معافیت مالیاتی برای درآمد چند صد میلیونی شاخ های مجازی! ، صفحات سلبریتی های مجازی، مسیری به سمت فرار مالیاتی
به گزارش سهندبلاگ، تعرفه های تبلیغات چندین میلیونی، طمع فعالان فضای مجازی را برانگیخته و گویا اظهارنامه مالیاتی بعضی رسته های شغلی روی یخ نوشته شده است.
به گزارش خبرنگار ، مدتی است که موضوع افزایش پایه های مالیاتی برای جلوگیری از فرار از پرداخت مالیات قوت گرفته است. سازمان امور مالیاتی مصرانه، رسیدگی و دریافت مالیات از فعالان مالی را پیگیری می نماید، اما گویا این جدیت و پیگیری چندان موشکافانه به نظر نمی رسد و گویا اظهارنامه مالیاتی بعضی رشته های شغلی روی یخ نوشته شده است.
واینر ها و انفلوئنسر ها یا به زبان عامیانه شاخ های فضای مجازی از جمله افرادی هستند که ماهیانه درآمد چند صد میلیونی به جیب می زنند و نه تنها بازار آزاد و کم نظارتی برای کسب درآمد پیدا نموده اند بلکه متولیان امور مالیات هم کاری به کار آن ها ندارند و این امر منجر شده است تا به راحتی از راه های اخلاقی و شاید گاهی غیر اخلاقی، پول پارو نمایند!
یک نگاه کلی به تعرفه های تبلیغات این افراد و توجه به تعداد تبلیغات روزانه ای که در صفحات آن ها انجام می گردد به راحتی سطح درآمد چند صد میلیونی آن ها را معین می نماید؛ برای مثال صاحب یکی از این صفحات با حدود 2 میلیون دنبال نماینده برای قرار دادن هر استوری از 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون تومان پول دریافت می نماید و این در حالی است که تعداد این استوری ها به بیش از سه عدد در روز می رسد.
اگر سراغ پست های اینستاگرامی بروید هزینه شما فرا تر رفته و به بیش از 40 میلیون تومان می رسد؛ شاید بتوانیم درآمد بعضی از آن ها را حاصل کوشش، زحمت و خلاقیتشان بدانیم، اما اگر بدانید فردی به ازای دریافت مبلغ 250 هزار تومان تولد افراد مختلف را تبریک می گویند و در آمد روزانه او با یک حساب سرانگشتی به بیش از 2 میلیون تومان در روز می رسد ذهنیت شما هم به این موضوع تغییر خواهد نمود!
کسب در آمد به وسیله شبکه های مجازی موضوع عجیبی نیست و در سراسر جهان هر فردی و به هر شکلی بتواند تعداد دنبال نماینده های خود را افزایش دهد موجی از تقاضا برای تبلیغات به سمت او سرازیر می گردد، خواه محتوای منتشر شده مفید و جدی باشد و خواه به موضوعات طنز و حتی گاهی رفتار های نامتعارف، فحاشی و موارد از این قبیل بپردازد.
شاید اگر بنا باشد برای معین ماهیت این نوع درآمدزایی سراغ چهار چوب های سنتی برویم احتمالا باید بیان کنیم ارائه عنوان شغل محدودیت هایی دارد و این نوع درآمدزایی در آن نمی گنجد پس نمی توانیم آن را شغل و کسب و کار تلقی کرد، اما کسب درآمد به بخشی جدا نشدنی از شبکه های اجتماعی تبدیل شده و خواه ناخواه عده ای در این بین کسب درآمد از آن را، شغل خود می دانند.
موضوع با اهمیت دیگری که مطرح می گردد ماجرای مالیات ستانی از آن هاست، یک جستجوی ساده می تواند ما را به این نتیحه برساند که بنا بر اصول کلی برای اخذ مالیات، هر کسی، هر درآمدی در نظام حقوقی کشور داشته باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند، مگر آنکه قانون گذار به طور جداگانه ای آن را معاف از مالیات نموده باشد؛ مثل شرکت های دانش بنیان که با توجه به رویکرد حمایتی کشور تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف می شوند یا شرایط برای فعالان صنعتی در مناطق محروم هم بر همین منوال است.
اجحاف مسئولان سازمان مالیات در حق فعالان مالی
حسین عالیان کارشناس مالی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره این موضوع اظهار کرد: با ورود فضای مجازی به زندگی مردم، کسب و کار های بسیاری به وجود آمد و افراد بسیاری پیروز شدند تا با راه اندازی فروشگاه یا به کارگیری خلاقیتشان از این طریق درآمد کسب نمایند، رونق دریافت این کسب و کار ها حتی پای فعالیت های نامناسبی مثل کلاهبرداری را هم به میان کشید.
او تأکید کرد: متأسفانه هیچ نهاد جوابگویی در این حوزه وجود ندارد و تا به حال کسب و کار های فعال در این حوزه به صورت مناسب، مورد ارزیابی قرار نگرفته است؛ در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که فعالان فضای مجازی بتوانند درآمد های بسیاری داشته باشند و مالیات نپردازند، درحالی که استارت آپ ها و سایر کسب و کار های مرتبط با اداره مالیات، حتی در صورت داشتن زیان باید دفتر سالیانه خود را پر نموده و به این سازمان ارسال نمایند تا آن ها در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت مالیات این کسب و کار ها تصمیم بگیرند.
عالیان گفت: می توان فعالیت اینفلوئنسر ها را نوعی کسب و کار کوچک تلقی کرد چرا که آن ها نیز مشتری خود را دارند و در ازای دریافت هزینه به آن ها خدمات ارائه می نمایند. درآمدزایی از این طریق در تمام جهان رواج دارد، اما فعالان این حوزه هم باید مانند سایر کسب و کار ها مالیات خود را بپردازند.
تکذیب اختصاص برق فراوریی نیروگاه ها به استخراج ارز دیجیتال
این کارشناس مالی توضیح داد: آنچه که اهمیت دارد بی توجهی دستگاه های نظارتی به فعالان این حوزه است؛ اقدام نکردن برای دریافت مالیات از این کسب و کار ها به نوعی اجحاف در حق کسب و کار هایی است که با سازمان مالیاتی در ارتباط هستند؛ حتی کارمندان عادی هم پیش از پرداخت حقوق مالیاتشان کسر می گردد.
او گفت: متأسفانه اتحادیه مستقیمی برای فعالان کسب و کار در فضای مجازی وجود ندارد، تنها نهاد فعال در این حوزه شورای نظارت بر فعالیت های فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که شاید توان لازم برای رسیدگی به تمام امور را ندارد؛ نبود یک تصمیم گیرنده و نهاد جوابگو در این حوزه باعث شده است تا آسیب ها و مسائل بسیاری را ببینیم و شاید زمان آن رسیده که از مراجع بالا بخش مجزا و مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته گردد.
شبکه اجتماعی چند میلیونی در کشور که هنوز به رسمیت شناخته نمی گردد
ماجرا فقط به فعالان اینستاگرامی خلاصه نمی گردد صفحه ها و کانال های بسیاری از این طریق کسب درآمد می نمایند؛ می توانیم انگشت اتهام را به سمت قانون گذاران برگردانیم و ماجرا همین جا تمام گردد؛ شبکه های اجتماعی به شهری بی در و پیکر برای فعالان این حوزه تبدیل شده و حالا وضع نابسامانی پیدا نموده است و هیچ مقامی مسئولیت آن را نمی پذیرد.
محمد حسن نژاد عضو کمیسیون مالی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: مشکل فرار مالیاتی تنها محدود به شبکه های اجتماعی نمی گردد و قوانین لازم برای برطرف آن وضع شده است؛ در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی یعنی 3 سال گذشته قانونی وضع شد که مطابق آن اظهار نامه های مالیاتی برای شخص صادر و میزان مالیات بر اساس درآمد او محاسبه می گردد.
حسن نژاد بیان نمود: این قانون در تمام جهان رواج دارد و با آنالیز میزان درآمد هر فرد مالیات او را معین می نماید و اگر فردی در مقابل پر کردن این اظهار نامه ممانعت کند درآمد او نامشروع محسوب شده و حساب بسته می گردد.
این عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی موارد در این قانون در نظر گرفته شده است تا از فرار ها و مسائل مالیاتی جلوگیری کند، اما متاسفانه با تاخیر طولانی مدت در اجرا روبرو شده است و می تواند از بروز بسیاری از فساد ها جلوگیری کند.
او اجرای این طرح را وظیفه دولت دانست و توضیح داد: خلاء قانونی در این حوزه وجود ندارد و نواقصی که حس می گردد به رسمیت نشناختن شبکه های اجتماعی مربوط است. باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور مالی و دارایی جوابگوی مسائل و اختلالات این حوزه باشند. در شرایط فعلی باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این درآمد ها را شناسایی نموده و آن ها را به وزارت امور مالی و دارایی معرفی کند.
این عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی بیان نمود: پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که بعضی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی از جمله اینستاگرام، هنوز از طرف کشور به رسمیت شناخته نشده است و همین امر منجر شده تا قانونی برای آن ها وضع نشده باشد.
حمایت مرکز ملی فضای مجازی از فعالان مجازی
عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: به طور کلی 2 نوع تبلیغ در فضای مجازی وجود دارد، دسته اول مجموعه ها یا افرادی هستند که به ازای دریافت مبالغی اقدام به تبلیغات در فضای مجازی می نمایند و از جمله آن ها می توان به افراد معروف اشاره نمود.
او ادامه داد: دسته دوم ارائه دهندگان خدمات تبلیغاتی هستند که با طراحی و استفاده از ربات های خاصی به فراوری و انتشار تبلیغات در فضای مجازی یاری می نمایند.
آسوشه با تأکید بر اینکه اعداد و ارقام جابه جا شده در معاملات این 2 گروه بیش از حد تصور است، بیان نمود: اگر چه حضور این افراد می تواند بسیار مفید و مثمر به ثمر باشد اما متأ سفانه وضوح کافی درباره اطلاعات معاملات آن ها وجود ندارد.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اهمیت وضع قوانین و مقررات مناسب، گفت: اگر برخورد مناسبی با فعالان این حوزه نداشته باشیم می تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد اما در شرایط مناسب می تواند از عوامل موثر در رونق کسب و کار باشد؛ بنابراین برخورد ما و سایر سازمان های مربوط در این حوزه می تواند در نتیجه عملکرد آن ها معین نماینده باشد.
او گفت: باید مقررات لازم در این حوزه وضع شده و شفافیت کافی ایجاد گردد اما نباید باعث ورود آسیب و صدمه در عملکرد آنها شویم؛ متاسفانه در بسیاری از موارد شاهدیم که اقدام برای حل مسئله ای در سطح کشور باعث ایجاد مسائل جانبی دیگر می گردد.
آسوشه با تاکید بر اثر بخشی فعالیت های تبلیغاتی این حوزه بیان نمود: باید توجه داشته باشیم که وضع قوانین و کنترل این فعالیت ها باعث ایجاد صدمه و آسیب در آنها نگردد، شفاف شدن و رسیدگی به این حوزه اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات حائز اهمیت در این حوزه این است که فعالان فضای مجازی و کسانی که اقدام به ارائه خدمات می نمایند باید از نظر عملکردی و مالی جوابگوی فعالیت خود باشند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش دولت در اجرایی قوانین این حوزه گفت: دولت با همکاری سازمان های مربوط باید به فعالیت های اجرا شده و درآمد های اخذ شده در این حوزه نظارت کند؛ نباید آنالیز مالیات و اعمال هزینه های غیر منطقی باعث از بین رفتن فعالیت در این فضا گردد. تبلیغات اجرا شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان ابزاری به رونق دریافت کسب و کار و درآمد زایی یاری کند.
او ادامه داد: بنابر شنیده ها موضوع مالیات فعالان فضای مجازی در سازمان امور مالیات مطرح شده و آن ها به دنبال ورود به آن هستند اما به طور کلی این موضوع احتیاج به آنالیز و برخورد همه جانبه و جدی دارد.
آسوشه توضیح داد: در مرکز ملی فضای مجازی مصوبات مربوط به این حوزه در سندی با عنوان الزامات توسعه خدمات دیجیتال تهیه شده است که در آن قوانین و مقررات مربوط به مجموعه خدمات فضای مجازی با هدف حمایت و تنظیم عملکرد در نظر گرفته شده است. ایرادات این سند یکبار بعد از مطرح شدن در شورا برطرف شده و به زودی مجدد ارسال خواهد شد.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تشریح کرد: در این سند نه تنها تبلیغات بلکه مجموع خدمات ارائه شده در فضای مجازی که بتواند در سطح اجتماعی و مالی کشور اثر داشته باشد، در نظر گرفته شده است. شرایط ایجاد شده برای تبلیغات می تواند برد ملی داشته باشد پس باید توجه لازم به الزامات و قوانین این حوزه را داشته باشیم.
دولت ملزم به حمایت از کسب و کارهای مجازی خواهد شد
او اضافه نمود: یکی از مواردی که در سند الزامات توسعه خدمات دیجیتال در نظر گرفته شده است حمایت های دولت از فعالیت های این حوزه است. کسب و کارهای فضای مجازی به انجام تبلیغات محدود نمی گردد و هر یک از آنها بسته به نوع فعالیت خود از حمایت های دولت بهره ببرند.
آسوشه با تاکید بر درآمدهای هنگفتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: نکته حائز اهمیت آن است که توجه داشته باشیم این حوزه احتیاج به ساماندهی دارد و این به معنای قطع کردن فعالیت آنها نیست. تبلیغات مناسب، ابزاری برای بهبود عملکرد فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و فراوری ثروت است اما باید با فعالان این حوزه هم مانند سایر فعالان مالی و مطابق قوانین کشور برخورد گردد اما سخت گیری بیجا می تواند آنها را از این فضا دور کند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تاکید نمود: جوابگو بودن نسبت به فعالیت و خدمات ارائه شده باید یکی از اصل های فعالیت در فضای مجازی باشد. نمی توان با چشم و گوش بسته به ارائه دهندگان خدمات در فضای مجازی اعتماد کرد.
او بیان نمود: قوانین و اصول انجام تبلیغات، حتی توسط اینفلوئنسرها، در وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است اما مجری اصلی این مقررات دولت است. باید برادرانه و منطقی با فعالان این حوزه برخورد گردد و تمام زیر مجموعه های مربوط به این حوزه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور مالی و دارایی و سازمان امور مالیاتی و تمام مجموعه های ارائه دهنده خدماتی که در سطح کشوری مثل سازمان فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها همکاری لازم را داشته باشند.
گزارش از مصطفی محبی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا