افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد

به گزارش سهندبلاگ، تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت که خوشبختانه بالای 98 درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی وجود دارد، نرخ پوشش پیش دبستانی که کلید عدالت آموزشی است نیز در سنوات گذشته رشد نموده است.

افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد

رضوان حکیم زاده درباره پایش و مراقبت از آموزش دختران به ویژه عشایر و روستاییان برای آنکه از چرخه تعلیم و تربیت دور نمانند، گفت: نه تنها برای دختران فرصت آموزشی فراهم شد بلکه یکی از معضلات این بود که دختران ما بعد از خاتمه دوره ابتدایی به علت آنکه دبیرستان در نزدیکی محل زندگی شان وجود نداشت ترک تحصیل می کردند اما امروز در استان های مختلف مدارس شبانه روزی در منطقه ها روستایی و عشایری داریم و تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دختر عشایر ادامه تحصیل داده و مشغول تحصیل اند.

وی تاکید نمود: البته نمی خواهیم بگوییم که هیچ خلائی وجود ندارد. قطعا هنوز هم فاصله زیادی با آموزش باکیفیت برای همگان داریم اما راهی که پیموده شده بسیار ارزشمند بوده است. در حال حاضر 208 هزار دانش آموز عشایری در سراسر کشور داریم و شاهد افزایش 11 درصدی دانش آموزان دختر عشایری در دهه گذشته بوده ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت مردمی تاکید دارد که پیوست عدالت در همه برنامه ها لحاظ شود، اظهار کرد: به همین دلیل قرارگاه عدالت آموزشی ایجاد شده و افزایش فرصت های تحصیل را پی می گیرد.

حکیم زاده در بخش دیگری از صحبت هایش درباره کیفیت آموزش نیز عنوان نمود: کیفیت تعریف خودش را دارد و باید شاخص های کیفیت را درنظر بگیریم. برای سنجش عملکرد نظام آموزشی به شاخص هایی توجه می شود که یکی از آن ها نرخ پوشش است؛ خوشبختانه بالای 98 درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی داریم. نرخ پوشش پیش دبستانی که کلید عدالت آموزشی است نیز در سنوات گذشته رشد نموده است.

وی اضافه کرد: دوره پیش دبستانی به ویژه در منطقه ها محروم، روستایی و دوزبانه، آمادگی های لازم را برای ورود به مدرسه به دست می دهد. نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد و در منطقه ها روستایی به بالای 50 درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای منطقه نرخ قابل توجهی محسوب می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای جهان است که سنجش سلامت تحصیلی بدو ورود به دبستان را با نرخ پوشش نزدیک به 100 درصد انجام می دهد اظهار کرد: ما کشور پهناوری هستیم و منطقه ها صعب العبوری داریم و پوشش سنجش بدو ورود که یک امر تخصصی است کار بسیار دشواری است و سختی های خاص خودش را دارد. با این اقدام بسیاری از مسائل یادگیری بچه ها ما قبل از ورود به مدرسه شناسایی و مداخلات لازم انجام می شود.

حکیم زاده اضافه کرد: با این جال باید صادقانه بگویم که قطعاً با کیفیت آموزشی فاصله داریم و باید کوشش های بیشتری انجام دهیم.

وی به اهمیت دوره پیش از دبستان اشاره نمود و گفت: دوره پیش از دبستان دوره اساسی برای تربیت و شکل گیری شخصیت بچه ها است. تا سال گذشته دچار تشتت و پراکندگی در این حوزه بودیم که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت تا مدیریت یکچارچه ای روی این دوره داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش درباره بازماندگان و تارکان تحصیل شرح داد و عنوان نمود: افراد در این حیطه به دو دسته تقسیم می شوند؛ نخست واجب التعلیم هایی که اصلا در مدرسه ثبت نام نمی نمایند و دوم آنها که وارد نظام آموزشی می شوند، اما قبل از اتمام دوره از نظام آموزشی خارج می شوند که تارک تحصیل اند. برنامه نظام مند انسداد مبادی بی سوادی را در دست اجرا داریم.

حکیم زاده اضافه کرد: در حوزه بازماندگان، آموزش و پرورش به تنهایی از عهده پیگیری و برطرف موانع برنمی آید. بعضی دلایل بازماندگی به آموزش و پرورش برمی شود و بعضی به خارج از آموزش و پرورش. 200 مدرسه یک دانش آموزه در کشور در منطقه ها روستایی داریم تا حتی یک دانش آموز ما از تحصیل بازنماند. آنالیز ها و پژوهش های میدانی نشان می دهد که تنها 2.3 درصد دلایل بازماندگی مربوط به دوری از مدرسه و عدم دسترسی به مدرسه بوده و عوامل مالی، اجتماعی و فرهنگی هستند که مانع حضور دانش آموز می شوند و برطرف این موانع نیازمند کار ملی است.

وی در خاتمه توضیح داد: در سال 98 یک تقسیم کار ملی انجام شد اما به جز ثبت احوال، مابقی دستگاه ها چندان پای کار نیامدند. سازمان های حمایتی می توانستند وارد میدان شوند، تعدادی بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست هستند که ممکن است به علت شرایط خاص امکان حضور در مدرسه را نداشته باشند که سازمان های حمایتی باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند. برطرف موانع حضور در مدرسه نیازمند همکاری سایر نهادهای مرتبط است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 16814

به "افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید