آیینه دنیای ویران انسان ها

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران ؛ مهسا شمسی پور ـ سیمین دانشور در دوره جنجال سیاسی، اقدام به نوشتن داستان های این مجموعه می نماید؛ اوایل دهه پنجاه، زمانی که نشر آثار ادبی نوعی اعتراض و انتقاد به اوضاع خفقان آور سیاسی آن موقع بوده. افکار پریشان شخصیت هایی را به تصویر می کشد که با ناامنی سیاسی و نوسانات روحی و شخصیتی دست و پنجه نرم می نمایند. بیشتر داستان ها از زبان زنان است. از حال و هوای زنانی که عقده گشایی می نمایند. شخصیت هایی که به خاتمه رسیده اند. زنان عقل باخته و رانده شده، ساخت شخصیت هایی متناقض، معمولی، مرفه یا زنانی که موقعیت خود را از دست داده اند.

آیینه دنیای ویران انسان ها

هریک از داستان ها نگاه روانشناسانه ای به روحیات زنان دارد و نیز از زاویه دید جامعه شناختی، زنان آن عصر را در موقعیت های مالی و اجتماعی گوناگون به تصویر می کشد.

داستان ها تابع ساختاری خطی هستند و پیچیدگی خاصی ندارند. قصه از ابتدای ماجرا آغاز می گردد به میانه می رسد و در پایان بندی پایان می یابد. در بعضی از آن ها مانند تیله شکسته در ذهن شخصیت داستان فلش بک هایی زده می گردد و به واسطه آن زندگی شخصیت در داستان شکل می گیرد.

در دو داستان آخر سوترا و کیدالخائنین، داستان، پرداخت سیاسی دارد و شخصیت ها از لحاظ سیاسی ساخته شده و شکل گرفته اند که نسبت به داستان های دیگر تفاوت می نمایند.

آنچه در همه داستان ها جلب توجه می نماید، شخصیت پردازی دقیق و فضاسازی مناسب آن هاست. شخصیت هایی که منفعل نیستند.

به کی سلام کنم؟ داستانی که عنوان کتاب از آن گرفته شده است، شخصیت زن خیال پردازی دارد، زنی رانده شده که حسرت امنیتی از دست رفته را می خورد. نویسنده با تلاشی موفقیت آمیز از زبان و لحن شخصیت یک زن معمولی استفاده نموده و با بازگویی عالم درونی ذهن او دنیای ویرانش را تصویر می نماید. زن از دلواپسی و شکست هایش حدیث نفس می نماید و شخصیت خود را این گونه از پشت پرده ای مه آلود وضوح می بخشد. درددل زنی سرخورده که گاه خواننده را مخاطب خویش قرار می دهد.

چشم خفته مقایسه ای دارد از زنان ایرانی با زنان آمریکایی در ایران که با گفت وگوی دو شخصیت زن، رجحان دادن زنان آمریکایی در ایران را به زنان ایرانی آنالیز می نماید.

مار و مرد داستانی که در میانه مجموعه به آن می رسیم. داستانی که محدود به دیدگاه زنی مرفه است. در آرامش آغاز می گردد با آغازی جذاب و گیرنده، در میانه به اضطراب می رسد و حالتی رمزآلود را وارد داستان می نماید. داستان رویکردی روانشناسانه دارد. زنی که برای بارورشدن به ویرانی تن می دهد. داستان با پایانی شیرین و بهبودی اوضاع پایان می یابد.

انیس زنی با شخصیت چندگانه که با هر مردی که وارد زندگی اش می گردد خود را همراه می نماید و تغییراتی به ظاهر و روحش می دهد. داستانی خوش خوان که دانشور آن را با هنرمندی به کمال رسانده و پرداختی عالی دارد.

درد همه جا هست داستانی که به سمت سیاسی شدن رفته است. با توجه به اینکه داستان ظرفیتی برای سیاسی شدن ندارد. کودکی که روایتگر داستان است در فرازونشیب قصه به فهم واژه مرگ می رسد.

یک سر و دو بالین مضمونی تکراری دارد که آن را شبیه داستان های قبلی مجموعه نموده ؛ زنی در فشار روحی و روانی...

با سوترا همراه ناخدا عبدل غوطه ور در کابوس های زندگی اش به پایان کتاب نزدیک می شویم؛ کابوس هایی که خرده روایت گونه به شخصیت و زندگی او حجم و شکل می بخشند.

کیدالخائنین با پرداختی سیاسی اجتماعی، به شکلی همراهی شخصیت های ارتشی با روحانیون را نشان می دهد. داستانی که در انتهای آن با تغییر شخصیت روبرو هستیم.

داستان های مجموعه در دهه پنجاه نوشته شده اند و تعدادی از آن ها در اوایل آن دهه در مجلات به چاپ رسیده اند. داستان هایی با رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی که دنیای ویران شده انسان ها را نشان می دهد. هم چنین به هویت زن ایرانی در میانه تحولات اجتماعی می پردازد و قدم به دنیای ناشناخته زنان می گذارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13841

به "آیینه دنیای ویران انسان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیینه دنیای ویران انسان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید