زمینه گسترش همکاری های تجاری بین ایران و ترکیه وجود دارد

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل -آذر مهدوان: همه کشورها حتی کشورهای ابرقدرت و اقتصاد اولی در مقابل ویروس کرونا سر خم کرده اند و به ناچار در حال دست وپنجه نرم کردن با مسائل ناشی از آن هستند.

زمینه گسترش همکاری های تجاری بین ایران و ترکیه وجود دارد

به عنوان مثال کشوری مانند ایتالیا که به عنوان اقتصاد اول اتحادیه اروپا شناخته می شود بیشترین هزینه ناشی از این ویروس را متحمل شده است. از طرفی کشوری مانند آمریکا با آن ادعای ابرقدرت بودن همچنان رتبه اول مبتلا و مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

همچنین دو کشور همسایه ایران و ترکیه علی رغم تحریم های آمریکا روابط مالی و سیاسی مطلوبی داشته اند. اما این روزها با آمدن این ویروس روابط تجاریشان با محدودیت هایی همراه شده است.

در خصوص تأثیر ویروس کرونا در شرایط اجتماعی و مالی آمریکا و روابط ترکیه و ایران خبرنگاران گفتگویی با شوکت طلحه آپوخان اقتصاددان و نویسنده ترک انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

*همانطور که می دانید جامعه جهانی با بحران مالی ناشی از ویروس کرونا روبرو است. کشور آمریکا نیز از این امر مستثنی نیست. از نظر شما تأثیرات ناشی از ویروس کرونا در شرایط مالی آمریکا چگونه خواهد بود؟

شرایط مالی آمریکا بر حسب نوسانات و تحرکات مالی قابل تعریف است. بدین صورت که برخی باندهای مالی جهانی شرایطی دو قطبی ایجاد کرده اند و برای همین فاصله مالی میان افراد فقیر و ثروتمند بسیار زیاد است.

به همین دلیل زیر ساخت های مالی آمریکا بدون پشتوانه است و وقتی از بیرون اقتصاد این کشور را مد نظر قرار می دهیم یک اقصادی قوی به نظر می آید اما از داخل ساختار مالی این کشور بسیار ضعیف و ناکافی است. این کشور که روزگاری با قدرت نظامی به چرخش مالی سر و سامان می داد حال دچار شرایط بغرنج شده است. مردم این کشور است زیر آوار مالی مخرب خواهند ماند. بر این اساس شاهد حضور شهفرایندان آمریکایی در خیابان ها هستیم.

*از نظر شما اقتصاد جهانی در دوران پسا کرونا با چه فاکتورهایی دوباره شکل خواهد گرفت؟

از همان ابتدای آمدن ویروس شاهد ورود بیشتر دولت ها به کارزار مالی هستیم. دیدیم که چه ابر دولت هایی که برای تهیه ماسک هم با چالش های بسیاری روبرو شدند. از این پس جوامع، سرمایه گذاری های مالی، اجتماعی و درمانی خود را نه در ساختار خصوصی بلکه دولتی انجام خواهند داد و در نتیجه ساختارهاd رسمی در دست دولت مدیریت خواهد شد.

تولیدات کوچک بیشترین خسارت را متحمل خواهند شد زیرا دولت ها از این پس مجبور هستند بیشتر ملزومات خود را در داخل مرزهای کشور خود تولید و مصرف کنند. برای همین دولت ها را بیشتر در کارزار مالی خواهیم دید. برای مثال شاهد تنش هایی میان شرکت های دارویی و وزارت بهداشت خواهیم بود. در این فرایند پیروز نه شرکت های مالی جهانی بلکه مردم جامعه خواهد بود.

*از نظر برخی کارشناسان در پس ویروس کرونا تجارت منطقه ای بیشتر مد نظر خواهد بود. به نظر شما کشورهای منطقه می تواند برای انجام شدن یک تجارت منطقه ای همکاری کنند؟

تجارت منطقه ای به دلایلی که عنوان کردم توسعه خواهد یافت. اما این برای ما مفهوم دیگری خواهد داشت؛ آن هم عدم احتیاج به تجارت با کشورهای غربی است. چنین همکاری می تواند ایجاد شود اما برای اجرایی شدن چنین تجارتی در وهله اول منافع دولت ها، سیاست های خارجی و مالیشان مشخص شود.

بجای اینکه دولت ها برای هم موانع ایجاد کنند بهتر است از همدیگر حمایت کنند.

*شما روابط ایران و ترکیه در این دوران را چگونه ارزیابی می کنید؟

ترکیه و ایران در زمینه های مختلف می توانند همکاری داشته باشند. در پی تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است شرایط را برای مراودات تجاری سخت کرده است. ترکیه می تواند همانند دری برای ایران برای انجام تجارت جهانی باشد. بدون شک قوی ترین بستر ارتباطی بین دو کشور بر روی انرژی می تواند شکل بگیرد.

ترکیه به عنوان کشور وارد کننده انرژی و ایران به عنوان کشور صادر کننده انرژی هست.

ایران از راستا ترکیه می تواند سرمایه گذاری های زیادی انجام دهد و این به نفع هر دو کشور خواهد بود. ترکیه و ایران می تواند بازار مشترک ایجاد کنند و تأمین کننده احتیاجهای منطقه خاورمیانه و آسیا باشد. تا زمانی که مانع توطئه های دشمن شوند فرصت های تجاری بهتری میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9097

به "زمینه گسترش همکاری های تجاری بین ایران و ترکیه وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه گسترش همکاری های تجاری بین ایران و ترکیه وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید