مشکلاتی که دندانپزشک با لیزر درمان می کند

به گزارش سهندبلاگ، یکی از روش های نوین در دندان پزشکی استفاده از دستگاه لیزر می باشد که برای درمان بیماری های لثه و برخی از مسائل دهان و دندان استفاده می شود.

مشکلاتی که دندانپزشک با لیزر درمان می کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، اگر تا به حال از این نوع ابتکار مراقبت از دندان مطلع نشده اید حال زمان آن فرا رسیده است که اطلاعاتی را در این باره بدست آورید . بهره گیری از لیزر در دندان پزشکی گزینه ای حداقل تهاجمی و با دقت فراوان است و برای زمانی که با جراحی لثه ، درمان حفره و پوسیدگی دندان یا سایر مسائل دهان و دندان روبرو هستید استفاده خواهد شد.

امروزه در تبلیغات برخی مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی شاهد استفاده از لیرز برای رهایی از صدای آزاردهنده توربین های دندان پزشکی و کاهش درد و خون ریزی هستید.

اما زمانی که درباره کاربرد لیزر از پزشک سوال می کنید ، ممکن است او بگوید که آنچه مردم درباره لیزر در دندان پزشکی تصور می نمایند ، یک اشتباه عامیانه است و استفاده از لیزر تنها در دستگاهی است که با نور آبی رنگ خود برای ترمیم دندانها با ماده کامپوزیت می باشد . اما در واقع لیزر دندان پزشکی چیست و چه کاربردی دارد ؟

دندان پزشکی با لیزر برای حفظ سلامت لثه ها

لیزر مخفف تقویت نور توسط انتشار اشعه تحریک شده می باشد . متخصصان دندان پزشکی از لیزر هایی که پرتو های نوری بسیار متمرکزی دارند برای تغییر یا حذف بافت ها استفاده می نمایند.

این جراحی ها فقط محدود به دندان پزشکی نمی گردد ، متخصصان دندان پزشکی از لیزر در روش های مختلف استفاده می نمایند که شامل از بین بردن بافت اضافی رشد کرده داخل دهان ، شکل دهی مجدد لثه و سفید کردن دندان ها می گردد.

گاهی اوقات دندان پزشکان از این روش برای بچه هایی که حین امور دندان پزشکی دچار ترس و اضطراب می شوند استفاده می نمایند. بیماری های لثه به دو دلیل به لثه، استخوان و ریشه دندان ها آسیب می رساند.

1.فرد با اعمال فشار زیاد فکی و عضلانی روی دندان ها در خواب یا بیداری که به آن پارافانکشن می گویند و امکان دارد که خود شخص متوجه فشار و سایش شدید دندان های خود نباشد فشاری بیش از توان ریشه های دندانها ، به دندان و استخوانهای اطراف آن وارد کند.

استخوانها جهت تمرکز مقاومت در بخش زیرین خود در قسمت تیغه های دور دندان ها به تدریج تحلیل می رود و، در نتیجه با ضعیف شدن پایه لثه ،ریشه دندان از لثه جدا شده و شیار عمیقی بین لثه و دندان تولید می گردد . بنابراین در این زمان میکروب های بیماری زا با استفاده از فرصت ،به عمق این شیارها نفوذ کرده و عفونت لثه یا تحلیل رفتن آن را به وجود می آورند.

2.عدم رعایت بهداشت اصولی ،محیط دهان شخص را مستعد فعال شدن و نفوذ میکروب ها می کند . این عوامل با نفوذ به داخل شیار لثه ها ، موجب تخریب و تحلیل استخوان ،نهایتا لق شدن و از دست رفتن دندان می گردد.

دندان پزشکی با لیزر در چه مواردی کاربرد دارد؟

سالهای زیادی از کاربرد لیزر در دندان پزشکی می گذرد . در این سالها هرکدام از انواع لیزرها دارای برخی از مضرات و نقاط ضعفی بوده اند که برای سلامت محیط بدن خوب نبوده و یا نتیجه رضایت بخشی را بدست نمی آوردند .در سالهای اخیر لیزرهای جنریشن یا نسل جدید روی کار آمده اند که جوابگوی بیشتر نیازهای دندان پزشکی می باشند.

در ابتدا لیزر مانند یک تیغ جراحی امکان برش بافت را فراهم می کرد . مثل در سالها قبل جرح با لیزر بافت را برش می داد اما پس از آن ، از روشهای درمانی مکانیکی برای ادامه درمان استفاده می کرد . اما امروزه روش های جدید لیزری به ویژه روش لنپ یا LANAP که خیلی در آمریکا و کشورهای اروپایی روی آن ها فعالیت می گردد کاربرد بیشتری دارد.

در اولین مرحله از بیماری های لثه ، لثه از مکان یا حالت نرمال خود جدا می گردد و به مرور تحلیل رفته و شرایط بدتر می گردد. سالهای زیادی است که از آنتی بیوتیک ها به صورت ژل، نوار، روش های جرم گیری زیر لثه استفاده می گردد ، اما هیچ کدام از این روشها ، درمان 100% آنتی باکتریالی نداشتند و همیشه 15 تا 20 درصد میکروبهی بیماری زا در آن موضع باقی می ماندند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که لیزر در قسمت هایی که تابیده می گردد میکروبها را به طور کامل از بین می برد و محیطی ایده آل برای چسبیدن مجدد لثه ها به طور طبیعی ایجاد می کند . در این روش اصلا جراحی ، برش با تیغ ، کنار زدن لثه ، خونریزی زیاد و بخیه زدن وجود ندارد .در این روش ، اغلب نیازی به تزریق های بی حسی وجود ندارد.

امروزه روش لپیپ LAPIP برای ایمپلنت آزاد شده از لثه کاربرد بیشتری دارد . در این روش درمانی ،تابش لیزر منجر به از بین رفتن کامل میکروب ها و ایجاد یک لثه نسبتا نرمالی می گردد برای اینکه ایمپلنت بتواند تا مدتی که تحت نظر است باقی بماند.

بیشتر موارد مربوط به معالجه دندان پزشکی با لیزر مربوط به لثه می گردد ، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که چنانچه در بخش سلامت دهان و دندان میخوانید برخی از آن ها عبارتند از:

  • درمان آفت دهان و گلودرد سرما خوردگی
  • درمان عفونت های کانال ریشه
  • درمان بیماری های لثه
  • رفع التهاب لثه
  • تغییر شکل لثه
  • از بین بردن اتصالات عضلانی که باعث محدود شدن زبان یا حرکات لب می گردد
  • ترمیم مینای دندان برای اتصال کامپوزیت
  • کاهش ناراحتی زخم و سرطان های دهانی
  • نمونه برداری (بیوپسی)
  • نمایش دندان عقل
  • ازبین بردن بافت گلویی که سبب آپنه خواب می گردد
  • بازسازی اعصاب آسیب دیده
  • ازبین بردن تومور های خوش خیم دهانی

تغییر رنگ لثه با لیزر:

امروزه چون لیزرها بر روی استخوان تاثیر امن و مطمئنی دارند ، تمام رنگدانه ها یا ملانین لثه با این روش برداشته شده و رنگ لثه ها ، صورتی و طبیعی می گردد که در زیبایی دندانها بسیار موثر است.

مزایای لیزر در دندان پزشکی:

لیزر در درمان های دندان پزشکی به دلیل سهولت کار انجام می پذیرد و از طرفی باعث کاهش ناراحتی و تسریع فرایند بهبودی بیماران خواهد شد ، در این روش:

  • بیماران به احتمال زیاد نیاز به بخیه زدن ندارند
  • ممکن است بیهوشی یا بی حسی موضعی لازم نباشد
  • لیزر لثه ها را استریل می کند پس احتمال ابتلا به عفونت کمتر خواهد بود
  • آسیب کمتری به لثه ها وارد می گردد پس زمان بهبودی نیز سریع خواهد بود
  • بیماران نسبت به جراحی های سنتی خونریزی کمتری خواهند داشت.

در حین لیزر برای استفاده در دندان پزشکی یا سایر موارد درمان های دندانی چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که برای لیزر دندان پزشکی مراجعه می کنید از این بابت متعجب خواهید شد که چقدر فرایند درمانی مانند پر کردن دندان ساده است.

دراین روش بی حسی لازم نیست اما برخی بیماران که سابقه اضطراب دارند داروی آرام بخش دریافت خواهند کرد.

طی این روش هیچ گونه لرزش یا ناراحتی مته را احساس نخواهید کرد . خونریزی سریعا از بین خواهد رفت و هنگام کار با لیزر دهان شما باز خواهد بود.

انتظارات پس از عمل:

اگر تا به حال این روش را تجربه نکرده باشید پس از آن متوجه خواهید شد که چقدر عمل آسانی داشته اید . از آن جا که انجام کارهای دندانی با لیزر باعث خونریزی کم تری نسبت به سایر روشها می گردد انتظار خونریزی در منزل را نداشته باشید . اگر دستورالعمل های مراقبتی که دندان پزشک توصیه می کند را رعایت کنید احتمال ابتلا به عفونت کمتر خواهد بود.

انواع لیزر های مورد استفاده در دندان پزشکی:

دندان پزشکان در طی مراحل لیزر از دو لیزر اصلی استفاده می نمایند :لیزر بافت سخت و لیزر بافت نرم.

هر لیزر از طول موج متفاوتی برخوردار است و برای انواعی از بافت ها استفاده می گردد . این امر بدان دلیل است که هر نوع بافت طول موج مختلفی را جذب می کند. دانشمندان با مطالعه بر طول موج انوار دریافته اند که کدام طول موج با چه نوع بافتی سازگار است.

لیزر بافت سخت :

اساسا این نوع لیزر در درجه اول برای دندان استفاده می گردد . طول موج این لیزر با برخورد به استخوان کاهش می یابد ، بخصوص حین برخورد با کلسیم فسفات که در استخوان ها و دندان ها وجود دارد.

این لیزر با دقت زیاد می تواند دندان ها را فرم دهی و یا آماده سازی برای مراحل دیگر کند.

از لیزر بافت سخت برای موارد زیر نیز استفاده می گردد :

  • تشخیص حفره های دندان
  • برخورد با حساسیت بیش از حد عاج دندان
  • آماده سازی دندان برای پر کردن

لیزر بافت نرم:

لیزر بافت نرم از طول موج سبکی برخوردار است و هموگلوبین و آب را به راحتی جذب می کند. هموگلوبین مولکولی است که در خون یافت می گردد و این لیزر برای کار با لثه ایده آل خواهد بود. برخی از لیزرهای بافت نرم ، دیود هستند که نوعی لیزر با موج مداوم می باشد.

این لیزرها برای برش بافت های نرم و انسداد عروق خونی در لحظه، ایده آل هستند؛ به همین دلیل حین عمل خونریزی نداشته و بهبودی سریع خواهد بود . لیزر بافت نرم برای روش های زیبایی نیز عالی است زیرا نتایج حاصل از آن آنی خواهد بود . از این لیزر در:

  • افزایش طول تاج دندان
  • عمل فرنکتومی (برداشتن فرنوم / بند لب یا زیر زبان)
  • تغییر شکل لثه برای اصلاح طرح لبخند
  • ازبین بردن چین و چروک بافت نرم دهان ناشی از پروتز دندان استفاده می گردد.

نگهداری دندان های شکسته و افزایش طول تاج آنها با لیزر :

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت دهان و دندان نمناک باید توضیح دهیم که زمانی که دندانها به دلایل مختلفی می شنمایند به ویژه به حالت طولی ، دیگر فرد نگران از دست دادن دندانها خود نمی باشد ، زیرا با کمک لیزر می توان طول تاج یا کراون لنتنینگ را افزایش داد .امروزه لیزرها استخوان را همنیز می توانند به طور ایمن ، تغییر دهند.

با لیزر حتی می توان بخش شکسته دندان در زیر لثه را خارج کرد .همچنین اگر اطراف استخوان نیز شکسته باشد در بسکمک از موارد می توان توسط لیزر مقداری از استخوان را با تابش نور برداشت ، سپس لثه می تواند پایین تر از قطعه شکسته برود تا بتوان آنجا را ترمیم کرد.

اصلاح لبخندهای لثه ای بدون تراش با لیزر :

همانطور که کر شد ، یکی از مواردی که می توان تغییر داده و اصلاح کرد ، تغییر شکل لثه برای اصلاح طرح لبخندمی باشد. برخی از افراد دارای لبخندهای لثه ای به نام گامی سمایل هستند . این طرح تاثیر بسکمک در زیبایی صورت دارد.

امروزه لیزرها می توانند بدون تغییر ، تراش یا وارد کردن آسیبی به دندان ، برای اینکه بتوانند فضایی که از لثه موجود است را بردارند . بسکمک از این لثه های با ارتفاع بلند را می توان با استفاده از لیزر می توان کوتاه کرد که این روش زیباسازی و آسان ، امروزه بسیار رواج دارد.

آیا لیزر های دندان پزشکی ایمن هستند؟

فروش هرگونه لیزر دندان پزشکی براساس داده های پشتیبانی از کارایی و ایمنی سیستم لیزر تایید شده است . علاوه بر این دندان پزشکان لازم است برای استفاده از آن آموزش های لازم را ببینند . همچنین حین انجام کارهای مربوط به دندان با لیزر باید از عینک مخصوص استفاده کنید تا چشمانتان در برابر اشعه محفوظ بماند.

مقایسه لیزر در دندان پزشکی با روش های سنتی:

تجهیزات لیزر از هزینه بالایی برخوردار هستند و شواهدی مبنی بر اثبات آن که طول موج لیزر بهتر از روش های درمانی سنتی پریودنتال است وجود ندارد زیرا گاهی درمان با طول موج نامناسب سبب آسیب بافتی خواهد شد .با این وجود همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

آیا گزینه ای بهتر از لیزر سراغ دارید ؟ اگر نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنید ممکن است نیازی به درمان لیزر دندان پزشکی وجود نداشته باشد.

بطور مرتب و روزی 2-3 بار مسواک بزنید ، از نخ دندان استفاده کنید ، سالانه دوبار معاینه دندان پزشکی داشته باشید ، از دهان شویه استفاده کنید زیرا 99 درصد میکروب ها را کشته و پلاک ها را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11810

به "مشکلاتی که دندانپزشک با لیزر درمان می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکلاتی که دندانپزشک با لیزر درمان می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید