چرا اسکوئر انیکس استودیوهای غربی خود را فروخت؟

به گزارش سهندبلاگ، این طور که به نظر می رسد، دنیای گیمینگ نمی تواند مدت زیادی را بدون خبر خرید یک استودیو، بگذراند. آخرین مورد این اخبار، به دلایل زیادی عجیب بود. همینطور اینکه هیچکس انتظار این خرید را نداشت. شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) به طور کاملاً ناگهانی استودیوهای غربی خود را به شرکت امبریسر (Embracer) فروخت. این استودیوها شامل کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) و ایدوس (Eidos) هستند.

چرا اسکوئر انیکس استودیوهای غربی خود را فروخت؟

نکته مهم اینجاست که این استودیوها بعضی از سری بازی های مهم مثل توم رایدر (Tomb Raider) و دوس اکس (Deus Ex) را ساخته اند. به طور کلی این حرکت باعث می گردد تا اسکوئر انیکس از بازار بازی های غربی خارج گردد. به این معنا که این شرکت روی عناوین ژاپنی و مخصوص خود تمرکز خواهد داشت. در حال حاضر شاید اینکار چندان به نفع اسکوئر انیکس نباشد. با اینحال نشان می دهد که این شرکت به فکر تغییر رویه عایدی زایی خود است.

لوییس وارد (Lewis Ward) یکی از محققان در صنعت گیمینگ، می گوید که در این مدت عایدی اسکوئر اینکس خوب بوده است. به همین علت اینکه شرکت های خود را فروخته است، غیر منطقی نیست. اینکه چرا به این قیمت مناسب فروخته است، عجیب است. همینطور اینکه چرا عناوینی با این درجه اهمیت را از دست داده است. وارد می گوید:

یکی دیگر از محققان در زمینه گیمینگ به نام پیرز هاردینگ (Piers Harding) بر این عقیده است که این کار یک راه دیگر برای کوچک کردن کمپانی اسکوئر اینکس است. با اینکار این شرکت روی پروژه های مخصوص خود متمرکز بوده و می تواند به اهداف بلند مدت خود برسد. امکان دارد که سرمایه گذاری های دیگر این شرکت باعث شده باشد تا به فروش استودیوهای غربی خود ترغیب گردد. پیرز در ادامه شرح داد:

اسکوئر اینکس اظهار داشت که این فروش برای سرمایه گذاری در زمینه بلاکچین صورت گرفته است. با اینحال وارد اعتقاد دارد که این حرکت برای بازگشت اسکوئر اینکس به اصالت خود است. به نظر می رسد که این کمپانی میخواهد تا به عناوین و استودیوهای ژاپنی خود بیشتر اهمیت دهد. نکته مهم اینجاست که اسکوئر اینکس روی بازی انتقام جویان مارول (Marvels Avengers) بسیار ضرر کرد. فروش عناوین شرکت کریستال داینامیکس شرایط بهتری داشته با اینحال هر دو شرکت فروخته شده در ضرر کردن کلی اسکوئر اینکس سهیم بودند.

یکی از دلایلی که باعث شد در دهه گذشته استودیوهای غربی اسکوئر اینکس فروش خوبی نداشته باشند، سابقه آن ها بود. به این معنا که در میان جامعه گیمینگ عملکرد ضعیف این استودیوها مطرح بود. اگر توم رایدر را استثناء قرار دهیم که عملکرد خوبی داشت، عناوین دیگر مثل انتقام جویان اصلاً خوب نبودند. بخش موبایل اسکوئر اینکس نیز حرفی برای گفتن نداشت. اسکوئر اینکس اطلاعات دقیقی از اینکه عملکرد هر استودیو چگونه بوده است، ارائه نداد. به طور کلی می توان گفت که این کمپانی از عملکرد استودیوهای غربی خود راضی نبوده است.

شرکت امبریسر با این خرید یک گام دیگر به سمت تبدیل شدن به بزرگترین ناشر برداشت. وارد در این مورد شرح داد:

در حال حاضر امبریسر در شرایط خوبی قرار گرفته است. به این معنا که بیشتر پولی که سرمایه گذاری نموده است را دوباره بدست آورده است. در اصل این شرکت قبل از اینکه نتیجه ای از یک استودیو ببیند، سرمایه گذاری زیادی روی آن می نماید. به نوعی می توان گفت که یک ریسک بسیار بزرگ می نماید. با اینحال تا الان این رویکرد نتیجه خوبی داشته است.

خرید این دو استودیوی اسکوئر اینکس به وسیله شرکت امبریسر باعث شده تا عناوین بیشتری در دست این ناشر بسیار بزرگ قرار بگیرد. اگر عناوینی که کریستال داینامیکس و ایدوس عرضه می نمایند، فروش خوبی داشته باشد، این شرکت به راحتی پولی که سرمایه گذاری نموده است را بدست می آورد.

در حال حاضر رقابت برای خرید استودیوهای مختلف به شدت زیاد است. سونی و مایکروسافت هر دو برای نجات دادن سهام خود دست به خرید استودیوهای بزرگی مثل اکتیویژن و بانجی می زنند. اینکه استودیوهای کوچک به وسیله کمپانی های بزرگ خریداری شوند هم خوب است و هم بد. اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، شرکت ها سرمایه بیشتری داشته و بهتر می توانند کار نمایند. از طرفی حمایت هم خواهند شد.

نیمه خالی لیوان اینجاست که شرکت های بزرگ بیشتر اوقات شرکت های کوچک تر را مجبور می نمایند تا یک عنوان را در تاریخ معین عرضه نمایند. خواه بازی کامل باشد یا ناقص باید در یک زمان معین عرضه گردد. به همین علت ما شاهد عناوین ناقص زیادی خواهیم بود. همینطور اینکه امکان دارد که جلوی خلاقیت یک استودیو را بگیرند. برای مثال یک استودیو که در زمینه اول شخص شوتر قوی بوده، حال مجبور است به طور دائم به این سبک بپردازد. به علت اینکه کمپانی های بزرگ بیشتر از خلاقیت، به سود خود اهمیت می دهند.

حرکت اسکوئر اینکس بیشتر برای آینده و اولویت های این شرکت بوده است. به همین علت تصمیم گرفته تا خود را به طور کامل از بازار غرب جدا نموده و روی چیزی که تخصص دارد، تمرکز کند.

منبع: Gamespot.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17398

به "چرا اسکوئر انیکس استودیوهای غربی خود را فروخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اسکوئر انیکس استودیوهای غربی خود را فروخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید