تشدید مناقشات بین آلمان- آمریکا بر سر شرکت چینی هوآوی

به گزارش سهندبلاگ، سفیر آمریکا در برلین از اینکه وزیر اقتصاد آلمان در مناقشات بر سر مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه اینترنت نسل پنجم آلمان، کشور چین را با آمریکا مقایسه نموده به خشم آمده است.

تشدید مناقشات بین آلمان- آمریکا بر سر شرکت چینی هوآوی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان به اظهارات اخیر پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد این کشور واکنش خشمگینانه ای نشان داده است.

وی با نگاهی به مناقشات بر سر ممنوعیت احتمالی شرکت چینی هوآوی برای ایجاد اینترنت نسل پنجم از اینکه وزیر اقتصاد آلمان این شرکت را با شرکت های آمریکایی مقایسه نموده بود به خشم آمده است.

پیتر آلتمایر روز گذشته در سخنانی گفته بود که دولت آلمان بعد از رسوایی جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا از سیاستمداران آلمانی هیچ گونه تحریمی را علیه شرکت های تکنولوژیک آمریکایی مد نظر قرار نداد.

آلتمایر همچنین در مقایسه ای که بین ایالات متحده آمریکا و چین داشت گفته بود که آمریکا هم از شرکت های خود درخواست می نماید تا اطلاعات معینی که برای مبارزه با تروریسم ضرورت دارند را به آن ها خبر دهند.

آمریکا حالا از چنین انتقال اطلاعاتی به دولت چین در صورت مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه اینترنت نسل پنجم کشورهای اروپایی وحشت دارد.

گرنل در واکنش به این اظهارات وزیر اقتصاد آلمان گفت که اظهارات اخیر این مقام بلند پایه دولت آلمان که ایالات متحده را با حزب کمونیست چینی مقایسه نموده است توهینی به هزاران سرباز آمریکایی است که امنیت آلمان را تضمین می نمایند و همچنین توهین به میلیون ها آمریکایی است که برای یک ائتلاف غربی قدرتمند کوشش می نمایند.

وی همچنین این اظهارات وزیر اقتصاد آلمان را توهین به میلیون ها چینی دانست که از آزادی های اساسی محرومند و به ناحق توسط حزب کمونیستی چین دستگیر شده اند.

ایالات متحده آمریکا مدتهاست که بر آلمان و دیگر کشورهای اروپایی فشار وارد می نماید تا در راه اندازی نسل پنجم اینترنت خود شرکت چینی هوآوی را مشارکت ندهند. آمریکا کشورهای اروپای را تهدید نموده است که در صورت همکاری آن ها در این زمینه با شرکت هوآوی همکاری های اطلاعاتی و ضد تروریستی خود با این کشورها را محدود می نماید.

آلتمایر در سخنان خود البته گفته است که باید این مسئله ثابت گردد که دولت چین هیچ نفوذی بر شرکت هایی که در ایجاد این تکنولوژی جدید با آلمان همکاری خواهند کرد ندارد.

سفیر آمریکا در آلمان در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود که ایالات متحده آمریکا و آلمان ارزش های مشترکی دارند و باید با هم همکاری نمایند تا تهدیداتی را که دموکراسی ما را تضعیف می نماید شناسایی نمایند. به گفته وی در هر صورت هیچ گونه هم ارزی اخلاقی بین چین و ایالات متحده وجود ندارد و هر کس این ادعا را می نماید تاریخ را نادیده می گیرد.

گرنل چند ماه پیش هم در نامه ای تهدید آمیز به وزارت اقتصاد آلمان تهدید نموده بود که در صورت مشارکت برلین با شرکت چینی هوآوی در ساخت نسل پنج اینترنت همکاری های اطلاعاتی خود را با این کشور کاهش داده و یا آن را محدود می نماید.

دونالد ترامپ قانونی را امضا نموده است که دولت آمریکا را از معامله با شرکت هایی که فناوری هوآوی را به کار می گیرند منع می نماید .

کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا هم چندی پیش اعلام نموده بود که اگر برلین بر همکاری با شرکت هوآوی تاکید نموده و شبکه های ارتباطی همراه نسل پنجم آن به بخشی از شبکه های ارتباطی نظامی آن تبدیل گردد ناتو دیگر از این راه با همکاران آلمانی خود ارتباط برقرار نمی نماید. به گفته وی این برای ما یک مشکل خواهد بود.

اعضای حزب دموکرات مسیحی آلمان البته واکنش خشمگینانه به این تهدید آمریکا نشان دادند.

صدر اعظم آلمان در ارتباط با تردیدهای امنیتی واشنگتن گفته است: برای دولت آلمان امنیت، دارایی ارزشمندی بخصوص در گسترش شبکه های اینترنتی نسل پنجم است. بنابراین ما برای خودمان استانداردهایی را معین می کنیم.

مایکل گروس برومر، از دیگر سیاستمداران بلند پایه فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان نیز در واکنش به این تهدید آمریکا اظهار داشته است که دولت آلمان نیازی به توصیه و تذکر و درخواست سفیر آمریکا ندارد تا از نظر سیاسی و امنیتی گام های معقولی را بر دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4842

به "تشدید مناقشات بین آلمان- آمریکا بر سر شرکت چینی هوآوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید مناقشات بین آلمان- آمریکا بر سر شرکت چینی هوآوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید