چراغ سبز جبهه آزادی بخش تیگرای برای مذاکرات صلح با دولت اتیوپی

به گزارش سهندبلاگ، جبهه آزادی بخش تیگرای با اعلام عقب نشینی نیروهایش از دو استان امهره و عفر واقع در شمال اتیوپی از آمادگی این جبهه برای مذاکرات صلح با دولت آدیس آبابا اطلاع داد .

چراغ سبز جبهه آزادی بخش تیگرای برای مذاکرات صلح با دولت اتیوپی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، 13 ماه است که نبرد بین ارتش فدرال اتیوپی با جبهه آزادی بخش تیگرای در شمال این کشور ادامه دارد. عناصر این جبهه طی چند ماه اخیر توانستند بخش وسیعی از استان تیگرای را از سیطره ارتش خارج نمایند و به سمت مرکز و استان های امهره و عفر پیشروی هایی داشته باشند چرا که جنگجویان این دو استان در کنار ارتش فدرال اتیوپی علیه جبهه آزادی بخش تیگرای وارد نبرد شده بودند.

این پیشروی ها سبب شد تا نخست وزیر ایتوپی ماه گذشته لباس رزم پوشید و فرماندهی نبرد علیه جبهه آزادی بخش تیگرای را به عهده گرفت. در این مدت ارتش فدرال اتیوپی با قدرت بیشتری به نبرد خود علیه جبهه آزادی بخش تیگرای ادامه داد، به گونه ای که توانست چند شهر مهم استان تیگرای را به تصرف خود در بیآورد و معادله جنگ در استان های امهره و عفر را به نفع دولت آدیس آبابا و متحدان آن تغییر دهد. در همین حال، نخست وزیر اتیوپی از آمادگی دولتش برای اجرای آتش بس و مذانموده با جبهه آزادی بخش تیگرای اطلاع داد.

جبهه آزادی بخش تیگرای گفت: نیروهای این جبهه به طور کامل از استان های امهره و عفر عقب نشینی نموده اند.

جنگجویان این جبهه به داخل استان تیگرای باز گشته اند و رهبر جبهه آزادی بخش تیگرای نیز با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، وی را در جریان این عقب نشینی گذاشته و از تمایل این جبهه برای انجام گفت وگو های صلح با دولت اتیوپی اطلاع داده است.

به نوشته روزنامه الراکوبه نیوز چاپ خارطوم، این عقب نشینی گامی در جهت اجرای آتش بس احتمالی میان دولت اتیوپی با جبهه آزادی بخش تیگرای به شمار می رود چرا که ارتش اتیوپی به تازگی پیروزی های زیادی در نبرد علیه این جبهه به دست آورده است.

سازمان ملل بارها با ابراز نگرانی شدید از جنگ در شمال اتیوپی اعلام نموده است: در جریان این جنگ هزاران نفر جان خود را از دست داده و چند میلیون شهروند اتیوپیایی آواره شده اند. این آوارگان در شرایط بسیار دشواری زندگی می نمایند و خطر قحطی و گرسنگی جان غیر نظامیان به ویژه زنان و بچه ها در شمال اتیوپی را تهدید می نماید.

بعضی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای خاموش کردن آتش سلاح ها در اتیوپی با طرف های درگیر در این نبرد به گفت وگو نشسته اند اما کوشش آنان تا به امروز بی نتیجه مانده است.

آمریکا با استقبال از عقب نشینی جنگجویان جبهه آزادی بخش تیگرای از امهره و عفر ابراز امیدواری کرد که این عقب نشینی فتح بابی برای اقدامات سیاسی و دیپلمات جهت سرانجام دادن به جنگ در شمال اتیوپی باشد.

حمایت ژنرال برهان از دولت حمدوک

رئیس شورای حاکمیتی سودان بار دیگر بر حمایت خود از نخست وزیر این کشور برای تشکیل دولت فن سالار و غیر حزبی تاکید نمود.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، ژنرل عبدالفتاح برهان در ملاقات با افسران بلندپایه ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان گفت: ارتش در دوره انتقالی از تشکیل یک دولت فن سالار و به دور از گرایش های حزبی حمایت می نماید.

رئیس شورای حاکمیتی سودان با اشاره به تغییر بعضی مدیران نظامی و غیرنظامی به وسیله عبدالله حمدوک گفت: این تغییرات که بعد از توافق سیاسی (30 آبان ماه گذشته) انجام شد با هماهنگی شورای حاکمیتی و حمدوک بود تا نخست وزیر در انجام وظایف خود پیروز گردد.

عبدالله حمدوک پس از بازگشت به سمت نخست وزیری با صدور احکام جداگانه ای تمام استانداران، بعضی مدیران دولتی و فرمانده هان پلیس را از سمت های خود برکنار کرد.

در پی کودتای سوم آبان ماه گذشته ژنرال برهان تمام استانداران سودان را برکنار و افسران بلندپایه ارتش را به عنوان استانداران نو معرفی کرد اما حمدوک چند هفته قبل آنان را از این سمت بر کنار و شحصیت های غیرنظامی را جایگزین آنها کرد.

بعلاوه حمدوک افسران پلیسی که نقش پررنگی در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم سودان داشتند از سمت های خود برکنار کرد اما این اقدامات نتوانست، رضایت مخالفان را به دست آورد.

مخالفان خواهان سرانجام دادن به حاکمیت نظامیان بر سودان و واگذری کامل قدرت به سیاستمداران مدنی هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 16633

به "چراغ سبز جبهه آزادی بخش تیگرای برای مذاکرات صلح با دولت اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ سبز جبهه آزادی بخش تیگرای برای مذاکرات صلح با دولت اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید