مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش است.

مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است

بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی اراک، دکتر سید محمد جمالیان در نشست کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو که به استناد مفاد آیین نامه مربوطه و در راستای بهبود ارائه و ارتقاء کیفیت خدمات دارو و درمان امروز دوشنبه در سالن زنده یاد کاظمی آشتیانی این دانشگاه برگزار گردید، با اشاره به اهمیت توجه به گایدلاین ها در مدیریت منابع و حفظ سلامت بیماران گفت: منابع موجود برای ارائه خدمت به مردم در شرایط کنونی محدودیت هایی دارد که مدیریت صحیح منابع، تجویز و مصرف منطقی داروها و تجهیزات بسیار حائز اهمیت است و مدیران حوزه سلامت، پزشکان و متخصصان باید توجه داشته باشند که راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها و راهنماهای بالینی است.

وی توضیح داد: تمامی مدیران گروه های آموزش بالینی، روسای بیمارستانها، اعضاء هیئت علمی، متخصصان، رزیدنت ها و... باید گایدلاین ها را مطالعه و طبق آن عمل نمایند و درخصوص اجرای این پروتکل ها در تمام مراکز تابعه، آموزش ارائه گردد و بر اجرا و ارزیابی آنها نظارت لازم صورت گیرد.

جمالیان با اشاره به نگران نماینده بودن مصرف آنتی بیوتیک ها در جامعه گفت: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش است و عوامل متعددی مانند مصرف خودسرانه دارو و تجویز خارج از عرف آنتی بیوتیک ها در این زمینه می تواند نقش داشته باشد.

وی اضافه کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگ ترین خطرات تهدید نماینده سلامت در استان محسوب می گردد و مصرف آنتی بیوتیک باید حتما با تجویز پزشک معالج انجام گردد و توجه به اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کاهش مصرف بعضی از داروها در استان گفت: بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که مصرف خودسرانه دارو عوامل بسیاری دارد که یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل آن داروخانه هایی هستند که به سهولت دارو را گاها بدون نسخه پزشک در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

جمالیان توضیح داد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی بعضی بیماران و مصرف غیرمنطقی دارو، تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت انجام می گردد که افزایش آگاهی مردم در این زمینه و توجه پزشکان و متخصصان به گایدلاینها و پروتکل های بالینی، تحقق امر نسخه نویسی الکترونیک در راستای نظارت بر مصرف صحیح دارو می تواند ما را در جهت مصرف منطقی دارو و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور یاری کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6104

به "مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید