جزء اسناد بالادستی بسیار منسجم است، این چهار خرده نظام به شیوه ها و اجزای مختلف پخش شده است. این سند ناظر به تحول در چهار عرصه یا خرده نظام بوده و هر خرده نظام عناصری دارد.

وی ادامه داد: عنصر مهم خرده نظام فرهنگی که یکی از مهم ترین لایه های نظام آموزش و پرورش بوده، بحث باورها است و کارکرد اصلی آموزش و پرورش تقویت باورها است. عنصر خرده نظام سیاسی، نسبت آموزش و پرورش با کارگزاران سیاسی و منابع در سیاست گذاری است.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: عنصر خرده نظام اقتصادی، منابع اقتصادی یعنی نسبت منابع اقتصادی با نظام آموزش و پرورش است. عنصر خرده نظام اجتماعی نیز جنبه شهروندی بودن آموزش و پرورش است. با هر خرده نظامی مجموعه ای از چالش ها را داریم که باید تحلیل گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5137

به "آموزش و پرورش تعادل خود را از دست داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش تعادل خود را از دست داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید