خبرنگاران افزایش بدبینی افغان ها به آمریکا

به گزارش سهندبلاگ، کابل- خبرنگاران- شماری از سیاست مداران افغانستان عامل اصلی بحران کنونی و اعلام حضور رئیس جمهوری دوگانه را در این کشور عملکرد بد آمریکایی ها دانسته و این انتقادها با گذشت هر روز از آنها افزایش می یابد.

خبرنگاران افزایش بدبینی افغان ها به آمریکا

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از بحران نتیجه انتخابات ششم مهرماه روز دوشنبه گذشته 19 اسفند ماه بطور رسمی سوگند یاد کردند و هرکدام خود را رئیس جمهوری افغانستان اعلام کردند.

مراسم های جداگانه ای تحلیف، افغان ها را نسبت به آینده این کشور نگران نموده و بعضی ها حتی گفته اند که سوگند دو رئیس جمهوری نخستین صدای تجزیه را در این کشور به صدا درآورده است.

اما بعضی از سیاست مداران نامدار و شناخته شده ای افغانستان، آمریکا را عامل بحران کنونی در این کشور معرفی نموده اند

حامد کرزی در صفحه رسمی فیسبوک خود شرایط نگران نماینده کنونی افغانستان را نتیجه سیاست و عملکرد تحقیرآمیز و تفرقه افگنانه آمریکا در برابر مردم این کشور دانسته است.

کرزی این ادعای خود را به اعلامیه وزارت امور خارجه آمریکا مستند نموده است که وزیر خارجه آمریکا گفته بود، دولت موازی را نمی پذیرد و از یک دولت فراگیر در افغانستان حمایت می نماید.

وی افزوده است که اگر آمریکا در حققت خواستار حل بحران موجود می بود، می توانست با اقدام سازنده و به موقع قبل از برگزاری مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی ثباتی سیاسی ناشی از آن شود.

ریئس جمهوری سابق افغانستان گفته است که در دیدارهای اخیر با مقامات و نماینده ویژه آمریکا همیشه نگرانی عمیق خود را از عدم صداقت و شفافیت عملکرد آن کشور در خصوص چگونگی پیشبرد فرایند انتخابات و بخش هایی از فرایند صلح ابراز داشته است.

کرزی گفته است که به کرار از آمریکایی ها خواسته بود که باید نتیجه انتخابات و گفت وگوهای صلح به تحکیم وحدت ملی و سلامت کشور منتج شده و همچنین باعث ثبات و ایجاد یک دولت مشروع و مقتدر ملی شود.

کرزی از مردم افغانستان خواسته است که با هوشیاری و اتحاد در خنثی کردن دسایس خارجی که سلامت، ثبات و وحدت ملی افغانستان را تهدید می نماید، موضع گیری درست داشته و این کشور را نجات دهند.

اکنون دیدگاه تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله پس از مراسم تحلیف نیز نسبت به آمریکایی ها تغییر نموده و رسانه های این کشور نوشته اند که وی درخواست خلیل زاد برای دیدار با خود را رد نموده است.

خبرگزاری (آوا) نوشته است که نه تنها عبدالله بلکه حامد کرزی نیز درخواست خلیل زاد را برای دیدار رد نموده و پس از مراسم تحلیف حاضر به دیدار با وی نشده اند.

یکی از کاربران صفحات اجتماعی افغانستان هم نوشته است که آمریکا، دیگر آن روپوش دمکراسی، حقوق بشر و حقوق زن را ندارد، آمریکا اکنون کشوری است که تنها برای اقتصاد خود و زیر ورو کردن سیستم های دولتی کشور های مستضعف، جان کنی دارد.

این فعال اجتماعی نوشته است که رجحان نظامی آمریکا در جنگ های افغانستان، سوریه، عراق و کشور های دیگر نیز زیر سوال رفته و پس از این در برابر اراده ملت پابرهنه و به پا خواسته هیچ غلطی نمی تواند بکند.

علی امیری استاد دانشگاه ابن سینای کابل نیز اشاره نموده است که اسطوره حلال مشکل بودن آمریکا هم دیگر فروپاشیده و امکان دستیابی به راهکار های سیاسی را در این کشور دشوارتر از گذشته شده است.

این نوع نگاه نسبت به خارجی در مجلس سنای افغانستان هم بوجود آمده است و بعضی از آنها نیز از خارجی ها انتقاد نموده اند.

محمدعلم ایزدیار معاون مجلس سنای افغانستان هم انگشت انتقاد خود را بسوی خارجی ها دراز نموده و گفته است که مداخلات خارجی، جنگ، فساد و فقر ناشی از این اختلافات سیاسی در کشور بیداد می کند.

وی ابراز نگرانی نموده است که با انجام دو مراسم تحلیف بطور عملی زنگ خطر تجزیه به صدا درآمده است و از اشرف غنی و عبدالله خواسته است که به ملت و افغانستان توجه نمایند.

19 سال از حضور نظامی آمریکا و هم پیمانان آنها در افغانستان می گذرد اما اکنون که فرایند خروج نظامیان خارجی از این کشور شروع شده است، اکنون دو دولت در ادامه حضور آنها ادعای پیروزی نموده و کشور را در بحران جدی وارد نموده است.

بعضی از سیاست مداران از جمله گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان شرایط کنونی را با دوران نجیب الله پس از خروج ارتش سرخ و حضور مجاهدین مقایسه نموده و هشدار داده است که اگر با دقت برنامه ریزی و کار صورت نگیرد، تاریخ تکرار خواهد شد.

جای شک و تردید نیست که مسئول شرایط کنونی افغانستان حضور 19 ساله آمریکا و ناتو بوده و بی ثباتی کنونی باعث شده است که هر روز به شمار مخالفان آمریکایی ها در افغانستان افزوده شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7353

به "خبرنگاران افزایش بدبینی افغان ها به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش بدبینی افغان ها به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید