پدر تحریم، تحریم شد

به گزارش سهندبلاگ، پس از برکناری جان بولتون، استعفای برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ کننده سیاست های مقابله کاخ سفید با ایران، نشانه دیگری از شکست کمپین فشار حداکثری علیه ایران است.

پدر تحریم، تحریم شد

گروه دانشگاه خبرنگاران، کمیل نقی پور؛ برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که معمار اصلی فشارهای حداکثری بر ایران شناخته می شد، از سمت خود کناره گیری کرد.

در فاصله کمتر از 3 ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران از سمت خود در این مسؤولیت کناره گیری کرد. هنوز به صورت رسمی معلوم نشده است وی خود از این سمت استعفا کرده یا مقامات ارشد کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا وی را مجبور به استعفا کرده اند، با این حال از شواهد بر می آید که وی قطعا مجبور به ترک ساختمان وزارت خارجه آمریکا شده است.

خبر استعفای هوک ابتدا شامگاه پنجشنبه توسط خود او منتشر شد و وزیر خارجه آمریکا نیز ساعاتی بعد این خبر را اعلام کرد. مایک پمپئو در بیانیه ای اعلام کرد برایان هوک، نماینده ویژه این وزارتخانه در امور ایران از مقام خود استعفا می دهد. در این بیانیه علت استعفای برایان هوک و تاریخ دقیق پایان کار او اعلام نشده است. مایک پمپئو در عین حال برایان هوک را یک مشاور مورد اعتماد و دوست خوب توصیف کرد که در 2 سال گذشته، به نتایجی تاریخی ضد رژیم ایران دست یافته است.

با این حال روزنامه واشنگتن پست بامداد جمعه به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت از هوک خواسته شد استعفا کند تا مسؤولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیفتد. این مقام ارشد پیشین - که خواست نامش فاش نشود - به این روزنامه گفت: ایران محدودیت های غنی سازی، انباشت [اورانیوم] و توسعه سامانه های تأمین را شکسته است. طبق تمام داده های تجربی، [شرایط] کنونی از زمان [حضور آمریکا در برجام] بدتر است و آنها به طرز چشمگیری اقدامات بد خود را افزایش دادند.

وی سپس نتیجه گیری کرد: اگر به زعم شما این استراتژی پیروز بود، نمی دانم چرا باید نماینده خود را اخراج کنید.

واشنگتن پست همچنین به نقل از این مقام مطلع نوشت: چه کاری جز وارد کردن صدمه جدی به اقتصاد ایران انجام داده ایم؟ اگر استراتژی آن بود، خب انجام شد. اگر استراتژی، جلوگیری از دستیابی آنها به تسلیحات اتمی بود، آنها [اکنون] گام های بیشتری برداشته اند... نشنیده ام کسی، حتی از راست های افراطی، بگوید این استراتژی کارگر بود.

برایان هوک یکی از معدود مقام های آمریکایی است که از خانه تکانی های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در امان مانده و بعد از اخراج رکس تیلرسون از سمت وزیر خارجه آمریکا سمتش را حفظ کرده بود.

هوک، موضع گیری های بسیار تند و افراطی علیه ایران اتخاذ کرده و برای نمونه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود اما از ضرورت گفت وگوی مستقیم با تهران نیز سخن می گفت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشت خروج هوک هر گونه شانس باقیمانده برای دیپلماسی با ایران قبل از اتمام دوره اول ریاست جمهوری ترامپ را از بین خواهد برد.

بر اساس این گزارش، الیوت آبرامز که در حال حاضر نماینده دولت آمریکا در امور ونزوئلا است جایگزین برایان هوک خواهد شد.

برکناری هوک را که به عنوان کاتالیزور فشار روی ایران ایفای نقش می کرد، می توان از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد و درباره آن نتیجه گیری کرد.

اول آنکه کارویژه اساسی گروه اقدام ایران تغییر رفتار ایران در قبال آمریکا بود. مایک پمپئو در روزهای آغازین ورودش به وزارت خارجه با مطرح کردن شروط دوازده گانه ای اعلام کرد در صورتی که ایران تن به پذیرش این شروط بدهد آمریکا حاضر به مذاکره با ایران می شود. این شروط دوازده گانه 3 محور اساسی داشت؛ اول از بین بردن برنامه هسته ای ایران، دوم تغییر سیاست های منطقه ای ایران و همراهی با سیاست های آمریکا در خاورمیانه و سوم از بین بردن توان موشکی.

بقیه شروط مطرح شده وزیر خارجه آمریکا حول همین 3 محور است. ترامپ و پمپئو سیاست خود در قبال ایران را بر این مبنا پایه گذاری و برایان هوک را به عنوان مسؤول هماهنگی و پیشبرد این شروط منصوب کردند.

آمریکایی ها اما برای مجبور کردن ایران به تن دادن به شروط دوازده گانه یا حداقل بخشی از این شروط سیاست فشار حداکثری را در دستور کار قرار دادند. سیاست فشار حداکثری بر پایه تن دادن ایران به شروط آمریکا و پذیرش مذاکره یا فروپاشی اقتصادی ایران طراحی شده بود. مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده بودند که اگر ایران تن به مذاکره ندهد لاجرم در نتیجه سیاست های تحریمی بی سابقه آمریکا با فروپاشی اقتصادی روبرو می شود و سپس همانند دومینو، فروپاشی اقتصادی سبب فروپاشی اجتماعی می شود و در نهایت فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را به دنبال می آورد.

با این حال اما نه تنها هیچ کدام از این شروط محقق نشد، بلکه ترامپ و وزیر خارجه اش در روزهای پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، با برکناری هوک آشکارا پذیرفتند سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران که مهم ترین و تنها پروژه آمریکا در قبال ایران به حساب می آید شکست خورده است.

کمیل نقی پور - فعال دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9865

به "پدر تحریم، تحریم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدر تحریم، تحریم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید