قطع برق صنایع بدون اطلاع قبلی توجیه پذیر نیست

به گزارش سهندبلاگ، شصت و هشتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور جمعی از مسئولان و همچنین فعالان بخش خصوصی استان با دستور کار آنالیز مسائل واحدهای تولیدی به دلیل قطعی های اخیر برق، آنالیز تعقیب مالیاتی کارگزاران امور گمرکی به جهت بدهی مالیاتی صاحبان کالا، آنالیز شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، آنالیز اعتراض فعالان مالی به نحوه محاسبه تراکنش های بانکی، آنالیز مسائل ثبت تعاونی های تأمین احتیاج و درخواست تشکیل دادگاه های تجاری در استان برگزار گردید.

قطع برق صنایع بدون اطلاع قبلی توجیه پذیر نیست

رئیس اتاق تبریز در این نشست با اشاره به قطع ناگهانی برق و آسیب های وارد شده طی آن به واحدهای صنعتی و فراوریی گفت: صاحبان صنایع و واحدهای فراوریی در فصل تابستان اقدام به مراعات وضع موجود نموده و گاه به خاطر کمبود برق، فعالیت خطوط فراوریی خود را قطع و یا محدود کردند.

یونس ژائله ادامه داد: حالا در وسط فصل زمستان انتظار داریم تا حداقل قبل از قطع برق، اطلاع کوچکی به واحدهای فراوریی و صنعتی داده گردد تا شاهد خسارت های سنگین این واحدها و خرابی دستگاه و ماشین آلات آنان نباشیم.

او با اشاره به فعالیت واحدهای استخراج ارز دیجیتال گفت: این افراد بدون دغدغه های مالیاتی و یا برگشت ارز حاصل از صادرات، به راحتی فعالیت می نمایند و میلیون دلار نیز درآمد دارند و به جای آن ها، واحدهای صنعتی باید با مشکل برق روبرو شده و خسارت ببینند.

اجازه فراوری، انتقال و فروش برق به بخش خصوصی داده گردد

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: باید اجازه فراوری، انتقال و فروش برق برای فعالان بخش خصوصی صادر شده و دولت بستر لازم برای فعالیت این بخش را فراهم کند.

او افزود: این موضوع بیشتر در شهرک های صنعتی به چشم می خورد به طوری که اگر بتوانیم فراوری برق را در شهرک ها انجام دهیم، واحدهای فراوریی همان شهرک ها نیز مصرف نماینده برق فراوریی بوده و جلوی هرگونه هدر رفت برق در فاصله بین فراوری و مصرف گرفته می گردد.

ژائله با اشاره به اینکه مسائل مربوط به برق واحدهای فراوریی و صنعتی مختص زمان حاضر نیست، گفت: باید شاهد تکمیل زیرساخت واحدهای فراوریی به خصوص در شهرک ها باشیم. سرمایه گذارانی که با هر زحمتی وام و تسهیلات گرفته و ماشین آلات خود را در محل نصب می نمایند، به دلیل مسائل برق، در آستانه ورشکسته شدن هستند.

پیشنهاد انتخاب هیات های داوری با عاملیت اتاق بازرگانی

رئیس اتاق تبریز در مورد پیشنهاد تشکیل دادگاه های تجاری در استان نیز گفت: انتخاب هیات های داوری با عاملیت اتاق بازرگانی برای حل بسیاری از شکایات و دعاوی تجاری می تواند کارگشا بوده و میزان مراجعات به دادگاه ها را کمتر کند.

او همچنین بر لزوم آموزش های لازم در مورد انعقاد قراردادهای مناسبی که بحث داوری در آن ها به درستی مطرح می گردد، تأکید کرد.

بخش خصوصی پیشرو تحقق پروژه های مهم صنعتی استان هستند

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، گفت: مقرر شد فرایند اجرای مصوبات و توافقات اجرا شده در این سفر بعد از یک ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری گردد که ضروری است مسئولان امر در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند.

او افزود: ایجاد خط فراوری خودرو و تحقق پروژه های مربوط به صنعت مس و نفلین سینیت، مهم ترین پروژه های مصوب در این سفر بودند که این سه پروژه مهم باید از سوی مسئولان دولتی مربوط و فعالان بخش خصوصی مورد پیگیری قرار گیرند.

پورمحمدی همچنین با اشاره به سپردن مسئولیت توسعه ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه به استان آذربایجان شرقی، گفت: توسعه همکاری های منطقه ای جزو اولویت های استان است و باید از این فرصتی که در اختیار استان قرار گرفته است، استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از همراهی دستگاه قضایی با بخش صنعت و فراوری استان قدردانی کرد و گفت: در سایه این همراهی و اهتمام سایر دستگاه های مسئول و بخش خصوصی، آذربایجان شرقی در راستا توسعه قرار گرفته و فرایند پیشرفت استان به رغم تمام مسائل متوقف نشده است.

او گفت: بعد از همه گیری کرونا و مسائل ناشی از آن، همراهی و تعامل بخش های مختلف موجب شده است که شاهد کمترین عارضه در بخش های فراوریی و صنعتی استان باشیم و تمام احتیاجها برای این شرایط پیش بینی شده است.

پیشنهاد هایی به وزارت صنعت برای حل مشکل برق

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این جلسه به مشکل کمبود برق در کشور اشاره نمود و گفت: تا حدودی این مشکل برطرف شده و پیشنهادهایی که در این زمینه به وزارت نیرو داده بودیم، مورد موافقت قرار گرفته است.

پورمحمدی افزود: مسئله اصلی در مورد فعالیت نیروگاه ها، تأمین سوخت است که این موضوع نیز به وسیله وزارت نفت در حال پیگیری است.

او گفت: در حال حاضر قطعی برنامه ریزی شده برق در استان نداریم و در صورت ضرورت و احتیاج برای قطع برق صنایع و واحدهای فراوریی، باید اطلاع رسانی لازم قبل از قطعی صورت گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از ارجاع پیشنهادات ارائه شده در موضوع آنالیز تعقیب مالیاتی کارگزاران امور گمرکی به جهت بدهی مالیاتی صاحبان کالا و آنالیز شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به شورای گفت وگوی کشور برای انجام پیگیری های لازم اطلاع داد.

پورمحمدی در مورد موضوع آنالیز مراتب اعتراض فعالین مالی به نحوه محاسبه تراکنش های بانکی، خواهان همکاری بیشتر بین مسئولان امور مالیاتی و فعالان بخش خصوصی استان شد و گفت: در این خصوص به جای هرگونه مصوبه ای، طرفین را به همکاری بیشتر دعوت می کنیم.

دادگاه های ویژه تجارت در استان تشکیل می گردد

موسی خلیل اللهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه هر فرد ولو یک شغل ایجاد کند باید از او قدردانی کرد، گفت: کارفرمایان و فراورینمایندگان عزت و معیشت شاغلان را تأمین می نمایند که بسیار ارزشمند است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در دوره تحول دادگستری، برنامه های راهبردی متعدد در دست اجراست، گفت: این اقدامات در بین مردم ایجاد امید نموده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: به عنوان کارگزاران دستگاه قضایی در استان اقتدار، تدبیر و مهربانی را در این سیستم اجرایی می کنیم که حمایت از فراوری و صنعت و سرمایه گذاری در دستگاه قضایی مورد تأکید است.

او اظهار کرد: روزی نداریم که مسائل واحدهای فراوریی با یاری دستگاه قضایی برطرف نشده و اشتغال کارگران تضمین نگردد چراکه در سند تحول قضایی این موضوع ابلاغ شده و به دنبال ایجاد بستر امن برای سرمایه گذاری هستیم. صدور رأی وحدت رویه در برابر سیستم بانکی که منجر به متناسب سازی نرخ تسهیلات ممنوعیت اخذ نرخ های اضافی شد، در این راستا بود.

خلیل الهی با اشاره به اینکه در بستر طرح حمایت از فراوری کالای ایرانی هم دادگستری استان، اقداماتی انجام داده است، گفت: رویکرد ما این است که واحدهای فراوریی را تقویت نموده و تعطیل شده ها را با برطرف موانع قانونی و قضایی احیا کنیم.

احیای 56 واحد فراوریی تعطیل شده در آذربایجان شرقی توسط دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از احیای 56 واحد فراوریی تعطیل شده در سال های اخیر اطلاع داد و افزود: آخرین واحد احیا شده یک واحد فراوریی بود که پس از دو سال تعطیلی به مدار فراوری بازگشت.

او تشکیل دادگاه های تجاری را از تکالیف دادگستری دانست و افزود: از 94 دادگاه های جرائم مالی راه اندازی شد، از سال قبل هم دادگاه تجاری و صنعتی در 4 شعبه تبریز راه اندازی شده است. هرچند احتیاجمند مجتمع قضایی مستقل است تا در فضای مناسب این دعاوی مطرح گردد هرچند که احتمالاً احداث این مجتمع زمان بر باشد ولی ساخت آن در دست پیگیری است.

خلیل اللهی بر ضرورت معین داوری توسط مشاوران حقوقی در قراردادهای تجاری تأکید کرد و ادامه داد: حل دعاوی و پفراینده های تجاری در قالب شوراهای حل اختلاف می تواند پیگیری گردد که اعضای شورای حل اختلاف از بین خود تجار انتخاب شوند.

او توضیح داد: در جهان برای قضازدایی، به دنبال توسعه داوری هستند که قبل از آن باید مشاوران حقوقی داوری را در قراردادها درج نموده و پیش بینی نمایند.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی در فراوری و تأمین برق

غلامرضا نوری، نماینده مردم بستان آباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این جلسه با اشاره به مسائلی در تأمین برق گفت: بدون حضور و مشارکت بخش خصوصی، امکان تأمین انرژی فراهم نخواهد بود که در این راستا آماده حل مسائل قانون گذاری هستیم و امیدواریم دولت نیز بستر لازم را فراهم کند.

او همچنین ایجاد مجتمع های قضایی برای رسیدگی به دعاوی تجاری را لازم و ضروری دانست.

تا ماه آینده احتمال خاموشی ناخواسته برق وجود دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر صنایع حساسی در استان داریم باید برق ایمن و برق اضطراری داشته باشند.

افشین روشن میلانی با بیان اینکه در این قرارداد آمده که برق منطقه ای در ایام اوج مصرف شبکه سراسری، تعهد تأمین برق ندارد، افزود: مصرف نماینده باید نسبت به کاهش یا قطع مصرف اقدام کند در غیر این صورت شرکت برق و شبکه سراسری برای جلوگیری از خاموشی سراسری، خاموشی منطقه ای و مقطعی اعمال خواهد نمود.

روشن میلانی گفت: با افزایش مصرف گاز و کمبود سوخت، صنعت برق با شرایط ویژه روبرو شده است و باید در این زمینه، تأمین سوخت و تأمین برق در یک پکیج دیده گردد.

او با اشاره به اینکه برای مدیریت بار دستورالعمل هایی داریم که بر اساس آن عمل می کنیم، ابراز داشت: کوشش می کنیم در این دستورالعمل ها، کمترین مشکل و قطعی برق برای مشترکین رخ دهد.

میلانی، با بیان اینکه 27 شرکت مصرف نماینده عظیم در استان داریم که تفاهم کردیم تا مصرف خود را کاهش دهند، افزود: دستورالعمل های سخت تری اعمال شده اما کوشش کردیم شرایط پایدار را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در ادامه، با اشاره به اینکه در 20 تا 30 روز آینده مشکل سوخت داریم، گفت: اگر مشکل سوخت تداوم یابد، احتمالاً خاموشی ناخواسته خواهیم داشت.

میلانی از کوشش وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی اطلاع داد و گفت: قبلاً از مشترکین بابت قطعی ناخواسته عذرخواهی می کنیم و امیدواریم با همکاری بیشتر، مصرف برق را کاهش دهند.

بهترین زمان برای محک زدن بیمه

سیدباقر شریف زاده، رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی نیز در این جلسه در مورد مشکل قطعی برق گفت: سال ها در قبوض برق، شاهد اضافه شدن مبلغی به عنوان حق بیمه بوده ایم و حالا بهترین زمان است که بیمه را به محک بکشیم تا خسارت های ناشی از قطع برق ناگهانی را پرداخت کند. اگر قرار است بیمه در این خصوص کاری نکند، بهتر است حق بیمه درمجموع از قبوض حذف گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12293

به "قطع برق صنایع بدون اطلاع قبلی توجیه پذیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع برق صنایع بدون اطلاع قبلی توجیه پذیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید