تامین اقتصادی راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد از محل فروش نفت به هند

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران :به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری مورد احتیاج برای تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد عملیات عمرانی این پروژه با کندی صورت می گیرد که می توان از محل فروش نفت به هند سرمایه مورد احتیاج را تامین کرد.

تامین اقتصادی راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد از محل فروش نفت به هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی در بازگشت از سفر به هند، توسعه بندر چابهار را به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه دوطرف و مورد بحث در این سفر گفت. با توجه به سرمایه گذاری هند در معادن افغانستان و احتیاج به وجود زیرساخت مناسب برای انتقال مواد معدنی مورد احتیاج با کمترین هزینه به هند، مسوولان هندی علاقمند به سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.

با این حال تامین زیرساخت های حمل و نقل سریع، آسان و مطمئن بار گامی مهم در جهت توسعه بندر چابهار به عنوان درگاه ورود و خروج کالا از جنوب شرق کشور به شمار می رود. به عبارت دیگر توسعه بندر چابهار بدون ایجاد زیرساخت های مناسب برای اتصال این منطقه به مناطق داخل کشور و بهبود آن نتیجه ای نخواهد داشت و ارتقای راه های مواصلاتی این بندر به وسیله ریل و جاده یکی از ضرورت های افزایش ظرفیت بندر چابهار است.

عملیات عمرانی پروژه اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور و امتداد آن تا مشهد به همین دلیل و با هدف تسهیل و تسریع در انتقال بار از این بندر به داخل کشور و ترانزیت بار کشورهای حوزه CISاز آذر سال 1389 شروع شده است.

باتوجه به اینکه اتصال این محور به افغانستان به وسیله زابل و همچنین به وسیله محور ریلی خواف ـ هرات باعث تسهیل در انتقال بار مورد احتیاج هند خواهد شد،احداث این جهت ریلی موجب جذب بارهای ترانزیتی کشورهای فعال در بازار افغانستان مثل چین و هند نیزخواهد شد.

به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری مورد احتیاج برای تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد عملیات عمرانی این پروژه با کندی صورت می گیرد. این درحالی است که بخشی از پول نفت فروخته شده به هند در این کشور بلوکه شده است و سرمایه مورد احتیاج این پروژه می تواند در قالب پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت به هند انجام گردد.

تامین تسهیلات ارزان قیمت برای پروژه تسهیلاز این طریق، حضور بخش غیر دولتی را برای اجرای این پروژه به صورت BOT تسهیل می نماید.

مهدی ساسانی

منبع: تسنیم
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4775

به "تامین اقتصادی راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد از محل فروش نفت به هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین اقتصادی راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد از محل فروش نفت به هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید