بیتل به روایت خبرنگاران چین!

به گزارش سهندبلاگ، چینی هایی که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی جهان هستند و رفته رفته چشم به مقام اولی این افتخار را دارند، خیلی ریز و زیر پوستی، اقدام به کپی برداری انواع خودروهای اروپایی و آمریکایی می کنند. حداقل می توان از نظر استایل و فرم بیرونی، چینی ها را کپی بردار، ترکیب کننده و میکس کنندگان انواع خودرو برای بدست آوردن فرمول تازه و اختصاصی خود بدانیم.

بیتل به روایت خبرنگاران چین!

البته تلاش هایی برای هویت بخشی به مقوله استایل هم از طریق برخی از کمپانی های چینی انجام گرفته که نمونه های آن را در برندهای چانگان و چری میتوانیم مشاهده کنیم. اما بحث بازار هیولا و فوق العاده بزرگ خود کشور چین، و مشتریان بالقوه آن که برعکس ما در حال ثروتمندتر شدن روزافزون هستند، هرگونه نوآوری در صنعت خودرو را با ارزش می داند و قشر رو به پیشرفت مردمان چین به خوبی دنبال ایجاد هیجان با محصولات نو بوده و هستند. یکی از این تلاش ها از طریق شرکت گریت وال صورت گرفت که خودرویی برقی در قامت کراس اووری کوچک بود که استایل کلی آن ترکیبی از فولکس واگن بیتل یا همان قورباغه ای معروف در ایران و یک پورشه ماکان کوتاه شده است.

این خودرو با نام تجاری Ora برای بزرگداشت ریاضیدان مشهور جهان، لئونارد اویلر، عرضه شده و لوگوی آن از علامت تعجب به معنای ایجاد اختراعات نو گرفته شده است و ابتدای امر مختص بازار تایلند طراحی شده است.در یک اقدام جالب، این خودرو برای اینکه دست خرده فروش ها و واسطه ها برای جلوگیری از افزایش قیمت نیافتد، فقط از طریق پیش ثبت نام اینترنتی و بدون اعلام قیمت نهایی عرضه شده است. در فاصله کوتاهی، تعداد 5000 دستگاه آن پیش فروش شد و مردم تایلند استقبال شدیدی از این محصول چینی داشتند.

نمای داخل Ora

نمای داخل Ora

قبلی 1 از 2 بعدی

مشخصات فنی Ora

موتور تمام الکتریکی که توانایی شارژ باتری تا 80% را در زمان نیم ساعت دارد و می تواند با شارژ کامل بسته به نوع رانندگی مسافتی بین 401 تا 501 کیلومتر را با حداکثر سرعتی معادل 150 کیلومتر در ساعت و وزنی معادل 1510 کیلوگرم پیمایش کند. قدرت این موتور 150 اسب بخار با گشتاوری معادل 210 نیتون متر است که گاهاً خیلی از بنزین سوزهای وارداتی چینی در کشورمان قوی تر است.

اما در نوترین مدل اورا ظاهراً تب بیتل سواری و بازآفرینی افسانه فولکس سوسکی در چین هم بالا گرفته و شرکت گریت وال یک نمونه کپی تقریباً برابر با اصل از فولکس واگن بیتل را، این بار همچنان برقی ولی با پنج درب عرضه کرده که طبق گفته شرکت این خودرو مختص بانوان است. اگر اورا مدل 2020 را نمونه مردانه بیتل گریت وال بدانیم، نمونه نو 2022 آن کاملاً زنانه است.

نمای روبه رو Ora

این خودرو با رنگ های پاستیلی و در نمونه هایی هم دو رنگ، با رنگ بندی لوازم آرایشی در بانوان ارائه شده که با تریم و تزئینات زیادی از کروم کاری در جای جای بدنه، سعی شده که حس لاکچری و لوکس بودن را به آن القاء کنند. همچنین سپر عقب و جلوی آن کاملاً در نمای بیرونی از جنس فلزهای کرومی است که یادآورنده استایل خودروهای کلاسیک است.

در نمای عقب هم یک باله هلال مانند زیبنده استایل این خودرو شده و در کلیت بدنه، تنها فرقی که نمونه های بیتل آلمانی دارد، دِفورمه کردن چراغ های جلو و عقب آن است. به نحوی که چراغ ها در پایین تمایل به قرار گیری در الگوی چهارگوش دارند، اما در بالا فرم آن گرد می شوند. البته از دید بنده این حرکت کمی طرح را افسرده و خسته کرده است، اما گویا چاره ای برای فرار از کاملاً کپی و پیست کردن بیتل نداشتند، و مجبور شدند که چشم خودرو را کمی دفرمه کنند.

نمای پشت Ora

فضای داخلی خودروی Ora هم مجموعه ای از عناصر رنگی و کریستالی است که با ذائقه خانم ها سازگاری بیشتری دارد. ترکیب رنگ های بنفش یاسی و کرم یادآورنده رنگ های مورد استفاده در لباس خانم ها است، که تریم با نقش گل دار در رویه درب های داخلی مکمل این موضوع هستند. یک نمایشگر LED یک تکه با گوشه های کرو چیزی شبیه به نان بربری هم زیبنده سیستم های کنترلی و سرگرمی داخلی خودرو است که بر روی داشبورد با خطوط نرم و کرو و همچنان گل دار، محیطی کاملاً زنانه و باربی مانند را به خانم ها ارائه می کند.

نمای داخل Ora

نمای داخل Ora

قبلی 1 از 2 بعدی

این خودرو با یک موتور الکتریکی به قدرت 171 اسب بخار و گشتار 250 نیوتن متر که ما بین چرخ های جلو قرار گرفته است، قدرت خود را بر روی محور جلو پیاده می کند که با هربار شارژ توانایی طی مسیری معادل 500 کیلومتر را دارد. حداکثر سرعت این خودرو در 155 کیلومتر در ساعت محدود شده است که برای استفاده شهری و بین شهری کاملاً مناسب است. همچنین، این خودرو می تواند با یک مجموعه باتری کوچک تر، مسافت 380 کیلومتر را طی کند که برای قیمت مناسب تر و استقاده صرفاً شهری می تواند گزینه بهتری باشد.

نمای جانبی Ora

بد نیست که با تقویت زیرساخت های خودروی برقی و ایجاد پمپ برق از طریق شرکت هایی مانند مبنا، و حمایت دولت و شهرداری های کلان شهرها با ارائه وام برای خریدارن جهت جلوگیری از آلودگی هوا، واردکنندگان و مونتاژکنندگان خودروهای چینی، نیم نگاهی هم به این گونه از خودروها و بازار داغ اختصاصی خانم ها و خودروهای مناسب آن ها نیز داشته باشند که هم مسئله خودرو برقی آرام آرام جا بیوفتد و مختص به چند شوآف نمایشی از دو سه خودرو ساز عمده داخلی نشود، و هم فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در کشورمان نهادینه شود.

در سرانجام نگاهی به ویدیو این خودرو خواهیم داشت:

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/01/the-need-for-designing-ev-cars-in-iran.mp4

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17685

به "بیتل به روایت خبرنگاران چین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیتل به روایت خبرنگاران چین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید