مشخص پیشران ها و اولویت های توسعه مالی کشور توسط محققان جهاددانشگاهی

به گزارش سهندبلاگ، طرح پژوهشی معین پیشران ها و اولویت های توسعه مالی کشور باهدف یاری به افزایش فراوری و سرعت بخشیدن به توسعه مالی کشور توسط گروه پژوهشی اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در حال انجام است.

مشخص پیشران ها و اولویت های توسعه مالی کشور توسط محققان جهاددانشگاهی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ سید محمد موسی مطلبی مجری طرح و عضو هیأت علمی پژوهشگاه با اشاره به اینکه این طرح باهدف شناسایی پیشران های توسعه اقتصادی در پژوهشگاه آغاز شده است گفت: با توجه به منابع اقتصادی و زمانی محدود کشور، برنامه ریزی، سیاست گذاری ها به ویژه سیاست گذاری های حمایتی و انگیزشی در قالب حمایت اقتصادی و مقرراتی از بخش ها و مناطق مختلف کشور و نیز جهت گیری ها و اقدامات، اهمیت زیادی در توسعه و رشد اقتصادی مبتنی بر فراوری دارد که در این زمینه معین اولویت و شناسایی پیشران ها که خود اثرگذارترین عوامل توسعه است و به مثابه عوامل پیش رونده توسعه و نیز پیش برنده سایر عوامل توسعه است از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: تا به امروز در کشور با عدم معین پیشران ها بخش زیادی از منابع موردنیاز توسعه از بین رفته و دستاورد ناچیزی را برای کشور به ارمغان آورده است. این در حالی است که بسیاری از کشورها با معین پیشران ها موفقیت های بزرگی را برای کشورهای خود رقم زده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با ذکر مثالی گفت: ویتنام بعد از چین در دو دهه اخیر گام های بلندی برداشته که 13 صنعت را به عنوان محرک رشد انتخاب نموده است. چین با انتخاب مناطق پیشران صادرات و خوشه های صنعتی اثرگذاری زیادی بر توسعه خود داشته است. حتی کشورهایی مانند کنیا و اتیوپی با تمرکز بر فراوری گل اکنون به شیرهای افریقا بدل شده اند و سهم قابل توجهی از بازار گل در اروپا را به دست آورده اند. آن ها با این کار هم به ایجاد اشتغال پرداخته و هم به رشد اقتصادی قابل توجهی نایل شده اند.

مطلبی اضافه کرد:بر این اساس شناسایی بخش های اقتصادی پیشران و مناطق پیشران، تحولات پیشران ساختاری، نهادی، سیاسی، اجتماعی زیست محیطی و همچنین اقدامات پیشران، به سیاست گذاران یاری می نماید تا با اثربخشی حمایت های اقتصادی، پشتیبانی مقرراتی، سیاست گذاری های توسعه ای، و اقدامات عملی اهداف توسعه را با سرعت بیشتری محقق سازند. شناسایی پیشران ها با روش های مختلفی قابل پیگیری است. این پروژه با ترکیبی از روش های اسنادی، تحلیلی (تحلیل محتوی)، دلفی(هم اندیشی نخبگان) و آنالیز روندهای ارزش اضافه نموده، ارزآوری و اشتغال (بخش های اقتصادی و استان های مختلف) این مهم را پیگیری می نماید.

وی در سرانجام اضافه کرد: هدف این پژوهش یاری به سیاست گذاران و مدیران ارشد نظام برای تمرکز بر پیشران ها و مدیریت توسعه اقتصادی کشور است تا امکان جهش فراوری فراهم گردد و به فرایند توسعه اقتصادی سرعت داده گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13911

به "مشخص پیشران ها و اولویت های توسعه مالی کشور توسط محققان جهاددانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص پیشران ها و اولویت های توسعه مالی کشور توسط محققان جهاددانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید